کد خبر: 1070454
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰

رئیس شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور گفت: ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش آمار جرائم را بعد از تصویب ماده ۴۵ الحاقی قانون مبارزه با مواد مخدر شاهد بودیم.
حسین ذبحی رئیس شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور ویژه رسیدگی به جرائم امنیتی و مواد مخدر در نشست تخصصی راهکار‌های نوین و مؤثر در مبارزه با قاچاق مواد مخدر گفت: شرایط فعلی کشور از نظر قاچاق مواد مخدر و اعتیاد نامناسب است، روند افزایش قاچاق مواد مخدر، بالا رفتن تعداد زندانیان، تشکیل پرونده‌های بیشتر و ازدیاد کشفیات نگران‌کننده است. همچنین آمار معتادان و جرم‌های متأثر از اعتیاد افزایش داشته‌است.
وی افزود: بعد از تصویب ماده واحده ۴۵ الحاقی قانون مبارزه با مواد‌مخدر شاهد افزایش روند قاچاق مواد مخدر در عرصه‌های مختلف (ورود، توزیع، فروش، حمل و نگهداری) بوده‌ایم، همچنین دستگیری‌ها، زندانیان، معتادان هم افزایش داشته‌است. ذبحی گفت: به میزان ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش آمار جرائم مرتبط با مواد مخدر را بعد از تصویب قانون مذکور شاهد بودیم.
رئیس شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور ویژه رسیدگی به جرائم امنیتی و مواد مخدر اظهار کرد: افزایش تعداد معتادان، افزایش وزن محموله‌ها، افزایش میزان مواد‌مخدر در دستگیری‌ها زنگ خطر برای جامعه است. وی افزود: افزایش گسترش جرم از حوزه مواد‌مخدر به سایر جرائم را شاهد هستیم که دستگیری سارقانی که مواد‌مخدر و مشروبات الکلی همراه دارند، مهر تأیید این موضوع مهم است. ذبحی گفت: بیش از ۴ هزار نفر مرگ و میر فقط ناشی از سوءمصرف مواد‌مخدر را سالانه در کشور شاهد هستیم. ذبحی اظهار کرد: اساس انگیزه جرم و جرائم مواد‌مخدر به دست آوردن اموال نامشروع است که باید این تابو شکسته شود. به گفته وی اگر یک میلیون معتاد را درمان کنیم، یک میلیون تقاضا کاهش پیدا می‌کند. همچنین معاون قضایی دادستان کل کشور گفت: ماده ۴۵ الحاقی قانون مبارزه با مواد‌مخدر کمر مبارزه را شکست و امروز شاهد ریخته شدن ترس و وحشت قاچاقچیان هستیم.
در همین رابطه معاون دادستان کل کشور، سعید عمرانی مشکلات اقتصادی را در وقوع برخی جرائم از جمله اعتیاد مؤثر خواند و افزود: در این سال‌ها زحمات فراوانی برای مبارزه با مواد‌مخدر کشیده‌شده و فقط نیروی انتظامی در این سال‌ها نزدیک به ۴ هزار شهید تقدیم کرده‌است. معاون قضایی دادستان کل کشور گفت: اینکه گفته می‌شود اگر تقاضایی نباشد عرضه مواد‌مخدر هم نخواهد بود، امر خیلی ساده‌ای نیست و اگر کسی بتواند هزار نفر را ترک دهد به شرط اینکه دیگر گرفتار اعتیاد نشود، باید به او جایزه نوبل داد.
آقای عمرانی افزود: برای جمع‌آوری معتادان متجاهر باید همه دستگاه‌ها به میدان بیایند و ما باید با دغدغه و انگیزه همه دستگاه‌ها مواجه باشیم. وی گفت: ما قصد اعتراض به مجلس را نداریم، اما ماده ۴۵ الحاقی قانون مبارزه با مواد مخدر کمر مبارزه با مواد مخدر را شکست؛ چراکه ما طرفدار اعدام قاچاقچیان نبودیم و با قوانین قبلی خودمان داشتیم مدیریت می‌کردیم، اما چه شده‌است که اکنون بالای هزار تن مواد کشف می‌شود و قاچاقچی هیچ ترس و وحشتی ندارد؟
معاون قضایی دادستان کل کشور افزود: یک زمان ما اگر تشخیص می‌دادیم که فردی فقط حمل کننده مواد است در دیوان عالی کشور و دادستانی کل مدیریت می‌کردیم، اما یک دوره‌ای مدیریت نشد و خشک و‌تر با هم سوختند و مجلس شورای اسلامی آن را بهانه‌ای کرد تا آن ماده الحاقی تصویب شود، اما اثرش این است که اگر یک زمان مواد‌مخدر را جاسازی می‌کردند، اکنون خیلی راحت روی صندوق عقب می‌گذارند. عمرانی در ادامه گفت: معتاد متجاهر وقتی فقط سه ماه نگهداری شود، هیچ ثمری نخواهد داشت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار