کد خبر: 1069569
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
از ضرب‌الاجل دو هفته‌ای رئیس قوه قضائیه برای تعیین تکلیف انبار‌های سازمان اموال تملیکی فقط یک روز باقی مانده است و افکار عمومی در انتظار گزارش جدید این سازمان از وضعیت انبار‌ها هستند.

از ضرب‌الاجل دو هفته‌ای رئیس قوه قضائیه برای تعیین تکلیف انبار‌های سازمان اموال تملیکی فقط یک روز باقی مانده است و افکار عمومی در انتظار گزارش جدید این سازمان از وضعیت انبار‌ها هستند. نماینده قوه قضائیه در سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی با اشاره به هزینه بالای امحای کالا‌های رسوبی از جیب بیت‌المال گفت: زمانی که رأی صادر می‌شود، کالا بی‌ارزش است و به‌گونه‌ای نیست که بتوان کالا را وارد بازار کرد و بعضاً باید امحا شود. بنا بر اعلام مدیر سازمان اموال تملیکی استان تهران، برای امحای کالا هر کیلو ۳ هزار و ۳۰۰ تومان هزینه می‌شود، این در حالی است که برای یک نوع کالا که اخیراً رأی صادر شده و قرار است امحا شود باید ۶۰۰ میلیون تومان هزینه گردد.
هماهنگی قوای مجریه و قضائیه در پیگیری سرنوشت کالا‌ها در انبار‌های گمرک و سازمان اموال تملیکی، نشان از وحدت رویه برای برخورد با قاچاق سازمان یافته و حمایت از تولید داخلی است. رئیس قوه قضائیه ۱۴ آبان با بازدید سه ساعته از انبار مرکزی سازمان اموال تملیکی تهران وضعیت انبار‌ها را ناگوار و غیرقابل تحمل توصیف و ضرب‌الاجلی دو هفته‌ای برای تعیین تکلیف این انبار‌ها تعیین کرد. اکنون یک روز تا پایان ضرب‌الاجل باقی مانده است و فعالان اقتصادی و افکار عمومی در انتظار گزارش این سازمان هستند. در این مدت نمایندگان قوه قضائیه در این سازمان بسیاری از اخبار را فاش کردند. اخیراً قاسم رسولی فاضل، نماینده قوه قضائیه در سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در گفتگو با میزان ضمن تأکید بر لزوم آموزش عوامل اجرایی در حوزه کشف و ضبط کالا‌های توقیفی و قاچاق اظهار کرد: در سطح کشور شاهدیم که موضوع آموزش در خصوص عوامل کاشف مورد غفلت قرار گرفته است. در قانون، موضوعی تحت عنوان ظن قاچاق وجود دارد، اما سؤال اینجاست که چه کسی باید تشخیص دهد که ظن قاچاق بر یک کالا وجود دارد و چه معیار‌هایی در این زمینه وجود دارد؟
وی تأکید کرد: برای نمونه، در استان تهران مدیر اموال تملیکی می‌گوید ۹۰ درصد کالا‌ها استرداد می‌شود؛ چراکه ابتدا به ظن قاچاق گرفته و سپس تشخیص داده می‌شود قاچاق نیست و مسترد می‌شود، در حالی که تا زمانی که مشخص می‌شود کالا قاچاق نیست هزینه‌های زیادی به بیت‌المال وارد می‌گردد.

در سازمان اموال تملیکی سلیقه‌ای عمل می‌شود
رسولی فاضل با بیان اینکه در سازمان اموال تملیکی اساساً هیچ‌گونه آموزشی وجود نداشته است، گفت: در سوابق سازمان اموال تملیکی، آموزش انبارداری، نگهداری، چیدمان، فروش، مزایده و... وجود ندارد و صرفاً بر حسب سلیقه و رفتار‌های گذشته انجام می‌گیرد.
نماینده قوه قضائیه در سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی به هزینه بالای امحای کالا‌ها در سازمان اموال تملیکی اشاره کرد و افزود: هزینه‌های امحای کالا خود به تنهایی ایراد یک نوع خسارت به دولت است. زمانی که کالای قاچاق ضبط می‌شود و پرونده تحت رسیدگی قرار می‌گیرد تا صدور رأی ممکن است سه سال طول بکشد و در همان حین کالا در سازمان اموال تملیکی نگهداری می‌شود و سازمان اموال تملیکی برای نگهداری کالا هزینه می‌کند.
هزینه امحای کالا‌ها در سازمان اموال تملیکی چقدر است؟
رسولی فاضل گفت: زمانی که رأی صادر می‌شود، کالا بی‌ارزش است و به‌گونه‌ای نیست که بتوان کالا را وارد بازار کرد و بعضاً باید امحا شود. بنا بر اعلام مدیر سازمان اموال تملیکی استان تهران، برای امحای کالا هر کیلو ۳ هزار و ۳۰۰ تومان هزینه می‌شود، این در حالی است که برای یک نوع کالا که اخیرا رأی صادر شده و قرار است امحا شود باید ۶۰۰ میلیون تومان هزینه گردد.
نماینده قوه قضائیه در سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در ادامه افزود: صرفاً در خصوص سه کالا در سازمان اموال تملیکی استان تهران مجموعاً ۷۵۷ میلیارد تومان هزینه شده که اگر محرز شود این کالا‌ها قاچاق است، ۷۵۷ میلیارد تومان در این شرایط از کشور ارز خارج شده است.

در سازمان اموال تملیکی با خاطیان برخورد نمی‌شود
رسولی فاضل در ادامه و در خصوص برخورد با یکی از کارکنان سازمان اموال تملیکی توسط دستگاه قضایی خاطرنشان کرد: در سازمان اموال تملیکی به رغم اینکه بار‌ها تذکر داده شده که حتماً با خاطیان برخورد شود، متأسفانه برخوردی با متخلفان صورت نمی‌گیرد.

برخورد قضایی با کارمند متخلف سازمان اموال تملیکی
نماینده قوه قضائیه اظهار کرد: در یک مورد، کارمند سازمان اموال تملیکی که به‌عنوان مأمور حمل و نقل به گمرک معرفی شده بود، زمانی که کالا را تحویل می‌گیرد، به‌جای اینکه به سازمان اموال تملیکی تحویل دهد، به یک انباری شخصی در خارج از شهر منتقل می‌کند؛ این فرد ۱۲ مورد کالا از گمرک تحویل گرفته و به جای انتقال به سازمان اموال تملیکی، اقدام به فروش این کالا‌ها در بازار می‌کند.
نماینده قوه قضائیه در سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در رابطه با نحوه لو رفتن این ماجرا گفت: متأسفانه مسئولان سازمان اموال تملیکی اساساً توجهی به این موضوع نداشته‌ا‌ند که حجم زیادی از کالا‌ها از گمرک خارج شده، اما وارد انبار‌های سازمان اموال تملیکی نشده‌است. موضوع به این شکل فاش می‌شود که صاحب کالا نمونه کالای خود را در بازار مشاهده و موضوع را پیگیری می‌کند که مشخص می‌شود اتفاق مذکور افتاده است. در این خصوص، پرونده قضایی تشکیل شده و برای متهم، قرار مناسب صادر شده است. وی با تأکید بر اصلاح رویه‌ها در سازمان اموال تملیکی بیان کرد: در کنار برخورد‌های قضایی، لازم است رویه‌های اشتباه در سازمان اموال تملیکی اصلاح شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار