کد خبر: 1070766
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
سهم‌خواهی، تسویه‌حساب و متلک‌پراکنی در دستور کار اعضای کمیسیون ورزشکاران
شیوا نوروزی

حاشیه‌سازی اعضای جدید کمیسیون ورزشکاران امید‌ها به تأثیرگذاری این کمیسیون در حل مشکلات مدال‌آوران را به حداقل رسانده و جنجال‌های به وجود آمده در جریان برگزاری انتخابات و اولین نشست رسمی دومین دوره کمیسیون ورزشکاران یک ضرب‌المثل قدیمی را به یاد همه می‌آورد؛ دو پادشاه در یک اقلیم نگنجند. ۲۰ ورزشکار مدال‌آور آسیایی، جهانی و المپیکی متأسفانه نمی‌توانند حضور در قالب یک کمیسیون را تاب بیاورند و به هر شکل ممکن با متلک گفتن از یکدیگر انتقام می‌گیرند!
فرصت انتقام
دوره اولین کمیسیون ورزشکاران تنها با برگزاری چند جلسه تشریفاتی بدون نتیجه به پایان رسید. از این‌رو انتظار می‌رفت با شروع دوره دوم، کاندیدا‌ها و نفرات برگزیده از اشتباهات گذشته درس بگیرند و به جای حاشیه‌سازی به متن توجه کنند، ولی در کمال تأسف شدت حواشی نسبت به دوره قبل به شکل عجیبی افزایش داشته تا واقعیت‌های تلخی خودنمایی کند؛ از سهم‌خواهی و تسویه‌حساب شخصی گرفته تا توهین و متلک گفتن به رقبا. سجاد گنج‌زاده، حسن یزدانی، ذبیح‌الله پورشیب، احسان حدادی، بهداد سلیمی، مجتبی عابدینی، زهرا نعمتی، امین بوداغی، شهربانو منصوریان، فرزانه فصیحی، حمیده عباسعلی، حسین ساوه‌شمشکی، مصطفی نودهی، محمدرضا گرایی، نجمه خدمتی، محمد بیداریان، محمد باقری‌معتمد، ندا شهسواری، ثریا آقایی و هادی ساعی، ۲۰ مدال‌آور و نخبه ورزشی کشور هستند که برخی از آن‌ها برای پیروزی در انتخابات کمیسیون ورزشکاران سرودست شکاندند و بعد از عضویت در نخستین جلسه از خجالت رقبا درآمدند. اینکه در جلسه اول هادی ساعی قهرمان اسبق تکواندو با بهداد سلیمی قهرمان اسبق وزنه‌برداری وارد جدال لفظی شود، احسان حدادی به سلیمی متلک بگوید و دو ملی‌پوش کشتی نیز به نشانه اعتراض غایب باشند، اتفاقاتی بسیار تلخ برای ورزش کشور محسوب می‌شود.
حاشیه‌سازی کشتی
در گیرودار انتخاب چهار نفر از اعضای کمیسیون توسط شخص رئیس کمیته ملی المپیک، فدراسیون کشتی به تصمیم صالحی‌امیری اعتراض کرد و به گرایی و یزدانی اجازه حضور در جلسه نخست را نداد. این اتفاق در حالی رخ داده که در نامه فدراسیون کشتی صراحتاً به بین‌المللی کردن این اعتراض و وسط کشیدن پای کمیته بین‌المللی المپیک نیز اشاره شده است. اینکه چه قول و قراری بین صالحی‌امیری و علیرضا دبیر گذاشته شده و چرا رئیس کمیته ملی المپیک به وعده‌اش عمل نکرده جای خود، ولی از مدیریت فدراسیون کشتی انتظار واکنش‌های منطقی‌تری داشتیم. راپورت دادن به IOC، آن هم در خصوص مشکلات و اختلافات داخلی نه تنها جالب توجه نیست، بلکه ممکن است مشکلات بزرگ‌تری را نیز متوجه کل ورزش کشور کند. به نظر می‌رسد عضویت در کمیسیون ورزشکاران برای بعضی‌ها به قدری مهم است که حتی حاضرند پای IOC هم به ماجرا باز شود!
وظایف فراموش نشود
هدف از گردهمایی مدال‌آوران نخبه در کنار هم و تشکیل کمیسیونی به نام ورزشکاران، فقط و فقط برای برطرف کردن چالش‌های موجود بر سر راه ورزش قهرمانی است. قرار بر این بود که اعضای کمیسیون با تلاش حداکثری در این جهت گام بردارند، ولی شواهد حاکی از آن است که برخی از اعضا اسیر حواشی شده‌اند تا جایی که برای ضایع کردن رقبا از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند. حضور ۲۰ ورزشکار که همگی جزو برترین‌های آسیا و جهان در رشته خود بوده و هستند، به جای آنکه باعث امیدواری اهالی ورزش شود، این حوزه را با موجی از ناامیدی و جنجال روبه‌رو کرده است.‌ای کاش اعضای کمیسیون و به ویژه چهره‌های شاخص با همین شدت و تعصب برای حل مشکلات پیش بروند.
انتخاب سجاد گنج‌زاده و نجمه خدمتی به عنوان رئیس و نایب‌رئیس کمیسیون هم بی‌حاشیه نبود. با اینکه این دو ورزشکار اکثریت آرا را با اختلاف به خود اختصاص دادند، ولی احسان حدادی و شهربانو منصوریان بازنده‌های این رأی‌گیری نسبت به نتیجه آرا دلخور بودند. با این حال گنج‌زاده قهرمان کاراته المپیک در نخستین اظهارنظرش ابراز امیدواری کرد ریاستش در کمیسیون ورزشکاران به سود ورزش باشد: «امیدوارم همه در کنار هم بتوانیم کار‌های بزرگی برای ورزش کشور انجام بدهیم. تلاش می‌کنم نماینده شایسته‌ای برای کاراته ایران باشم و از هیچ تلاشی برای کمک به همه ورزشکاران دریغ نخواهم کرد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار