کد خبر: 1069283
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
آژانس پنج روز مانده به سفر رافائل گروسی به تهران، گزارش فصلی‌اش را منتشر کرد؛ گزارشی که ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد ایران را ۴۸ کیلوگرم و ذخایر اورانیوم ۶۰ درصدی را ۱۸ کیلوگرم اعلام کرده و برای اولین بار از «بازرسی‌های فیزیکی شدید بازرسان» در ایران خبر می‌دهد.

سرویس بین‌الملل جوان آنلاین: آژانس پنج روز مانده به سفر رافائل گروسی به تهران، گزارش فصلی‌اش را منتشر کرد؛ گزارشی که ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد ایران را ۴۸ کیلوگرم و ذخایر اورانیوم ۶۰ درصدی را ۱۸ کیلوگرم اعلام کرده و برای اولین بار از «بازرسی‌های فیزیکی شدید بازرسان» در ایران خبر می‌دهد.

مذاکرات وین که نزدیک می‌شود، تحولات حول برنامه هسته‌ای سرعت بیشتری می‌گیرد. روز چهارشنبه، چند ساعت از اعلام خبر سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس نگذشته، گزارش فصلی جدید آژانس هم درباره ایران منتشر شد. صبح دیروز بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفتگو با فارس گفت که گروسی دو شنبه بعد به تهران می‌آید و با «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی و «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفتگو می‌کند. ساعاتی بعد هم گزارش فصلی معمولاً محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مثل همیشه به رسانه‌ها درز کرد. در گزارش آژانس آمده که «ایران همچنان به نقض بسیاری از محدودیت‌های توافق هسته‌ای از جمله سطح غنی‌سازی اورانیوم و ذخایر اورانیوم غنی‌شده ادامه می‌دهد.» این گزارش همچنین مجموع ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی ایران را حدود ۱۴۸ کیلوگرم اعلام کرده است: «ذخایر ایران شامل حدود ۸/۱۱۳ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده به شکل ترکیب UF۶ با خلوص تا ۲۰ درصد به علاوه ۲/۳۴ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده با خلوص تا ۲۰ درصد در قالب سایر ترکیبات است.» این گزارش تخمین زده که ایران ۷/۱۷ کیلوگرم (۳۹ پوند) اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰درصد خلوص شکافت‌پذیر دارد که در مقایسه با ماه آگوست تقریباً ۸ کیلوگرم افزایش داشته است. پیش از این، بهروز کمالوندی میزان ذخایر اورانیوم را مقدار قابل‌توجهی بیشتر از آژانس، به ترتیب ۲۱۰ کیلو اورانیوم ۲۰ درصدی و ۲۵ کیلوگرم اورانیوم ۶۰ درصدی اعلام کرده بود.
بازرسی از بازرسان
آژانس در گزارش خود گفته که در فردو ۱۶۶ سانتریفیوژ IR-۶ با ساب‌هِدِرهای اصلاح نشده در آبشار نصب شد و یک سیلندر حاوی UF۶ غنی شده به میزان U-۲۳۵ دو درصد، برای اهداف غیرفعال‌سازی متصل شده است. آژانس همچنین به سایت تِسا در کرج اشاره کرده؛ سایتی که چند ماه قبل هدف یک اقدام خرابکارانه قرار گرفت و بعد از این اقدام، ایران اعلام کرد که دیگر اجازه نصب دوربین‌های آژانس را نخواهد داد. این، حالا به یک چالش در مناسبات با آژانس تبدیل شده و احتمالاً در سفر آتی گروسی به تهران نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت. آژانس دیروز با انتشار گزارش خود، آتش‌تهیه چالش هفته آینده در تهران را فراهم کرد و در گزارش خود آورده است: «آژانس قادر به نصب دوربین‌های جایگزین در این کارگاه یا بررسی اینکه آیا تولید لوله‌های روتور سانتریفیوژ و زیرین در آن از سر گرفته شده است یا خیر، نیست.» روزنامه امریکایی وال‌استریت‌ژورنال همزمان با گزارش آژانس، از قول دیپلمات‌های غربی خبر داد که فعالیت‌های ساخت و تولید سانتریفیوژ‌های پیشرفته در سایت هسته‌ای کرج از سرگرفته شده و تا حالا قطعات مورد نیاز دست‌کم ۱۷۰ سانتریفیوژ پیشرفته را در تسا تولید کرده است. بخش مهم گزارش آژانس، اشاره کم‌سابقه به سختگیری‌های ایران نسبت به بازرسان است. آژانس در گزارش خود اشاره می‌کند که بازرسانش در ایران در معرض بازرسی‌های فیزیکی شدید از طرف مقامات امنیتی در تأسیسات هسته‌ای ایران قرار می‌گیرند.
فشار‌ها بر چین بیشتر شد
چین به عنوان تنها کشوری که تحریم‌های امریکا اثر چندانی بر مبادلات آن نگذاشته، با نزدیک شد به زمان مذاکرات ۸ آذر، بیش از قبل، تحت فشار قرار گرفته است. خبرنگار سایت عبری‌زبان «واللا نیوز» دیروز گزارش کرد که «اسحاق هرتزوگ» رئیس این رژیم با «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین تلفنی گفتگو کرده است. جزئیات زیادی درباره این تماس تلفنی منتشر نشده، ولی «واللا نیوز» گزارش داد هرتزوگ و شی در این تماس درباره مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای و تقویت همکاری‌های دوجانبه گفتگو کردند. بر اساس گزارش این سایت اسرائیلی، هرتزوگ در این تماس به شی گفت: «ایران در حال بی‌ثبات کردن خاورمیانه است. ما باید از دستیابی ایران به سلاح اتمی جلوگیری کنیم.»، اما روایت چین از این تماس تلفنی به نحو دیگری است و اشاره‌ای به گفتگو درباره ایران در آن نشده است. دو شنبه شب هم جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا در ملاقات آنلاین با همتای چینی، مسئله ایران را مطرح کرد. «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در یک نشست مجازی روز سه شنبه گفت: «رؤسای جمهور دو کشور فرصت داشتند درباره نحوه همسو کردن دیدگاه‌ها در آستانه نشست ۲۹ نوامبر گفتگو کنند تا ۱+۵ در تعامل با ایران و هموارسازی مسیر برای بازگشت به توافق متحد باشد.» چین، تقریباً تنها طرف تجاری ایران است که به‌رغم فشار‌های امریکا، سطح معاملات تجاری با ایران را کاهش نداده است. رویترز یک هفته قبل به نقل از معامله‌گران نفتی و مؤسسات ردگیری نفتکش‌ها گزارش کرد که در سه ماه گذشته، واردات نفتی چین از ایران به طور متوسط به بیش از نیم میلیون بشکه در روز رسیده است. اما لی، تحلیلگر نفتی مؤسسه ورتکس آنالتیکس، که یک مؤسسه ردگیری نفتکش‌هاست، گفته است که «تخفیف قابل‌توجه بهای نفت ایران و صدور سهمیه‌های وارداتی جدید توسط دولت چین باعث افزایش خرید نفت ایران توسط پالایشگاه‌های مستقل چینی شده است.»‌سخنگوی وزارت خارجه چین ششم مهرماه امسال گفت که چین قاطعانه مخالف تحریم‌های یکجانبه امریکا است. همان موقع رویترز گزارش کرد که ایالات متحده از پکن خواسته خرید نفت از ایران را کاهش دهد، اما «هوآ چوانیینگ» گفته بود: «چین قاطعانه با هرگونه تحریم یکجانبه مخالف است و از ایالات متحده می‌خواهد در اسرع وقت از اعمال قوانین داخلی خود بر نهاد‌ها و اشخاص طرف ثالث دست بردارد.» بنا بر گزارش «گلوبال تایمز» سخنگوی وزارت خارجه چین گفته که همکاری چین با ایران طبق مقررات حقوق بین‌المللی و قوانین بین‌المللی صورت می‌گیرد. سخنگوی وزارت خارجه چین ادامه داد: چین و ایران همواره با رعایت اصول برابری و منفعت متقابل، رابطه برد- برد و تجاری‌سازی همکاری کرده‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار