کد خبر: 1069706
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۱
بهناز قاسمی

بلاتکلیفی صنعت خودرو در ماه‌های اخیر موجب‌شده فعالان این صنعت و برخی از مسئولان مربوطه از آزاد‌سازی قیمت خودرو دفاع کنند تا شاید کلاف سردرگم خودرو سرانجام باز شود. پژوهشگر اندیشکده اقتصاد مقاومتی معتقد است در حال حاضر فضا برای آزادسازی قیمت خودرو وجود ندارد، زیرا سهام‌های تو در تو با زیان‌های بالا موجب قیمت‌گذاری شده‌است.

اوایل آبان ماه امسال بحث تولید زیان‌ده شرکت‌های خودروساز و افزایش خودرو‌های ناقص کف کارخانه به‌همراه مطالبات معوق قطعه‌سازان عاملی شد تا وزیر صمت وعده رفع مشکلات آن را طی دو هفته بدهد، البته همین موضوع با ابهامات زیادی از سوی بخش قطعه‌سازی کشور روبه‌رو بود؛ چراکه مشخص نبود خودروسازان با کدام سیاست روشن می‌خواهند مطالبات معوق قطعه‌سازان را پرداخت و حتی افزایش تولید را هم اجرایی کنند.
نشست کارشناسان حوزه خودرو و صنعت با موضوع «قیمت‌گذاری خودرو در ستاد تنظیم بازار» در خبرگزاری تسنیم برگزار شد. میرهادی رهگشای، پژوهشگر اندیشکده اقتصاد مقاومتی در این نشست ضمن مخالفت با آزادسازی قیمت خودرو گفت: در شرایط فعلی فضا برای آزادسازی قیمت‌ها نیست. نمی‌توان نهاد قیمت‌گذار را کنار گذاشت. سهام تو در تو با زیان‌های بالا زمینه را برای قیمت‌گذاری فراهم کرده‌است. رهگشا با بیان اینکه راهکار حذف رانت افزایش تولید است، گفت:‌خبر افزایش قیمت کارخانه‌ای، قیمت بازار را افزایش داد، چطور می‌توان گفت تقاضای سوداگرایانه در این شرایط کم خواهد شد.
از طرفی دولت هم باید ثبات اقتصادی را به وجود آورد. سعید مدنی، مدیر عامل اسبق گروه خودروسازی سایپا در این نشست گفت: سال ۹۱ که قیمت پراید ۱۸ میلیون شد، صف خرید ایجاد شد تا سه هفته فروش افزایش قابل‌توجهی پیدا کرد. بعد از حرف‌های آقای احمدی‌نژاد که گفت «پراید کیلو چند»، مردم از خرید خودرو منصرف شدند. اگر ستاد تنظیم بخواهد براساس فرمول‌های خود کار کند باید الزاماتی را رعایت کند که در شرایط فعلی امکان‌پذیر نیست. تنها راه، قیمت‌گذاری در حاشیه بازار است. حاشیه بازار قیمت خودرو را در بازار کاهش خواهد داد. وی با بیان اینکه از هر ۱۰ نفر در قرعه کشی یک یا دو نفر مصرف‌کننده واقعی است، گفت: خودرو امروز سود آنی دارد که این موضوع باید برطرف شود. اگر ظرفیت بیش از تقاضا باشد خودروساز باید قیمت‌ها را کمتر کند یا شرایط فروش را تغییر دهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار