کد خبر: 1070138
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۰
دبیر علمی کنگره شعر «سردار سربداران» عنوان کرد
مصطفی شاه‌کرمی

مرتضی امیری‌اسفندقه ضمن تأکید بر اینکه شعار انتخابی کنگره شعر «سردار سربداران» باید بدون هیچ عیب‌ونقصی باشد، می‌گوید: همه تلاشمان این است که خشت اول را درست بگذاریم، چون بقیه کنگره روی این خشت بنا می‌شود و اگر خشت اول محکم نباشد، دیوار کج می‌رود.
به گزارش «جوان» به نقل از روابط عمومی کنگره شعر سردار سربداران (شهید سلیمانی)، مرتضی امیری‌اسفندقه، دبیر علمی کنگره شعر سربداران گفت: تعداد شاعرانی که در این دوره شعر خوب داشتند به نقد و نگاه داوران خوب بوده است. اگر نخستین کنگره شعر سردار سربداران که بنده دبیر علمی آن بودم، از نظر نقد علمی به عنوان اولین پایه درست باشد، بقیه دوره‌ها هم درست خواهد بود، چون داریم اولین کنگره شعر سردار سربداران را برگزار می‌کنیم، همه تلاشمان این است که خشت اول را درست بگذاریم، چون بقیه کنگره روی این خشت بنا می‌شود. اگر خشت اول محکم نباشد، دیوار کج می‌رود. وی افزود: به عنوان دبیر علمی نخستین کنگره شعر سردار سربداران، همه همتم را صرف این کردم که بهترین داور‌ها در هر حوزه ورود یابند، نگاه به شعر‌ها نقادانه همراه با ساخت و پرداخت باشد و پِی این بنا محکم گذاشته شود. همواره در مسیر مسائل علمی، کلاس اول ابتدایی از دکترا سخت‌تر است، چون کلاس اول ابتدایی پِی اول است، اگر درست گذاشته شود مدرک دکترا هم در هر دوره به افراد شایسته اعطا خواهد شد.
دبیر علمی نخستین کنگره شعر سردار سربداران در پاسخ به این سؤال که آیا در بین آثار ارسالی، اثری بود که داوران را به وجد بیاورد، گفت: شعر با احساس گفته می‌شود، اما فکر، آن را هدایت می‌کند. این سخن شاعران امروز، دیروز و فردای ایران است. داوری که بخواهد مجذوب شعر شود، نمی‌تواند آن را داوری کند. ما تلاش کردیم در نخستین دوره کنگره شعر سربداران این‌اتفاق نیفتد. باید معیار سالم و منسجمی از شعر داشته باشیم. حتماً در آثار نخستین دوره کنگره شعر سردار سربداران شعری هست که ما را به وجد بیاورد، اما نباید در داوری ما اثر بگذارد. باید در فاصله معینی از شعر قرار بگیریم که آن را داوری کنیم. دوست‌داشتن و دوست‌نداشتن خود را دخالت نداده و سعی کرده‌ایم ناقد باشیم نه ناقل.
امیری‌اسفندقه در ادامه تأکید کرد: همان‌طور که حماسه شهادت سردار سلیمانی حماسه‌ای بی‌عیب‌ونقص بود، اشعار انتخابی این کنگره نیز بایسته و شایسته آن است که بدون هیچ عیب‌ونقصی باشد. این کنگره به شعر انقلاب کمک می‌کند تا خودش را به بهترین شکل نشان دهد، همچنان که شعر، این حماسه را آینه‌داری می‌کند تا از تحریف در امان بماند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار