کد خبر: 1070776
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۱

رئیس قوه قضائیه با قدردانی از مردم متدین استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد و خوزستان- که هوشمندانه و خردمندانه مطالبات خود را پیگیری می‌کنند- از آن‌ها خواست که مراقب تحرکات افراد غافل یا بدخواه و اشخاص وابسته به خارج که سعی می‌کنند آرامش و امنیت مردم را به هم بزنند، باشند و اجازه ندهند از مطالبات به حق آن‌ها سوءاستفاده کنند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضائیه، حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در جلسه دیروز شورای عالی قوه قضائیه با اشاره به برگزاری نشست اعضای شورای عالی قضایی با نمایندگان مجلس اظهار داشت: امروز بسیاری از مسئولان عالی نظام در رده‌های مختلف، دلسوزانه و خیرخواهانه برای اعتلا و پیشرفت کشور و نظام و رفع گرفتاری‌های مردم تلاش می‌کنند. وی با تأکید بر لزوم هم افزایی و همگرایی هر چه بیشتر قوای سه گانه متذکر شد: همه قوا در اهداف و راهبرد‌ها در جهت خدمت به مردم و نظام یکی هستیم و باید برای پیشبرد هر چه بهتر کارها، هرچقدر می‌توانیم اشتراک نظر و همگرایی در عمل داشته باشیم و از اختلاف سلایق و نظرات کم کنیم که برگزاری نشست‌های مشترک در این زمینه بسیار مؤثر است.
مردم اجازه ندهند بدخواهان در صفوف آن‌ها رخنه کنند
رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به معضل خشکسالی در کشور گفت: کشور ما هم مانند برخی کشور‌های دیگر دنیا با خشکسالی مواجه شده که به طور طبیعی به مردم و دولت فشار وارد کرده و البته برخی ضعف‌ها نیز این فشار‌ها را مضاعف کرده است. اژه‌ای با بیان اینکه باید در گذشته پیش‌بینی‌های لازم برای مدیریت آب صورت می‌گرفت، ادامه داد: باید در حوزه مدیریت آب‌های سطحی و ژرف، اصلاح الگوی مصرف، مدیریت مصرف آب شهری و تخصیص آب برای صنعت، کشاورزی و شرب اولویت بندی و برنامه‌ریزی شود تا مصرف آب سامان یابد. رئیس قوه قضائیه با اشاره به مطالبات مردمی در این زمینه، این مطالبات را به‌حق و درست دانست، اما در عین حال گفت که مردم متدین و موقعیت‌شناس باید مراقب تحرکات دشمن باشند و در پیگیری مطالبات صنفی و به حق خود اجازه ندهند بدخواهان در صفوف آن‌ها رخنه کنند.
رئیس قوه قضائیه با قدردانی از مردم متدین استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد و خوزستان که هوشمندانه و خردمندانه مطالبات خود را پیگیری می‌کنند از آن‌ها خواست که مراقب تحرکات افراد غافل یا بدخواه و اشخاص وابسته به خارج که سعی می‌کنند آرامش و امنیت مردم را به هم بزنند باشند و اجازه ندهند از مطالبات به حق آن‌ها سوءاستفاده کنند. اژه‌ای افزود: طبیعی و بدیهی است در شرایطی که دشمن و افراد غافل و نادان می‌خواهند فشار مضاعف به مردم وارد کنند، نیرو‌های انتظامی و امنیتی و دادستان‌ها به کسانی که مخل نظم و امنیت و آرامش مردم هستند فرصت ابراز وجود نمی‌دهند.
تأکید رئیس عدلیه بر مستدل بودن اقدامات قضایی
رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه قوه قضائیه باید بیش از همه ملتزم به قانون باشد، اظهار داشت: در همه بخش‌ها از جمله دادگستری، دادسرا و حوزه ضابطین اقداماتی که صورت می‌گیرد باید مستدل و مستند بوده و از اتقان کامل برخوردار باشد. وی خاطرنشان کرد: نباید اینگونه باشد که کسی را دستگیر و بازداشت کنیم و بعد به دنبال دلیل برویم و اگر فردی شاکی خصوصی دارد باید دلیل آن را هم اقامه کند تا ادعایش ثابت شود و به صرف و ظن نباید کسی را بازداشت کنند. حجت الاسلام اژه‌ای به دادستان‌ها به عنوان مدعی العموم هم متذکر شد که هم باید خودشان و هم ضابطان و دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان بازرسی کمک کنند که در مواردی که نیاز به اقدام قضایی است که منجر به بازداشت می‌شود، پیش از آن مسائل کاملاً روشن و مستدل باشد که وقتی متهم محاکمه شد رأی دادگاه تا حدممکن تفاوتی با اقدامات دادسرا نداشته باشد.
تریبون‌ها اجازه دهند
اجرای عدالت در فضای آرام اجرا شود
محسنی اژه‌ای در ادامه از رسانه‌ها و جریانات سیاسی خواست که اجازه دهند اجرای عدالت و احکام عادلانه در فضایی آرام صورت گیرد و تأکید کرد: شاهد هستیم بسیاری حتی با انگیزه درست و صحیح اقدام به فضا‌سازی می‌کنند، ولی وقتی فضا ناآرام و مسموم باشد، حق و باطل مخلوط می‌شود و امکان دارد تصمیم‌گیری و حکم عادلانه برای همکاران قضایی سخت شود. وی با بیان اینکه در فضای نامتعارف نمی‌توان درست تصمیم‌گیری کرد، به صاحبان تریبون و قلم توصیه کرد اجازه دهند دستگاه قضایی در فضایی آرام و مناسب عدالت را اجرا کند و اگر چه فشار‌ها تأثیری در آرا و تصمیمات قضات نخواهد داشت، اما ممکن است موجب کندی و اخلال در کار‌ها شود.
در بخش دوم نشست شورای عالی قوه قضائیه، رئیس دستگاه قضا بر کاهش فرصت چهار ماهه دادستان کل کشور به زیر مجموعه خود برای تعیین تکلیف خودرو‌های توقیف یا ضبط شده مربوط به پرونده‌های مواد مخدر تأکید کرد و گفت: در بازدیدی که از یک انبار در تهران داشتم همه اذعان کردند که وضعیت آن نامطلوب و غیرقابل دفاع است. محسنی اژه‌ای با تأکید بر تسریع در تعیین تکلیف خودرو‌های توقیف یا ضبط شده در خصوص پرونده‌های مواد مخدر در دادگاه‌ها، همچنین دستور داد در تصمیم‌گیری محاکم توجه لازم نسبت به خودرو‌هایی که وسیله امرار معاش افراد است صورت بگیرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار