کد خبر: 1069574
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۵
نگاهی به حواشی حضور تماشاگران در دیدار استقلال - نساجی
بازگشــــت تماشاگــران به‌سکو‌ها با بی‌تدبیری مسئولان به بدترین شکل ممکن انجام شد. سوءمدیریت‌های مسئولان برگزاری لیگ برتر در دیدار استقلال – نساجی باعث شد هواداران فوتبال بدون ماسک و بدون رعایت فاصله اجتماعی و در یک کلام با زیر پا گذاشتن همه پروتکل‌های بهداشتی حضور در استادیوم آزادی را پس از ۲۲ ماه دوری دوباره تجربه کنند.
شیوا نوروزی

بازگشــــت تماشاگــران به‌سکو‌ها با بی‌تدبیری مسئولان به بدترین شکل ممکن انجام شد. سوءمدیریت‌های مسئولان برگزاری لیگ برتر در دیدار استقلال – نساجی باعث شد هواداران فوتبال بدون ماسک و بدون رعایت فاصله اجتماعی و در یک کلام با زیر پا گذاشتن همه پروتکل‌های بهداشتی حضور در استادیوم آزادی را پس از ۲۲ ماه دوری دوباره تجربه کنند.
اما مقصر اصلی این بلبشو در سکو‌های آزادی کیست؟ تماشاگران که از شوق تماشای فوتبال به سمت سکو‌ها هجوم بردند و شانه به شانه هم کل بازی را نظاره کردند یا مسئولان سازمان لیگ، ورزشگاه آزادی و حراستی که اهمیتی به اجرای قوانین بهداشتی و ملزم کردن هواداران به رعایت آن‌ها ندادند؟

نزدیک به دو سال از آخرین باری که مسابقات لیگ برتر در حضور تماشاگران برگزار شد، می‌گذشت. صدور مجوز حضور دوباره دوستداران فوتبال در ورزشگاه‌ها بهترین خبر برای هواداران بود. هرچند ستاد مبارزه با کرونا در ورزش، صدور این مجوز را منوط به رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی کرد. قرار بر این شد که ورزشگاه‌ها مجهز به فروش اینترنتی بلیت شوند تا از این طریق هم تعداد تماشاگران روی سکو‌ها مشخص و محدود باشد و هم از طریق سامانه‌ای که وزارت بهداشت در نظر گرفته، کارت واکسیناسیون تمامی تماشاگران نیز کنترل شود. علاوه بر موضوع واکسیناسیون و حضور محدود هواداران، روی اجرای دقیق پروتکل‌ها تأکید فراوان شد، تا جایی که دکتر نوروزی، رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی در گفتگو با «جوان» برگزاری بازی‌ها با حضور تماشاگر را منوط به رعایت مقررات فوق عنوان کرد.
با این حال عصر جمعه مدل جدیدی از اهمال و سوءمدیریت در فوتبال را دیدیم. تصمیم دیرهنگام برای فروش ۵ هزار بلیت به استقلالی‌ها و تماشاگران نساجی، تجمع طولانی‌مدت پشت در ورودی، اجازه ورود هواداران تنها از یک در، بی‌تفاوتی به عدم استفاده اکثریت حاضران روی سکو از ماسک، ممنوعیت ورود مواد ضدعفونی‌کننده و رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی، این‌ها مهم‌ترین اتفاقات حاشیه‌ای بودند که در بازی استقلال – نساجی رخ داد و رفوزه شدن سازمان لیگ در نخستین آزمون برگزاری مسابقات فوتبال پس از واکسیناسیون عمومی را رقم زد.

۵ هزار تماشاگری که موفق به خرید بلیت اینترنتی شده بودند از اول تا آخر بازی شانه به شانه هم بدون ماسک فریاد کشیدند و تیم محبوب‌شان را تشویق کردند. حتی اگر بپذیریم که تمامی آن‌ها دو دوز واکسن کرونای خود را دریافت کرده‌اند، اما دیگر همه می‌دانند که واکسن‌ها فقط شدت بیماری و خطر مرگ در اثر کرونا را کاهش می‌دهند و برای جلوگیری از ابتلا و شیوع موج جدید همه‌گیری این بیماری همچنان ملزم به رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌ها هستیم. با وضعیتی که جمعه شب در استادیوم آزادی حاکم بود و تماشاگران فقط چند سکو را در اختیار داشتند، قطعاً نمی‌توان به مهار کرونا در جامعه امیدوار بود. با اینکه آزادی بزرگ‌ترین استادیوم فوتبال کشور است و به سادگی می‌شود فاصله بین چند هزار تماشاگر را برقرار کرد، ولی مسئولان برگزاری مسابقه گویا دغدغه همه چیز را دارند، الا جان و سلامت مردم را!
وقتی ورود تماشاگران تنها از در شرقی مجاز بود قطعاً کنترل نفراتی که ماسک نداشتند هم پروسه پیچیده‌ای نداشت. گفته می‌شود صندلی سکو‌ها برای فاصله‌گذاری با رنگ سبز و قرمز نشانه‌گذاری شده بودند، ولی دریغ از یک نظارت ساده. مدیریت بی‌حساب و کتاب فوتبالی‌ها باعث شد هواداران بعد از باز شدن در ورودی روی زمین بیفتند تا تصاویر ناراحت‌کننده آن همه جا منتشر شود. در حالی که در بسیاری از کشور‌ها از ماه‌ها پیش در ورزشگاه‌ها به روی مردم باز شده و اتفاقاً مقررات نیز به خوبی به اجرا درآمده است، البته با نظارت و حساسیتی که مسئولان امر به خرج دادند. بازی‌های هفته‌های آخر فصل گذشته لیگ جزیره با حضور حداقلی تماشاگران انجام شد، تماشاگرانی که با توجه به نشانه‌گذاری صندلی‌ها با فاصله از هم نشستند. در سایر لیگ‌ها نیز شرایط به همین صورت بود تا اینکه کشور‌ها با توجه به وضعیت کرونایی‌شان محدودیت‌های استادیوم‌ها را رفته‌رفته کاهش دادند.
بعد از صدور مجوز از سوی ستاد کرونا در ورزش، سهیل مهدی، مسئول برگزاری رقابت‌های لیگ برتر روی اجرای مقرارت تأکید کرد: «فراموش نکنید که ما تا پیش از بحث پاندمی و کرونا، بلیت الکترونیکی داشتیم و این مسئله همچنان پابرجاست و بحث تشخیص هویت هم در زمان خریداری بلیت انجام می‌شود. افراد واجد شرایط برحسب کدملی و کسانی که واکسن زده‌اند، می‌توانند مجاز به خرید بلیت درصدی از سکو‌های ورزشگاه شوند.» فراموش نکنیم که فروش بلیت الکترونیک همه چیز نیست و این موضوع ابتدایی‌ترین مورد در فوتبال روز دنیا محسوب می‌شود. بعد از اینکه بلیت‌ها فروخته شد، تازه کار مسئولان شروع می‌شود؛ کنترل و نظارت بر اجرای مقررات بهداشتی و برخورد با قانون‌گریزان از جمله وظایف مسئولان مسابقات است، ولی به نظر می‌رسد در لیگ برتر ما هیچ‌کس خودش را مسئول نمی‌داند. دیدار استقلال – نساجی آزمایشی بود برای مقامات فوتبال ایران تا معلوم شود چند مرده حلاجند. بی‌توجهی به سلامت مردم و به خطر انداختن جان هواداران و جامعه بازتاب تلخی بود از اولین تجمع رسمی تماشاگران بعد از پاندمی کرونا. یادمان نمی‌رود که رئیس فدراسیون پزشکی در گفت‌وگوی قبلی خود بر برخورد با قانون‌گریزان و تخلفات احتمالی فوتبالی‌ها تأکید کرده بود.

مهدی علی‌نژاد در سکوت مسئولان فوتبالی به حواشی دیدار استقلال– نساجی اشاره کرد. معاون توسعه ورزش قهرمانی وزارت ورزش وجود نقاط ضعف در این بازی را پذیرفت: «این اتفاق به صورت آزمایشی بود و با توجه به بررسی‌های صورت گرفته این بازی را انتخاب کردیم. هدف ما این بود که نقاط ضعف را در این مسیر شناسایی کنیم. با هماهنگی صورت گرفته با شورای تأمین استان، سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال خوشبختانه این کار انجام شد و ۵ هزار تماشاگر در بازی این دو تیم حضور داشتند. نقاط ضعفی را که در این راستا بود ارزیابی و در این خصوص با مسئولان مربوطه جلسه‌ای را برگزار کردیم. قصد ما این است که برای ورود تماشاگران به ورزشگاه راستی‌آزمایی انجام دهیم و با استفاده از ظرفیت ۳۰ درصدی ورزشگاه‌ها حضور تماشاگران را داشته باشیم. تداوم این موضوع نیازمند همکاری همه دستگاه‌های ذی‌ربط است و خود هواداران نیز باید تمام پروتکل‌ها را رعایت کنند تا دچار مشکلات بعدی نشویم.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار