کد خبر: 1070506
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۴
نقشه برداری هوایی یکی از کاربرد‌های پهپاد‌ها است و اهمیتش سبب شده شرکت‌های داخلی، کشور را از واردات خارجی بی نیاز کنند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صالح خسروآبادی مدیرعامل شرکت طراحی پیشرفته آوا شریف از ساخت این پهپاد‌ها با هدف تامین نیاز کشور و در قالب طرح کلان ملی فناوری گفت و ادامه داد: پس بعد از تست موفق پهپاد‌های عمودپرواز بال ثابت الکتریکی، به سراغ حل چالش پهپاد عمودپرواز بنزینی رفتیم که پرنده سحاب، تجربه موفقی از تحقق این موضوع است.

تصویربرداری برای ۵ ساعت

این پرنده با وزن برخاست ۲۲ کیلوگرم دارای موتور بنزینی انژکتوری است که توانایی حمل ۲ کیلوگرم محموله دیده بانی یا تصویربرداری را برای مدت ۵ ساعت دارد. همچنین این پرنده از توانایی پرواز تا ارتفاع ۴۰۰۰ متر از سطح دریا برخوردار است.

این پرنده که در حال حاضر یکی از بهترین پرنده‌های نقشه برداری هوایی در ایران است، قابلیت نشست و برخاست عمودی دارد و به همین دلیل برای پرواز نیازی به باند پرواز ندارد. همچنین با این پرنده، مهمترین ریسک پرواز در فاز‌های نشست و برخاست به حداقل رسیده و نیاز به خلبان حرفه‌ای برای پرواز نیز از بین خواهد رفت.

صرفه جوی ۲۰ هزار دلاری به ازای هر فروند

دوربین‌های این پرنده از نوع ۴۲ مگاپیسکل و ۶۰ مگاپیکسل است. به صورت حدودی قدرت تصویربرداری این پرنده در یک ساعت پرواز با دوربین ۴۲ مگاپیکسلی برای نقشه برداری با ارتفاع پروازی ۲۳۰ متر، ۲۰۰ تا ۲۵۰ هکتار در هر پرواز، ارتفاع پروازی ۳۸۰ متر، ۴۵۰ تا ۵۰۰ هکتار در هر پرواز و ارتفاع پروازی ۶۲۰ متر، ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ هکتار در هر پرواز است.

در صورت تولید این پرنده، به ازای هر فروند حدود ۲۰ هزار دلار صرفه جویی ارزی انجام می‌شود. نیاز کشور تنها در حوزه نقشه برداری هوایی حدود ۱۰۰ فروند در سال است.

در حال حاضر تست‌های زمینی و پروازی این پرنده به خوبی انجام شده و در حال توسعه سیستم پرواز فول اتوماتیک است.

این پرنده که در حال حاضر امکان تصویربرداری هوایی با آن در شرکت طراحی پیشرفته آوا شریف فراهم شده است، با حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مسیر توسعه قرار گرفته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار