کد خبر: 1070780
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۲
بیژن سورانی

روز گذشته باز هم کیفیت هوای پایتخت در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت و در ۱۸ ایستگاه در شرایط قرمز قرار داشت. تقویم آلودگی و آلایندگی هوای پایتخت این روز‌ها کاملاً رنگ خاکستری به خود گرفته است. به گفته مسئولان منابع متحرک یا همان وسایل نقلیه ۸۰‌درصد در آلایندگی کلانشهر تهران سهم دارند. ۲۱ دستگاه در ۱۷۰ تکلیف عهده دار کاهش آلودگی هوا هستند، اما بخش زیادی از این تکالیف روی زمین مانده است.

کرونا در حال فروکش کردن است، اما آلودگی هوا سال‌هاست در بیشتر روز‌های تقویم جا خوش کرده است. به دلایل متعدد، قانون هوای پاک فقط روی کاغذ ثبت شده است. مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از سهم ۷۵ تا ۸۰‌درصدی منابع متحرک یا وسایل نقلیه در آلایندگی کلانشهر تهران خبر داد و گفت: به طور خاص برای شهر تهران ۷۵ تا ۸۰‌درصد آلایندگی سهم منابع متحرک یا وسایل نقلیه است که از این میزان حدود ۱۱‌درصد مربوط به اتوبوس‌های شرکت واحد است.
مرضیه حصاری افزود: به طور کل حدود ۶۵‌درصد آلایندگی سهم دیزلی‌ها و ۳۵‌درصد سهم بنزینی‌هاست که در بخش دیزل کامیون‌ها سهم ۳۱‌درصدی دارند. در بخش بنزینی‌ها خودرو‌های شخصی سهم ۱۲‌درصدی و تاکسی‌ها سهم ۲‌درصدی دارند.
وی تأکید کرد: بیشتر سهم آلایندگی بخش وسایل نقلیه مربوط به ناوگان دیزل با اولویت کامیون‌ها و ناوگان باری است که البته در حوزه شاخص ویژه ذرات کمتر از ۵/۲ pm در فصل پاییز و زمستان شاهد آن هستیم.
جلو‌گیری از تردد وسایل نقلیه آلوده‌کننده اولویتی است که دستگاه‌های متولی باید به آن عمل کنند. متأسفانه در سال‌های گذشته همچنان این موضوع بنا به دلایل متعدد از جمله گرانی و تورم به حال خود رها شده یا با حرکت لاک‌پشتی دنبال می‌شود. در این خصوص رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست از ممنوعیت تردد تاکسی‌ها و موتورسیکلت‌های کاربراتوری بر اساس آیین نامه اصلاحی معاینه فنی از سال ۱۴۰۱ در کلانشهر‌های در اولویت آلودگی خبر داد.
محمدمهدی میرزایی‌قمی گفت: بیشتر در شش ماه دوم سال و به خصوص سه ماه آخر سال منابع متحرک دیزلی بیشترین سهم را در تولید آلاینده‌ها و ذرات معلق در تهران دارند. به عبارتی یک‌سوم از آلودگی‌ها مربوط به تردد وسایل نقلیه دیزلی است.
وی گفت: آیین‌نامه جدید برای معاینه فنی برای سال۱۴۰۱ نوشته شده است که بر اساس آن تردد تاکسی‌ها و موتورسیکلت‌های کاربراتوری در سطح کلانشهر‌هایی که اولویت آلایندگی دارند، ممنوع است.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست تأکید کرد: در برخی نیروگاه‌ها از سوخت مازوت استفاده می‌شود، اما پنج نیروگاه اصلی در شهر‌های بزرگ پلمب شدند و سازمان محیط زیست هیچ مجوزی درباره مازوت سوزی صادر نکرده است و نمی‌کند. وضعیت آلودگی و سلامت مردم برای ما مهم است و مجوزی نیز در این بخش صادر نکردیم.
میرزایی‌قمی گفت: در قانون هوای پاک ۳۴ماده در ۲۵ محور اصلی داریم و حدود ۲۱ دستگاه اجرایی در این باره تکلیف دارند، اما ۱۱دستگاه اصلی احصا شدند که تکالیف اصلی را در این باره دارند. ۱۷۰تکلیف در این بخش داریم که ۱۲۰تکلیف مربوط به این ۱۱دستگاه است.
وی تأکید کرد: خسارت آلودگی بر سلامت مردم نیز بالغ بر ۱۰۶هزارمیلیارد تومان است، از این رو باید در این بخش سرمایه‌گذاری کنیم و تا زمانی که بودجه نگذاریم و پیگیری نکنیم، مسئله حل نمی‌شود.
همچنین رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در خصوص جایگزینی خودرو‌های فرسوده اعلام کرد: در حال مذاکره با شرکت‌های خودرو‌سازی داخلی هستیم تا بتوانیم این خودرو‌ها را برای شهر تهران تأمین کنیم، همچنین باید ناوگان بسیار فرسوده شهر تهران نوسازی شود.
سیدجعفر تشکری‌هاشمی در خصوص نوسازی تاکسی‌های شهر تهران تأکید کرد: تقریباً ۵۰‌درصد ناوگان تاکسی‌های شهر تهران فرسوده هستند که نزدیک ۳۵هزار تاکسی در شهر تهران به سن فرسودگی رسیده اند و در تلاش هستیم ۷هزار دستگاه تاکسی را نوسازی کنیم.
استاندار تهران هم در خصوص صنایع آلوده‌کننده گفت: در اطراف تهران حتی به قیمت تعطیلی صنایع اجازه مازوت‌سوزی را نمی‌دهیم و بین دوگانه محیط زیست و صنعت به نفع محیط زیست رأی می‌دهیم.
به گفته محسن منصوری در صورت تشدید آلایندگی، ممنوعیت تردد خودرو‌های گازوئیلی اجرایی می‌شود، ضمن اینکه پلیس راهور باید نسبت به جلوگیری از تردد تمامی موتورسیکلت‌ها و خودرو‌های دودزا و فاقد معاینه فنی نیز اقدام کند.
وی به موضوع قانون هوای پاک اشاره کرد و گفت: همه مراکز و دستگاه‌ها باید برای پیشگیری از آلودگی هوا نظارت کنند و در صورتی که کاستی مشاهده شود، نسبت به رفع آن اقدام کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار