کد خبر: 1070430
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
چگونه تجمع مسالمت‌آمیز ۲۸ آبان به اغتشاش ۵ آذر تبدیل شد؟
طی دو هفته گذشته دو جمعه متفاوت در اصفهان را شاهد بودیم؛ جمعه نخست بیان مشکلات به شکلی مسالمت‌آمیز بود و جمعه دیگر اقدامات خشونت‌آمیزی بود که صرفاً تصفیه‌حساب‌های جماعتی است که با اصل انقلاب مشکل دارند و تلاش می‌کنند مطالبات مردمی را سمت و سوی سیاسی و حزبی بدهند.
سعید همتی

سرویس سیاسی جوان آنلاین: طی دو هفته گذشته دو جمعه متفاوت در اصفهان را شاهد بودیم؛ جمعه نخست بیان مشکلات به شکلی مسالمت‌آمیز بود و جمعه دیگر اقدامات خشونت‌آمیزی بود که صرفاً تصفیه‌حساب‌های جماعتی است که با اصل انقلاب مشکل دارند و تلاش می‌کنند مطالبات مردمی را سمت و سوی سیاسی و حزبی بدهند.

جمعه ۲۸ آبان ماه صد‌ها نفر از مردم این شهر در اعتراض به کم‌آبی در کنار سی‌و‌سه پل گلایه‌های خود را به صورت شعار‌های مسالمت‌آمیز یا دستنوشته‌های کوتاه روی پلاکارد حک کردند و با تاریک شدن هوا به خانه‌های خود برگشتند، اما در جمعه پنجم آذر افراد و بعضاً گروه‌هایی به کف خیابان‌های اصفهان آمدند که رفتار و حرکات آن‌ها نشانی از مطالبات آبی نداشت و یادآور حوادث تلخ تهران در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بود. در جمعه پنجم آذر شعار‌های ملایم و مطالبه‌گرایانه مردم جای خود را به الفاظ تند هنجارشکنانه که بعضاً با کلمات تند هم همراه بود، داده بود و درگیری با نیرو‌های امنیتی و آتش زدن موتور و تلاش برای خلع سلاح کردن برخی از اعضای نیروی انتظامی محور اقدامات بود.
بسیاری از رسانه‌های کشور و از جمله صداوسیما اصل خواسته‌های مردم اصفهان را پذیرفتند و در طول دو هفته گذشته به صورت ویژه آن را پوشش دادند و حتی از مقامات دولتی خواستار رسیدگی فوری به مشکلات مردم این شهر شدند، با این حال مردم سایر استان‌های همجوار اصفهان مانند چهارمحال و بختیاری، خوزستان، لرستان و یزد نیز با مشکلات مشابه مواجه هستند و قاعدتاً باید میان اعتراض و اغتشاش مرز قائل شد و اجازه نداد مطالبات بحق و صنفی مردم به گروگان اغتشاشگران درآید.

تبدیل مطالبات مردمی به اغتشاشات خیابانی!
اگر چه خشکسالی چند سال اخیر مزید بر علت این امر شده است، اما نباید نادیده گرفت که بر اساس مستندات و اظهارات بسیاری از صاحبنظران، یکی از عوامل کم‌آبی برخی از استان‌های مرکزی ایران ناشی از جانمایی‌های غیرکارشناسی راه‌اندازی صنایع آب در دل کویر است؛ مسئله‌ای که منجر به خشک شدن بسیاری از چشمه‌ها و رود‌های پرآب منطقه نیز شده است، اما با این حال طی چند روز اخیر رسانه‌های بیگانه تلاش وافری برای تحریک و تهییج مردم برخی از استان‌های کشور برای کشاندن آن‌ها به کف خیابان‌ها آن هم نه به صورت مسالمت‌آمیز بلکه با هدف درگیری با نیرو‌های انتظامی داشته‌اند.
تبدیل‌کردن مطالبات صنفی، معیشتی و بعضاً اجتماعی مردم به مطالبات سیاسی و حزبی که به ساختارشکنی ضدانقلاب و گروه‌های سلطنت‌طلب ختم می‌شود، در طول سال‌های پس از انقلاب بار‌ها روی داده است و حوادث جمعه اخیر شهر اصفهان یکی از آن نمونه‌هاست.
شاید نخستین جرقه حوادث روز جمعه اصفهان را باید در غروب روز چهارشنبه جست‌وجو کرد؛ آنجایی که بر اساس فیلم‌های ضبط‌شده مستند، اکثر کشاورزان معترض به کم‌آبی در بستر زاینده‌رود تجمع خود را پایان دادند و چادر‌هایی را که با همین هدف برپا شده بود، جمع کردند، اما یکی دو نفر قبل از حضور نیرو‌های انتظامی اقدام به آتش زدن یکی دو چادر باقی مانده کردند و با فیلمبرداری جهت‌دار از این اتفاق و با پخش آن در شبکه‌های تلویزیونی وابسته به سرویس‌های جاسوسی انگلیس و امریکا نظیر بی‌بی‌سی و من‌وتو این اقدام را منتسب به نیرو‌های انتظامی می‌کنند.

بسترسازی برای ایجاد اغتشاش
این در حالی است که بر اساس فیلم‌های مستند، بعد از آتش گرفتن دو چادر کشاورزان، نیروی انتظامی در صحنه حاضر می‌شود و برای خاموش کردن آتش اقدام می‌کند. تخریب لوله‌های انتقال آب شرب به استان یزد نیز اقدام غیرقانونی و غیراخلاقی دیگری است که با انتشار فیلم آن در فضای مجازی به تندتر شدن فضای خیابان‌های اصفهان کمک شایانی می‌کند. طبیعی است که چنین اقداماتی بستری برای رسانه‌های بیگانه نظیر ایران‌اینترنشنال است تا با ضریب خبری دادن به چنین اتفاقاتی، فضای کشور را ملتهب کند و بر آتش درگیری‌ها بیفزاید، کمااینکه رسانه‌های بیگانه با تمرکز بر رفتار و اقدامات برخی از اعضای نیروی انتظامی که مرتکب رفتار‌های نامناسب شده‌اند، مردم را علیه نیرو‌های امنیتی و انتظامی کشور و در نهایت اصل نظام تحریک و تهییج می‌کنند.
اگر چه وجه افتراق حوادث روز جمعه اصفهان با بسیاری از رویداد‌های دو دهه اخیر تفاوت دارد، اما وجه اشتراک آن تغییر مطالبات مردمی به سمت مقابله با حاکمیت است؛ مسئله‌ای که بسیاری از منتخبان مردم در مجلس شورای اسلامی نیز به آن اشاره داشته و خواهان مقابله با آن شده‌اند.

موج‌سواری روی ناآرامی‌های اصفهان
در همین زمینه عباس مقتدایی، نماینده مردم اصفهان در مجلس درباره اتفاقات اخیر استان اصفهان اظهار داشت: موضوع اتفاقات اخیر اصفهان یک مبحث صنفی و مطالبه بحق عمومی مردم اصفهان بوده است که هیچ کس نباید از آن بهره‌برداری سیاسی کند، بلکه مردم اصفهان آگاهانه حرکت‌های خودشان را در طول ماه‌های گذشته دنبال و همچنین نمایندگان مجلس مطالبه آنان را در بالاترین سطح مطرح کرده‌اند که نمونه آن جلسه روز‌های گذشته نمایندگان با رئیس‌جمهور بوده است.
وی افزود: از این مقطع به بعد عده‌ای از کسانی که هویت آنان تاکنون معلوم نیست و البته بخشی از آن‌ها هم مشخص شده که جزو کشاورزان نیستند، این تجمعات را برگزار و فراخوان‌های بعدی را اعلام کردند، بنابراین مجموعه‌های پیگیر در سطح استان و کشور پیگیری کردند تا امنیت اصفهان به مخاطره نیفتد و صنف کشاورزان نیز اعلام کرده هیچ گونه فراخوانی برای تجمع نداده است، بنابراین مجموعه اقداماتی که پس از این موضع صریح صنف کشاورزان انجام شده است، مبنای قانونی یا رسمی یا تجمعات اجتماعی ندارد.
وی در گفتگو با فارس ادامه داد: قطعاً باید مراقبت شود که مطالبه‌گری و موضوعات اجتماعی رنگ و بوی سوءاستفاده‌های سیاسی پیدا نکند، بنابراین دشمنانی که به موج‌سواری از موضوعات داخلی ایران دل بسته‌اند، آب در هاون می‌کوبند.

آشوب‌آفرینی برای تحت فشار قرار دادن مذاکره‌کنندگان
همچنین ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس اظهار داشت: در اعتراض بحق کشاورزان و مردم اصفهان چقدر فضا آرام و به صورت مسالمت‌آمیز پیش رفت و توانستند خواسته‌های خود را طبق اصل ۲۷ قانون اساسی بدون اخلال در نظم عمومی و حمل اسلحه به خوبی به گوش مسئولان استانی و کشوری برسانند و در نهایت بیانیه‌ای بعد از توافقات لازم قرائت و محل تجمع را ترک کردند. وی با اشاره به مذاکرات آتی هسته‌ای گفت: امروزه در مذاکرات هسته‌ای دست ایران در مقابل کشور‌های ۱+۵ پرتر است، در چنین شرایطی طبیعتاً دشمنان دست به هر کاری می‌زنند که بتوانند دست ایران را در مذاکرات پیش رو باز یا تیم مذاکره‌کننده را تحت فشار قرار دهند.
ابوترابی افزود: دشمنان با سوءاستفاده از غفلت برخی از غافلان داخلی در حال سوءاستفاده از اعتراضات هستند و همچنین از قبل نیز تمهیداتی از جمله انتقال اسلحه به داخل ایران و هماهنگی‌های لازمی با اراذل و اوباش داخلی برای به آشوب کشیدن ایران انجام داده و همیشه از این اراذل و اوباش در داخل کشور استفاده کرده‌اند.

تلاش برای تکرار یک بازی روانی
ایجاد آشوب‌های خیابانی در اصفهان اگرچه با هدفی بلندمدت و البته تکراری مبنی بر ایجاد رویارویی میان مردم- حاکمیت صورت گرفته است (همانند آنچه در آبان ۹۸ نیز دنبال می‌شد)، اما یک هدف میان‌مدت را نیز در پی دارد و آن اینکه شرایط روانی حاکم بر تیم مذاکره‌کننده کشورمان را برهم زده و موضع و قدرت چانه‌زنی آن‌ها در مذاکرات هشتم آذر ماه را تضعیف کند، شبیه اتفاقاتی که در سال ۹۲ افتاد و چند روز مانده به آغاز مذاکرات هسته‌ای، مسئولان ارشد دولت با اقدامی که به یک خودزنی شبیه بود، سخن از خزانه خالی کشور و سیلو‌های خالی کالا‌های اساسی سخن به میان آوردند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار