کد خبر: 1070476
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰

امریکا علاوه بر اینکه اعلام کرده موضوع اوکراین و روسیه، در نشست ناتو مطرح خواهد شد، تأکید دارد که همه گزینه‌های واشنگتن علیه مسکو روی میز است. مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه با رد هر برنامه‌ای برای حمله کشورش به اوکراین، تأکید دارد که این اقدامات امریکا، دروغ‌پراکنی‌های وزارت خارجه این کشور در جهت استفاده ابزاری از کی‌یف است.
اگرچه مسکو بار‌ها تأکید کرده است که برنامه‌ای برای اقدام نظامی علیه اوکراین ندارد، اما امریکا همچنان می‌کوشد با دامن زدن به بحران، در جهت حمایت از اوکراین موضع‌گیری کند. جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا با ابراز نگرانی از تحولات اوکراین گفته که احتمالاً با ولودیمیر زلنسکی و ولادیمیر پوتین همتایان اوکراینی و روسی خود گفتگو خواهد کرد. آندری یرماک، رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین نیز در پی تماس تلفنی با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «ما توافق کردیم که برای کاهش تنش‌ها، تلاش‌های دیپلماتیک خود را هماهنگ کنیم و همچنین، تضمین‌هایی در مورد حمایت قاطعانه از تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین دریافت کردیم.»‌در همین رابطه کارن دونفراید، معاون اروپایی و اوراسیایی وزیر امور خارجه امریکا به خبرنگاران گفت: «همانطور که می‌توانید درک کنید، تمام گزینه‌ها روی میز است و جعبه ابزاری است که شامل طیفی از گزینه‌ها می‌شود. حضور گسترده و غیرعادی نیرو‌های روسیه در صدر دستورکار نشست ناتو خواهد بود.» به گزارش رویترز، دونفراید گفت: «اکنون به عهده ناتوست که تصمیم بگیرد گام‌های بعدی چیست. در روز‌های آتی، ما درباره ارزیابی‌های‌مان از آنچه در مرز‌های روسیه با اوکراین می‌گذرد، مذاکره خواهیم کرد و بعد درباره گزینه‌هایی که روی میز داریم، رایزنی صورت می‌گیرد و اینکه ناتو به عنوان یک ائتلاف مایل است چه اقدامی صورت دهد.» در راستای اظهارات، دونفراید، ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان ناتو نیز گفت: «اگر روسیه از زور در برابر اوکراین استفاده کند، این اقدام پیامد‌هایی برایش خواهد داشت و این دومین بار در سال جاری میلادی است که روسیه یک نیروی بزرگ و غیرمعمول را در این منطقه مستقر کرده است.» وی افزود: «این بسیج نظامی بی‌دلیل و غیرقابل توضیح است. این اقدام تنش‌ها را افزایش می‌دهد و خطر به وجود آمدن سوء تفاهم‌ها را بالا می‌برد. هیچ قطعیتی درباره نیت‌های روسیه وجود ندارد، اما باید در نظر بگیریم که این یک بسیج نظامی از سوی کشوری است که قبلاً نیز به اوکراین حمله کرده است.»
اوکراین ابزار دست امریکا
سرگئی ناریشکین، مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه در گفتگو با شبکه اول تلویزیون روسیه به اتهامات امریکا و ناتو اینطور پاسخ داد که کشورش نمی‌خواهد به اوکراین حمله کند و حواشی اخیر درباره این موضوع، تبلیغات بدخواهانه وزارت امور خارجه امریکاست. وی در این باره گفت: «مقامات واشنگتن این ادعای جعلی و این دروغ را در میان متحدان خود پمپاژ می‌کنند و رهبران رسانه‌های گروهی هم آن را گسترش و بزرگ‌نمایی می‌کنند تا این دروغ تکثیر و تکثیر شود. آن‌ها به دور این ادعای دروغین حباب بسیار بزرگی به‌وجود آورده‌اند.»‌ناریشکین در عین حال تأکید کرد که کشورش باید توان دفاعی خود را در شرایط اقدامات مخرب و تحریک آمیز ایالات متحده حول محور اوکراین تقویت کند. وی ادامه داد: «هدف اقدامات امریکا تلاش برای سوق دادن مقامات کی‌یف به سمت شعله‌ور کردن آتش درگیری‌ها در مناطق شرقی اوکراین است که آن‌ها کنترل کمی بر اوضاع آن دارند. واقعیت این است که اوکراین برای ایالات متحده، همان چیزی است که در طول تاریخ هم تکرار شده و تنها بهانه‌ای برای گسترش مناقشه داخلی در این کشور و استفاده از این وضعیت است. البته ما در روسیه باید آرامش خود را حفظ و تنها توان دفاعی کشور را تقویت کنیم.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار