کد خبر: 1069689
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
قوه قضائیه و مجلس برای محاکمه متهمان ویلموتس‌گیت منتظر رأی دادگاه حکمیت ورزش هستند
قاضی‌زاده‌هاشمی نماینده مجلس می‌گوید: «قوه قضائیه و مجلس برای محاکمه مهدی تاج و اعضای هیئت رئیسه وقت فدراسیون فوتبال در پرونده ویلموتس‌گیت، منتظر رأی دادگاه حکمیت ورزش درباره شکایت ایران برای شکسته شدن غرامت ۶ میلیون یورویی به سرمربی بلژیکی هستند.»
سعید احمدیان

قاضی‌زاده‌هاشمی نماینده مجلس می‌گوید: «قوه قضائیه و مجلس برای محاکمه مهدی تاج و اعضای هیئت رئیسه وقت فدراسیون فوتبال در پرونده ویلموتس‌گیت، منتظر رأی دادگاه حکمیت ورزش درباره شکایت ایران برای شکسته شدن غرامت ۶ میلیون یورویی به سرمربی بلژیکی هستند.»
نتایج فوق‌العاده تیم ملی فوتبال با دراگان اسکوچیچ هم سبب نشده زخمی که قرارداد مارک ویلموتس به فوتبالمان زد فراموش شود، از هول و ولایی که با توجه به دو باخت در دور رفت، پیش از آغاز دور برگشت و چهار بازی پایانی‌مان در مرحله اول انتخابی جام جهانی برای صعود به دلمان افتاده بود تا حکمی که پس از اخراجش از ایران از فیفا گرفت و فدراسیون فوتبال را به پرداخت بیش از ۶ میلیون یورو جریمه محکوم کرد. هول و ولای بازی‌های دور برگشت مرحله اول را با چهار بردی که با مربی جانشین ویلموتس، یعنی اسکوچیچ به دست آوردیم، پشت سر گذاشتیم و برای پرداخت نکردن غرامت ۶ میلیون یورویی هم به دادگاه عالی ورزش یا همان CAS شکایت کرده‌ایم تا رأی را بشکنیم. هرچند پس از برگزاری جلسه دادگاه در تیرماه، در پنج ماه گذشته بار‌ها صدور حکم دادگاه عقب افتاده و در تازه‌ترین خبر هم گفته می‌شود که هفته اول آذرماه قرار است رأی دادگاه حکمیت ورزش درباره شکایت ایران از ویلموتس و درخواست برای نقض رأی فیفا صادر شود.

شکایت و شکایت‌کشی
مهدی تاج خرداد ۹۸ پس از امضای قرارداد با مارک ویلموتس در بروکسل، آن را یک «قرارداد خوب» عنوان کرد، اما شش ماه هم طول نکشید تا مشخص شود قراردادی که او پای آن را در سفارت ایران در بلژیک امضا کرده است، یکی از خسارت‌بارترین قرارداد‌های تاریخ فوتبال ایران بوده است. ویلموتس که پس از باخت به عراق در ۲۳ آبان ۹۸ پرونده‌اش در ایران بسته شد، بعد از رفتن از ایران برای دریافت کل مبلغ قرارداد سه ساله‌اش، شکایتنامه‌ای به فیفا ارسال کرد. او که کمتر از ۹ماه در تیم ملی ایران کار کرده بود و حقوق یک سال کامل خود را (بیش از ۲ میلیون یورو) را پیش از بازی با عراق از ایران دریافت کرده بود، با این توجیه که ایران شرایط قرارداد را رعایت نکرده، باقیمانده قراردادش تا سال ۲۰۲۲ را هم درخواست کرد.
در نهایت ۲۷ مرداد ۹۹ فدراسیون جهانی فوتبال یکی از سنگین‌ترین آرای انضباطی را علیه ایران صادر کرد. طبق این رأی، فدراسیون فوتبال محکوم به پرداخت ۶ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۵۰۰یورو به سرمربی بلژیکی سابق تیم ملی و ملزم به پرداخت ۵ درصد جریمه شد. پس از این رأی سنگین، فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش که متهمان اصلی امضای چنین قراردادی بودند با همکاری تیم حقوقی دولت دوازدهم و بهره بردن از وکلای برجسته با شکایت به دادگاه حکمیت ورزش در تلاش برای شکستن رأی فیفا برآمدند. جلسه دادگاه هم پس از یک‌بار تعویق در نهایت تیرماه امسال برگزار شد، اما صدور رأی چند بار به تعویق افتاده و هفتم آبان بود که دادگاه حکمیت ورزش در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال اعلام کرد که مهلت صدور حکم پرونده مارک ویلموتس، سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران تا پنجم آذرماه سال جاری (۲۶ نوامبر) مجدداً تمدید شده است.

اول رأی دادگاه حکمیت، بعد محاکمه متهمان
عقب افتادن چند باره صدور رأی در حالی است که در ایران نهاد‌های نظارتی و قضایی منتظر انشای آن توسط قضات CAS در لوزان هستند تا درباره محاکمه متهمان قرارداد خسارت‌بار ویلموتس‌گیت تصمیم‌گیری کنند. پرونده در سازمان بارزسی تشکیل شده و هشت متهم آن از مهدی تاج گرفته تا سایر اعضای وقت هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال بازجویی شده‌اند. همچنین قرارداد ۴۸۰ هزار یورویی ویلموتس با یک تیم باشگاهی مراکشی در هفته گذشته و مقایسه آن با قرارداد ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار یورویی این مربی با ایران، گمانه‌زنی درباره فساد در این قرارداد را بیشتر از قبل مطرح کرده است و مهدی تاج، وزیر ورزش و سایر متهمان علاوه بر پاسخ درباره خسارت ۶ میلیون یورویی که ویلموتس مطالبه کرده است باید جهت بستن قرارداد چند برابری با ویلموتس نسبت به ارزشی که این مربی داشته است هم پاسخگوی دادگاه باشند.
البته رأی متهمان ویلموتس‌گیت آنطور که دیروز احسان قاضی‌زاده‌هاشمی از نمایندگان مجلس در گفت‌وگویی که با برنامه تلویزیونی در انتهای الوند داشت، اعلام کرد در گرو جزئیات رأی صادره است: «حدود چند ماه در یک فضای سکوت بودیم و منتظر بودیم که نتیجه نهایی دادگاه حکمیت ورزش (CAS) مشخص شود. این رأی در پیگیری‌های بعدی که در داخل کشور خواهیم داشت بسیار‌بسیار مؤثر خواهد بود، چه در مجلس و چه پرونده‌ای که در قوه قضائیه تشکیل شده و این قوه برای صدور رأی منتظر نتیجه نهایی دادگاه حکمیت ورزش است. به این معنا که پیگیری‌های حقوقی نسبت به کسانی که ضرر و زیان زده‌اند، بعداً باید دنبال شود. قرارداد ویلموتس خسارت‌بارترین قرارداد خارجی تاریخ ورزش ایران است که نباید به این راحتی رها شود.»
البته خبر‌های ضدونقیضی درباره رأی صادره شنیده می‌شود، اما با توجه به اینکه ویلموتس پس از نزدیک به دو سال خانه‌نشینی، اواسط آبان هدایت کازابلانکای مراکش را برعهده گرفت، فدراسیون فوتبال با مدارک جدیدی به دنبال شکستن رأی است. طبق اعلام بعضی از کارشناسان حقوقی، از آنجا که مرد بلژیکی پیش از پایان مدت قراردادش با فدراسیون ایران اقدام به عقد قرارداد جدیدی کرده است، نزدیک به ۱۳ماه از میزان غرامت درخواستی ویلموتس کسر خواهد شد.

قول وزیر جدید ورزش برای تکرار نشدن ویلموتس‌گیت
با توجه به قرارداد خسارت‌بار ویلموتس، مجلس به دنبال جلوگیری از تکرار چنین قرارداد‌هایی است. قاضی‌زاده‌هاشمی در گفت‌وگوی تلویزیونی‌اش می‌گوید که وزارت ورزش در دوره حمید سجادی وعده داده که اتفاقات زمان مسعود سلطانی‌فر تکرار نشود: «در فراکسیون ورزش، ابعاد حقوقی و نظارتی در حیطه وظایف ورزش و جوانان مورد بررسی قرار می‌گیرد و وزیر جدید ورزش این قول را داده است که با نظارت کافی و وافی نسبت به قرارداد‌های خارجی و منابع تأمین مالی آن، شرایط قراردادها، رعایت حقوق بین‌المللی ورزشی و مسائل مربوط به فدراسیون‌های جهانی را داشته باشد. باید مشخص شود آیا بودجه کافی برای قراردادی که بسته می‌شود وجود دارد یا آیا ابتدا قرارداد بسته می‌شود و بعد به دنبال پیدا کردن منابع مالی هستیم. تمام این‌ها جزو وظایف نظارتی وزارت ورزش است و این انتظار می‌رود که ما دیگر شاهد این قرارداد‌های خسارت‌بار نباشیم.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار