کد خبر: 1071159
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
سیدابراهیم رئیسی برخلاف رئیس‌جمهور سابق از روزی که ردای ریاست جمهوری را بر تن کرده، ترجیح داده است به جای شعار، اقدام و عمل را سرلوحه فعالیت‌های دولت خود قرار دهد.

سرویس سیاسی جوان آنلاین: سیدابراهیم رئیسی برخلاف رئیس‌جمهور سابق از روزی که ردای ریاست جمهوری را بر تن کرده، ترجیح داده است به جای شعار، اقدام و عمل را سرلوحه فعالیت‌های دولت خود قرار دهد. وی ازپشت‌میزنشینی و دستور از بالا گریزان و همواره در میدان بوده است. او از حضور در جمع اقشار مختلف مردم خارج از پایتخت و شنیدن بلاواسطه مشکلات نه تنها ابایی ندارد که استقبال می‌کند و از اینکه برخی کسان رفتار‌های او را پوپولیستی می‌دانند هم آشفته نمی‌شود و پا پس نکشیده است، با این حال او هرگز برخلاف روحانی از وعده‌های ۱۰۰ روزه سخنی نگفته، چندان به گذشته برنمی‌گردد و تمام هم خود را مصروف به نگاه به آینده کرده است. رئیس‌جمهور البته می‌گوید مردم گذشته و حال را مقایسه می‌کنند و متوجه تغییرات می‌شوند، بنابراین بازگشتن به گذشته و تلخ کردن کام مردم کمکی به حل مشکلات نمی‌کند، اما او در همین ۱۰۰ روز گذشته اقداماتی انجام داده که از نگاه هیچ ناظر منصفی دور نمانده است.

برای اینکه بدانیم دولت سیزدهم در ۱۰۰ روز گذشته چه اقداماتی را انجام داده است، ناچار به ارائه شاخص‌هایی برای اندازه‌گیری هستیم. یکی از این محور‌ها مسئله مبارزه با بیماری همه‌گیر کروناست.
در روز‌های پایانی دولت روحانی و ابتدای دولت سیزدهم با اینکه تعداد تلفات ناشی از کرونا به عدد ۷۰۰ نفر در روز رسیده و محدودیت‌های فراوانی در مسیر تردد‌ها و مشاغل و کسب و کار مردم اعمال شده بود، لیکن تعطیلی‌های مکرر مراکز کسب‌وکار و کمبود شدید دارو نتوانسته بود آنگونه که انتظار می‌رفت در پیشگیری و کنترل این بیماری نقش مؤثری ایفا کند و بعضاً از سوی دولت و گروه‌های سیاسی وابسته به آن بسیاری از مشکلات از جمله تأمین‌نشدن واکسن خارجی به دلایلی مانند نپذیرفتن مناسبات FATF حواله داده می‌شد که حاصل آن تزریق ناامیدی و افزایش مشکلات روانی به مردم بود.
کاهش ۷۰۰ درصدی مرگ ناشی از کرونا
اکنون که تنها ۱۰۰ روز از دولت سیزدهم می‌گذرد، با خرید بیش از ۱۰۰میلیون دُز واکسن در کمتر از سه ماه که نسبت به دوره مشابه آن در دولت گذشته هزاردرصد رشد داشته است، همه ادعا‌های گذشته درباره پذیرش FATF با چالش روبه‌رو شده است که در خوشبینانه‌ترین حالت می‌توان آن را فرافکنی مسئولان از ناکارآمدی در تهیه واکسن توصیف کرد. نتیجه این اقدامات تزریق بیش از ۱۰۵میلیون دُز واکسن به صورت شبانه‌روزی در مراکز تجمیعی، در منازل و مغازه‌ها بوده که کاهش ۷۰۰درصدی فوتی‌ها و ایجاد گشایش در کسب و کارها، حوزه آموزش و زندگی مردم و اعمال هوشمند پروتکل‌های بهداشتی را در پی داشته است.

دیپلماسی فعال به جای انفعال
در حوزه سیاست خارجی هم دولت گذشته با گره زدن مسائل مختلف کشور به برجام و FATF و تأثیرات منفی این موضوع بر امور مختلف کشور و عدم‌استفاده از ظرفیت کشور‌های منطقه‌ای و دوست و همچنین چشم دوختن به کشور‌های غربی بدعهد، امور کشور را در هاله‌ای از ابهام و انفعال فرو برده بود، لیکن در دولت سیزدهم ضمن توجه به سه اصل، عزت، حکمت و مصلحت در روابط با کشورها، رئیسی در ۱۰۰ روز گذشته موفقیت‌های فراوانی در حوزه سیاست خارجی به ثبت رسانده است که عضویت در پیمان اقتصادی شانگهای، حضور فعال در اجلاس سران اقتصادی اکو و ایجاد زمینه توسعه روابط اقتصادی با کشور‌های عضو، امضای قرارداد سوآپ گازی سه‌جانبه با ترکمنستان و آذربایجان، دیپلماسی موفق اقتصادی در خرید واکسن، افزایش فروش نفت و آزادسازی چندمیلیارد دلار از منابع مسدود شده کشور نزد دیگر کشورها، انجام توافقات ترانزیتی با کشور‌های پاکستان، آذربایجان، قرقیزستان، ترکمنستان، بازسازی و ارتقای سطح روابط با همسایگان و ایجاد زمینه توسعه تعاملات اقتصادی و مناسبات سیاسی با همسایگان و کشور‌های منطقه، تعامل عزتمندانه و هوشمند با غرب جهت استیفای حقوق و منافع ملی، نقش‌آفرینی فعال منطقه‌ای در مدیریت بحران افغانستان و برگزاری دومین دور نشست وزرای امور خارجه، استقبال جامعه جهانی بالاخص کشور‌های منطقه از استقرار دولت مقتدر و مستقل در ایران، حمایت از جبهه مقاومت و ارتقای قدرت و نفوذ منطقه‌ای ایران و تدوین ۲۱پروژه دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران در کشور‌های هدف بخشی از این اقدامات است.

ارتقای سرمایه اجتماعی و بازسازی اعتماد مردم
در ماه‌های پایانی دولت گذشته مطابق تمام نظرسنجی‌های داخلی و خارجی، مردم روز‌به‌روز نسبت به آینده ناامیدتر می‌شدند و کشور را در اداره جامعه و حل مشکلات آن‌ها ناکارآمد می‌دانستند و عموماً معتقد بودند در آینده وضعشان بدتر خواهد شد و در ادبیات نخبگان سیاسی، راجع به فروپاشی اقتصادی کشور و به صفر رسیدن درآمد کشور از محل فروش نفت، تورم ۱۰۰درصدی و ونزوئلایی شدن کشور از حیث کاهش ارزش پول ملی مطرح بود؛ اما با استقرار دولت سیزدهم و سفر رئیس‌جمهور به ۱۰استان کشور و حضور در بین مردم به طور متوسط هر ۱۰روز یک استان، اهتمام به تقویت ریشه‌های هویت ایرانی و نظام اجتماعی ایران جامعه روستایی و عشایری، احیای پروژه‌های نیمه‌تمام و نیمه‌تعطیل صنعتی، عمرانی و اقتصادی در استان‌ها، در دسترس مردم بودن مدیران و حذف فاصله بین مردم و کارگزاران دولتی، توجه به طبقات فرودست و فراموش‌شدگان جامعه، حاشیه‌نشینان و اقشار دیده‌نشده، اهتمام به بخش کشاورزی و دامداری و حمایت از زندگی روستایی و عشایری به عنوان قشر مولد و کم‌هزینه جامعه، اصلاح الگوی حکمرانی و رفتار مدیران مبتنی بر اشرافیت سیاسی و اقتصادی به سمت الگوی دولت مردمی اعم از حضور در میدان و در بین مردم، عمل‌گرایی، تحرک و پویایی وزرا و بدنه دولت، عبور از بوروکراسی اداری، تقویت تعامل و همکاری بین قوا و احیای شورا‌های عالی تعطیل‌شده، به بازسازی سرمایه اجتماعی و بازسازی اعتماد مردم به دولت کمک شایانی کرده است. نتیجه آنکه بر اساس نظرسنجی‌های معتبر داخلی و خارجی اعم از گالوپ و نظرسنجی جهاد دانشگاهی، روند امید و اعتماد مردم به دولت، صعودی است و تخریب‌ها و سیاه‌نمایی‌ها و جنگ روانی شدید رسانه‌های معاند و برخی گروه‌های رقیب داخلی علیه اقدامات دولت سیزدهم افزایش قابل توجهی یافته است.

بهبود شاخص‌های اقتصادی
مطالعه شاخص‌های اقتصادی در دولت سیزدهم و مقایسه آن با دولت گذشته هم از رشد معناداری حکایت دارد.
در ابتدای دولت، با تأمین مالی بودجه با استفاده از منابع پول پرقدرت بانک مرکزی تحت عنوان تنخواه گردان، تورم نزدیک ۵۰ درصد بود. با برداشت از منابع بانک مرکزی، رشد پایه پولی در چهار ماه منتهی به تیرماه۱۴۰۰ به میزان ۱۲/۸درصد بود و هر روز به میزان تورم افزوده می‌شد و میانگین رشد اقتصادی چهار سال اخیر منفی بوده است. نرخ بیکاری به دلیل شیوع کرونا و عدم‌تأمین واکسن افزایش قابل توجهی یافت.
در دولت سیزدهم، اما با تأمین مالی دولت به شیوه‌های دیگر و محدود شدن استفاده از منابع بانک مرکزی و کاهش بدهی دولت به بانک مرکزی، اعمال نظارت بانک مرکزی برای محدود کردن بسط ترازنامه بانک‌ها و قدرت خلق پول آنها، تفکیک بانک‌های دارای انتهای ترازنامه‌ای مناسب از بانک‌های دارای ترازنامه‌ای نامناسب و برخورد با بانک‌های متخلف، مهار رشد فزاینده تورم، کاهش مطالبات بانک مرکزی طی دو ماه مرداد و شهریور، حل مشکل رسوب کالا در گمرکات، تسریع در ترخیص کالا‌ها به ویژه دارو، تسهیل ایفای تعهدات ارزی و راه‌اندازی خطوط منظم دریایی در حوزه خزر، درآمد‌های عمومی دولت در انتهای مهرماه بالغ بر ۲ هزارو۳۸۳هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به پایان تیر ماه تقریباً دو برابر شده که همه این شاخص‌ها امیدواری نسبت به تحولات اقتصادی در آینده را افزایش داده است.

تأمین کالا‌های اساسی
سوءمدیریت و کوتاهی در تأمین کالا‌های اساسی در دولت گذشته به حدی بود که کشور با کمبود ۸میلیون تن گندم مواجه بود که در صورت عدم‌تأمین این کسری تا پایان شهریور باید با بحران نان و صف‌های طولانی مقابل نانوایی‌ها روبه‌رو می‌شد، اما در دولت سیزدهم با اتخاذ تدابیری قبل از استقرار دولت و تشکیل کارگروه ویژه و استفاده از ظرفیت نهاد‌های انقلاب اسلامی و هدایت برخی از بخش‌های دولت برای واردات کالا‌های اساسی مورد نیاز و تأمین ذخایر مورد نیاز و همچنین تأمین حدود۲۰۰هزار میلیارد ریال تسهیلات برای دستگاه‌های متولی به منظور خرید تضمینی گندم و سایر محصولات کشاورزی و تأمین بیش از ۲میلیارد دلار ارز ترجیحی و بیش از ۴۰هزارمیلیارد ریال برای واردات کالا‌های اساسی، نهاده‌های کشاورزی و کود مورد نیاز کشاورزان و در نهایت اصلاح نظام توزیع با استفاده از استارت‌آپ‌ها برای کاهش نقش واسطه‌ها در تأمین مایحتاج عمومی مردم و مدیریت بازار جهت مهار و کاهش رشد نرخ تورم، دولت رئیسی توانست از این سوءمدیریت و بحران بالقوه به سلامت عبور کند.

حمله سایبری بنزینی
یکی دیگر از جلوه‌های حضور مسئولانه دولت سیزدهم را باید در نحوه مواجهه رئیسی با حادثه حمله سایبری به سامانه سوخت کشور جست‌وجو کرد.
به رغم طراحی‌های پیچیده دشمن برای ایجاد آشوب در کشور در سالگرد وقایع آبان۹۸، از طریق فراخوان‌های گسترده در فضای مجازی، عملیات رسانه‌ای وسیع در شبکه‌های ماهواره‌ای و حمله سایبری به زیرساخت‌های بنزین در کشور، با مدیریت بموقع و میدانی دولت و تدابیر به عمل آمده، تهدید موجود به فرصتی برای مخابره پیام آرامش به جامعه از جهت استقرار دولتی کارآمد و دارای توان بالای مدیریت بحران، تبدیل گردید، حال آنکه یکی از عوامل مؤثر در شکل‌گیری نارضایتی‌های آبان ۹۷ که از سوءمدیریت دولت گذشته نشئت گرفته بود، مسئولیت‌گریزی مسئولان وقت بود که بعضاً مواضع آن‌ها به اعتراضات مردمی دامن زد.
دولت سیزدهم در این مدت کوتاه ۱۰۰ روزه نشان داده عزم او برای کاستن از مشکلات جدی است و با تمام توان در میدان خدمت به مردم حاضر شده است. حل مشکلات انباشته از ادوار گذشته حتماً نیازمند برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت است و هیچ ناظر منصفی از رئیسی حل یک‌شبه مشکلات را مطالبه نمی‌کند، اما اراده جدی او برای حل تدریجی مشکلات مردم را به آینده‌ای روشن امیدوار کرده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار