کد خبر: 1069584
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۵
تاکنون سازمان نوسازی و توسعه مدارس در قالب برنامه «آجر به آجر» و مشارکت خرد، یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را در نهضت مدرسه‌سازی مشارکت داده‌است. در حال حاضر ۳۰ هزار نیکوکار هم در قالب مجمع خیرین مدرسه‌ساز در کشور فعالیت می‌کنند که این خیرین سال گذشته بیش از ۳ هزار میلیارد تومان به نهضت مدرسه‌سازی کمک کردند.
علیرضا سزاوار

تاکنون سازمان نوسازی و توسعه مدارس در قالب برنامه «آجر به آجر» و مشارکت خرد، یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را در نهضت مدرسه‌سازی مشارکت داده‌است. در حال حاضر ۳۰ هزار نیکوکار هم در قالب مجمع خیرین مدرسه‌ساز در کشور فعالیت می‌کنند که این خیرین سال گذشته بیش از ۳ هزار میلیارد تومان به نهضت مدرسه‌سازی کمک کردند.

براساس آمار‌های سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، تعهدات خیرین مدرسه ساز طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ روند ثابت و یکنواختی داشته‌است. تعهدات خیرین، اما از سال ۱۳۹۷ به طور چشمگیری روند افزایشی پیدا کرده، به طوری‌که رقم تعهدات خیرین در سال گذشته به بیش از ۳ هزار میلیارد تومان رسید.

چالش فرسودگی برای حداقل مدارس
هم اکنون کمتر از ۲۰ درصد مدارس کشور نیازمند تخریب و بازسازی یا مقاوم‌سازی هستند. از این میزان هم کمتر از ۷ درصد مدارس کشور نیازمند تخریب و بازسازی هستند.
این آمار‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر مدارس کمتر با چالش فرسودگی دست به گریبان است و تمرکز را می‌توان روی مدرسه‌سازی گذاشت. بیشتر مدارس فرسوده هم در مناطق عشایری و روستا‌های دورافتاده است که تعداد دانش‌آموزان آن‌ها بسیار اندک هستند و در مناطق صعب‌العبور و کوچ رو واقع شده‌اند.
سال گذشته به منظور زمینه‌سازی برای مشارکت تمام افراد جامعه، با هر سطح از توان مالی در راستای مدرسه‌سازی، پویش آجر به آجر راه‌اندازی شد. از اهداف این طرح مدرسه‌سازی در میان اقشار مختلف مردم، جلب مشارکت نهادها، شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی و دولتی در امر مدرسه‌سازی، جلب حمایت‌های ایرانیان خارج از کشور، ایجاد شبکه داوطلبان مدرسه‌ساز و حفظ، توسعه و تکریم خیرین مدرسه‌ساز است.

کاهش ۵۰ درصدی مدارس تخریبی
در همین راستا معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امروز ۳۰ هزار نیکوکار در قالب مجمع خیرین مدرسه‌ساز در کشور فعالیت می‌کنند، گفت: سازمان نوسازی و توسعه مدارس در قالب برنامه «آجر به آجر» و مشارکت خرد، یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را در نهضت مدرسه‌سازی مشارکت داده‌است.
سید جواد حسینی افزود: خیران تنها مدرسه و کلاس درس نمی‌سازند، بلکه به‌عنوان قلب تپنده آموزش و پرورش و سلسله‌جنبان توسعه و پیشرفت هستند.
وی با تأکید بر اینکه رسیدن به توسعه و عدالت در هر کشوری، به تعلیم و تربیت آن جامعه وابسته است، گفت: ارتباط مستقیمی بین کیفیت آموزش و پرورش و کیفیت زندگی، بین توسعه آموزش و پرورش و توسعه جامعه و بین عدالت آموزشی و عدالت اجتماعی وجود دارد.
حسینی با بیان اینکه جریان مدرسه‌سازی با همت خیران به فرهنگ جاری و ساری جامعه تبدیل شده‌است، افزود: سال ۱۳۸۲، ۷۰ درصد مدارس کشور تخریبی بود و در حال حاضر با همت خیران و سازمان نوسازی مدارس، این میزان به ۵/۱۹ درصد رسیده‌است.

افزایش فضای آموزشی مدارس استثنایی
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه دولت همواره در کنار خیران مدرسه‌ساز بوده‌است، اظهار کرد: اعتبارات عمرانی حوزه مدرسه‌سازی امسال به ۳۴/۹ درصد از کل اعتبارات عمرانی کشور رسیده که رشد قابل ملاحظه‌ای است.
وی با بیان اینکه بر اساس آمایش سرزمینی، آموزش و پرورش استثنایی به ۲۱۰ مدرسه نیاز داشت، گفت: در ۵/۱ سال گذشته و با همت خیران در قالب نهضت «آجر به آجر»، در این سازمان ۱۶۵ مدرسه جدید کلنگ‌زنی یا احداث شده که با ساخت این تعداد مدرسه، سرانه فضای آموزشی در آموزش و پرورش استثنایی ۵/۱ متر مربع و در مناطق محروم ۵/۲ متر مربع افزایش یافته‌است.
حسینی با بیان اینکه در سال گذشته خیران در قالب نهضت توان‌افزایی، ۱۴۵ میلیارد تومان به تأمین تجهیزات آموزشی، ورزشی و توان‌بخشی مدارس کمک کردند، ادامه داد: در اجرای طرح هدایت در عصر کرونا نیز خیران ۳۶۱ هزار دستگاه تبلت و گوشی هوشمند برای آموزش‌های مجازی دانش‌آموزان کم‌برخوردار تهیه کرده‌اند.

آموزش و پرورش به‌دنبال حیات طیبه
گفتنی است سال گذشته خیرین بیش از ۳ هزار میلیارد تومان به نهضت مدرسه‌سازی کمک کردند و سرانه آموزشی کشور که در سال ۱۳۵۷ حدود ۵/۱ متر مربع بود، اکنون به ۳/۵ متر مربع رسیده‌است. هر چند که این توسعه سرانه آموزشی قابل‌توجه بوده، اما هنوز تا رسیدن به میزان استاندارد ۳/۸ متر مربعی فاصله زیادی دارد.
حذف و کنار رفتن مدارس خشتی و گلی و بخاری‌های نفتی در یکسال اخیر هم با مشارکت خیران حوزه آموزش اتفاق افتاده‌است.
آموزش و پرورش مدتی است از ساخت مدارس کوچک به سمت ساخت مجتمع‌های آموزشی بزرگ پیش‌رفته و این پروژه‌ها را حیات طیبه نامگذاری کرده‌است. مجتمع‌های حیات طیبه از دانش‌آموزان پیش‌دبستانی تا آخر متوسطه دوم را شامل می‌شود.
اخیراً هم سرپرست وزارت آموزش و پرورش در آیین افتتاح مجتمع‌های آموزشی «قلم» و «رازی» در کرج با اشاره به افتتاح ۳۵ پروژه حیات طیبه در کشور که هر یک بیش از ۸ هزار مترمربع زیربنا دارند، پروژه‌های حیات طیبه را از افتخارات سازمان نوسازی مدارس کشور دانست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار