کد خبر: 1069721
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۹
تعدادی از کشاورزان و اهالی چهارمحال و بختیاری عصر روز یک شنبه در شهرکرد با برگزاری تجمع به بیان دغدغه‌ها و مشکلاتی پرداختند که با کمبود آب با آن مواجه شده‌اند.

تعدادی از کشاورزان و اهالی چهارمحال و بختیاری عصر روز یک شنبه در شهرکرد با برگزاری تجمع به بیان دغدغه‌ها و مشکلاتی پرداختند که با کمبود آب با آن مواجه شده‌اند.
به گزارش ایرنا، این افراد ابتدا با تجمع در میدان انقلاب شهرکرد و سپس حرکت به سمت چهارراه استانداری چهارمحال و بختیاری، اعلام کردند با انتقال بین حوضه‌ای آب بدون در نظر گرفتن نیاز مبدأ مخالف هستند. در این حرکت، تعدادی از مردم در شهرکرد اعلام کردند؛ چهارمحال و بختیاری دچار خشکسالی شده است و اکنون آبی برای انتقال به مناطق دیگر کشور ندارد.
تعدادی از این افراد اعلام کردند، اجرای برخی از طرح‌های بین حوضه‌ای آب، باعث آسیب‌دیدن جدی حیات چهارمحال و بختیاری در بخش‌های مختلف شده است. تعدادی از این افراد نیز در ادامه، خواستار حضور مسئولان چهارمحال و بختیاری در جمع خود شدند تا به گفته آنان، مسئولان در خصوص مسائل آب با آنان گفتگو کنند. به گفته کارشناسان، چهارمحال و بختیاری سال‌هاست که با مشکلات آبی روبه‌روست که در طول این سال‌ها پیامد‌های ناگواری بر منابع آب، محیط‌زیست و فعالیت‌های اقتصادی این استان برجا گذاشته است به طوری‌که نفس‌های استان را به شماره انداخته است. بیش از یک دهه از وقوع پدیده خشکسالی در چهارمحال و بختیاری می‌گذرد و در این مدت کاهش نزولات آسمانی و تغییر شکل بارش‌ها از برف به باران از یک سو و افزایش دمای هوا از سوی دیگر سبب کاهش منابع آب سطحی و پایین رفتن سطح آب سفره‌های زیرزمینی این استان شده است.
چهارمحال و بختیاری سرچشمه دو رودخانه زاینده‌رود و کارون و بخشی از رودخانه دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این منطقه، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. خشکسالی‌های اخیر چهارمحال و بختیاری از سال آبی ۸۵-۸۶ آغاز شده است و در طول این سال‌ها پیامد‌های ناگواری بر منابع آب، محیط‌زیست و فعالیت‌های اقتصادی این استان برجا گذاشته است. براساس این گزارش و براساس گفته مسئولان چهارمحال و بختیاری، اکنون این استان با خشکسالی بی‌سابقه‌ای مواجه است. پیش از این نیز، استاندار چهارمحال و بختیاری اعلام کرده بود که مشکلات آب در چهارمحال و بختیاری بیش از دیگر استان‌ها است. تجمع عصر دیروز که حدود یک ساعت طول کشید بدون دخالت پلیس و به صورت مسالمت آمیز برگزار شد و به پایان رسید.
بررسی مشکل کم آبی برخی استان‌ها که با تجمع مسالمت آمیز مردم اصفهان و شهرکرد همراه بوده، اگرچه در دستور کار جدی دولت قرار گرفته، اما این موضوع در جلسه دیروز هیئت دولت هم مورد اشاره رئیس‌جمهور قرار گرفت و آیت‌الله رئیسی تأکید کرد همه دستگاه‌های مرتبط وظیفه دارند با کمک دانشگاه‌ها برای آن چاره اندیشی کنند.
دکتر رئیسی در جلسه هیئت دولت با اشاره به مشکل کم آبی و خشکسالی تصریح کرد: رسیدگی به مشکل کم آبی صرفاً به وزارت نیرو منحصر نمی‌شود و همه دستگاه‌های مرتبط، وظیفه دارند در مشورت با مجامع دانشگاهی راه‌حل ملی برای برای خشکسالی بیابند. رئیس‌جمهور گفت چنانچه مردم در موضوعی گله‌مند هستند وظیفه داریم ابعاد مختلف مشکلات و راهکار‌های موجود را برای مردم تبیین و تشریح کنیم.
رئیسی تغییر الگوی کشت را یکی از راه‌های مواجهه با کم‌آبی دانست و گفت: باید متناسب با اقلیم و داشته‌های منابع آبی برای کشت محصولات اقدام شود و آموزش مورد نیاز نیز به کشاورزان ارائه شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار