کد خبر: 1070763
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
حاشیه‌ای بر فشار عجیب فدراسیون فوتبال به نمایندگان مجلس برای تصویب اساسنامه
فرقی ندارد مهدی تاج رئیس باشد یا شـهاب‌الدین عزیزی‌خادم، دستیابی به خواسته‌های غیرقانونی یا تحت فشار گذاشتن مجلس و نهاد‌های دولتی، تعلیق فوتبال همواره چماق خوبی برای کنار زدن مخالفان از سد راه است. این‌بار اصلاح بند «یک» اساسنامه فدراسیون فوتبال و انتظار برای تصویب آن در مجلس، بهانه‌ای شده تا اعضای فدراسیون فوتبال دوره بیفتند و در رسانه‌های مختلف با تهدید نمایندگان مجلس، آن‌ها را برای تصویب اساسنامه زیر فشار بگذارند.
سعید احمدیان

فرقی ندارد مهدی تاج رئیس باشد یا شـهاب‌الدین عزیزی‌خادم، دستیابی به خواسته‌های غیرقانونی یا تحت فشار گذاشتن مجلس و نهاد‌های دولتی، تعلیق فوتبال همواره چماق خوبی برای کنار زدن مخالفان از سد راه است. این‌بار اصلاح بند «یک» اساسنامه فدراسیون فوتبال و انتظار برای تصویب آن در مجلس، بهانه‌ای شده تا اعضای فدراسیون فوتبال دوره بیفتند و در رسانه‌های مختلف با تهدید نمایندگان مجلس، آن‌ها را برای تصویب اساسنامه زیر فشار بگذارند.
اساسنامه فدراسیون فوتبال در دو دهه اخیر یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی بوده که هرچند سال یک‌بار گریبان فوتبال را گرفته است. آخرین بار آن هم به روز‌های پایانی سال ۹۸ برمی‌گردد، روز‌هایی که همه در انتظار انتخابات زودهنگام فدراسیون فوتبال در ۲۵ اسفند برای تعیین رئیس جدید با توجه به استعفای مهدی تاج بودند، اما فدراسیون جهانی فوتبال که بی‌تفاوتی فدراسیون فوتبالمان را نسبت به هشدار‌های قبلی‌اش درباره اصلاح بند‌های مغایر با قوانین فیفا دید، تصمیم گرفت دستور به لغو مجمع انتخاباتی تا اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال بدهد. با لغو انتخابات، اصلاح اساسنامه در اولویت فدراسیون قرار گرفت و در نهایت هشتم آذر سال گذشته در مجمع فدراسیون فوتبال، اصلاحات درخواستی فیفا اعمال شد و به تصویب رسید تا مجوز برگزاری انتخابات فوتبال صادر شود.
یکی از مهم‌ترین تغییرات مدنظر فیفا، اعمال اصلاح ماده «یک» اساسنامه درباره ماهیت فدراسیون فوتبال بود. با توجه به قوانین فیفا و حساسیت ویژه این فدراسیون روی عدم دخالت دولت در فوتبال، فدراسیون‌ها باید یک نهاد مستقل تعریف شوند. این در حالی بود که در اساسنامه فدراسیون فوتبال عبارت مستقل آورده نشده بود و در ماده «یک» آن در تعریف فدراسیون فوتبال آمده بود: «فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران که در این اساسنامه فدراسیون نامیده می‌شود، یک نهاد غیردولتی و دارای شخصیت حقوقی است.»
به همین خاطر بند مورد اشاره فیفا در مجمع هشتم آذر‌ماه تغییر پیدا کرد و عبارت مستقل به آن اضافه شد تا یکی از چالش‌های ایران و فدراسیون جهانی فوتبال برطرف شود. طبق اساسنامه جدید در ماده «یک»، فدراسیون فوتبال اینطور تعریف شده است: «فدراسیون فوتبال ایران یک مؤسسه مستقل، غیرانتفاعی، غیردولتی و دارای شخصیت حقوقی است که مطابق مقررات جمهوری اسلامی ایران و برای مدت نامحدود تشکیل شده است.»
پس از تصویب این بند، فدراسیون جهانی فوتبال به ایران فرصت داد تا در عرض یک سال این تغییرات به تصویب مجلس ایران هم برسد. احمدرضا براتی، عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال در این باره اینطور توضیح داده است: «آن‌ها می‌گفتند شما این اساسنامه را اصلاح کردید و ما هم تأیید کردیم و بعد تصویب شد، ولی اگر با مقررات داخلی شما مغایرت داشته باشد عملاً امکان اجرای آن وجود نخواهد داشت، به همین خاطر معاون وزیر ورزش برای حل این مشکل و با توجه به اینکه فدراسیون در شرایط حساسی قرار داشت و هر لحظه ممکن بود اتفاق ناخوشایندی بیفتد، پذیرفت و تعهد داد که در واقع این قانون در کشور با کیفیتی که مدنظر فیفاست اصلاح شود. فیفا نیز اعلام کرده بود که اصلاح قانون باید با همکاری مجلس و دولت صورت گیرد، چون می‌دانست دولت مرجع قانون‌گذاری نیست و صرفاً می‌تواند لایحه‌ای را پیشنهاد بدهد. تا اینجا هم دولت این ماده واحده را در قالب لایحه تصویب کرده و به مجلس پیشنهاد داده و آنچه باید رخ دهد این است که مجلس با در نظر گرفتن حساسیت موضوع زودتر این لایحه دولت را در دستور کار خودش قرار دهد، بررسی‌های لازم را انجام بدهد و در صورت نیاز اصلاحات لازم را اعمال کند.»
دروغ بزرگ تعلیق!
حالا در فاصله سه ماه تا پایان مهلت فیفا، مسئولان فدراسیون فوتبال در هفته‌های اخیر در حرکتی عجیب و ادبیاتی که نشان از نگاه بالا به پایین دارد، نمایندگان مجلس را برای تصویب اساسنامه زیر فشار گذاشته‌اند، آن هم با همان ترفند همیشگی که چماق خیالی تعلیق است. حسین شریفی، سخنگوی فدراسیون فوتبال در این باره گفته است: «اگر اساسنامه اصلاح نشود، امکان دارد فوتبال کشورمان به مخاطره بیفتد. تیم ملی کشورمان در حال تجربه کردن سریع‌ترین صعود تاریخ خود به جام جهانی است و اتفاق خوبی نخواهد بود در این وضعیت، چنین بحرانی دامان فوتبال ایران را بگیرد. فدراسیون فوتبال نمی‌تواند مسئولیتی قبول کند. دولت گذشته به درستی تعهداتی را پذیرفته است و اکنون مجلس شورای اسلامی باید همکاری و همراهی ویژه‌ای داشته باشد تا مشکلی برای فوتبال ایران در آستانه جام جهانی پیش نیاید.»
میرشاد ماجدی، عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال هم نمایندگان را تهدید کرده که دشمن شاد‌کن نشوند: «نمایندگان عزیز مجلس شورای اسلامی باید نگاهی ویژه، ورزشی و فوتبالی به این موضوع داشته باشند تا جلوی معاندان جمهوری اسلامی را بگیریم و‌دشمن شاد نشویم. مطمئن هستم که نمایندگان خوب مردم ایران مدبرانه به این قضیه نگاه می‌کنند. زمان کمی داریم و امیدوارم فرصت را به دشمنان این مرز و بوم ندهیم. از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌خواهم با درایت و سعه‌صدر به این موضوع نگاه کنند، چراکه بحثی ملی است و خدای ناکرده اتفاقی رخ ندهد که جبران‌ناپذیر باشد. امیدوارم اتفاقی نیفتد که فوتبال کشور، علاقه‌مندان و فدراسیون فوتبال ناراحت و محروم شوند.»
این در حالی است که به اذعان امیررضا واعظ‌آشتیانی در یک گفت‌وگوی رادیویی، خطر تعلیق در صورت عدم تصویب مجلس، یک دروغ بزرگ است: «این همان فیفاهراسی است. می‌خواهند از سیاست خاک‌خورده گذشته استفاده کنند. فیفا به قوانین داخلی هر کشوری احترام می‌گذارد. مگر می‌شود پرچم یک کشور بر فراز یک فدراسیون باشد، اما عزت و شادی ملت را به بخش خصوصی بسپارند. مجلس تصویب کند هم اتفاقی نمی‌افتد. این یک دروغ بزرگ و ابزاری برای اعمال فشار است. این موضوعات را از الان طرح می‌کنند و می‌خواهند چراغ سبز دخالت دولت در فوتبال را رقم بزنند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار