کد خبر: 1069048
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸

بلبرینگ ها اغلب از نوع شعاعی یعنی در اتصال شافت ها یا محور هایی که بصورت افقی قرار گرفته اند مورد استفاده قرار می گیرند. بار وارد شده از طرف شافت های افقی بر پیکر بلبرینگ بگونه ای است که توزیع وزنی نابرابری را بر روی ساچمه های مختلف بلبرینگ وارد می کند و از این رو میزان تمرکز تنش در بلبرینگ های شعاعی بیشتر از بلبرینگ های محوری (بلبرینگ کف گرد) می باشد. بلبرینگ های محوری که در اتصال بر روی شافت های عمودی مورد استفاده قرار می گیرند هر چند به سبب وزن محور و اتصالات وابسته تحت اعمال بار های شدید تری هستند اما این بار بصورت یکسانی بر روی ساچمه های بلبرینگ اعمال می شود.

قابلیت های بلبرینگ خود تنظیم

بلبرینگ تماس زاویه ای Angular contact ball bearing نوعی از بلبرینگ شعاعی می باشد که دارای طراحی ویژه ای در قسمت قفسه نگهدارنده ساچمه ها و همچنین در قسمت رینگ های بیرونی است. بلبرینگ های تماس زاویه ای اغلب دارای ساچمه هایی در سایز ریز نسبت به بلبرینگ شیار عمیق که از دیگر بلبرینگ های پر کاربرد شعاعی است بوده و در اتصال شافت هایی مورد استفاده قرار می گیرند که دارای سرعت دورانی بسیار بالایی هستند. بلبرینگ های تماس زاویه ای را تحت نام بلبرینگ اسپیندال نیز مورد استفاده قرار می دهند و تعلیق میزان متوسط بار در سرعت زاویه ای بالا که انخراف از محور را به دنبال دارد نقش تخصصی آنها در اتصالات شافت های افقی می باشد.

بار های قابل تعلیق توسط بلبرینگ تماس زاویه ای

بلبرینگ های تماس زاویه ای در اصل برای تعلیق بار های شعاعی بصورت عمود بر محور افقی طراحی می شوند اما شکل هندسی رینگ و یا قفسه بگونه ای است که قابلیت تعلیق بار های محوری را نیز در یک جهت خواهند داشت و کاربری شبیه به رولبرینگ مخروطی در دسته رولبرینگ های صنعتی دارند. در واقع رینگ های بیرونی در ساختار بلبرینگ تماس زاویه ای بگونه ای طراحی می شوند که در دو جهت متضاد بصورت انحنا دار در دو طرف ساچمه قرار گرفته و بردار نیروی مقابل یک بردار با یک مولفه در راستای محوری است که تعلیق بار محوری را که اغلب بر اثر نیروی گریز از مرکز بالای ناشی از سرعت زاویه ای بالا در اتصالات شافت های دوار پدید می آورد.

در نوع دیگری از طراحی بلبرینگ تماس زاویه ای که همین نوع طراحی در مورد رولبرینگ مخروطی نیز بکار گرفته می شود قفسه نگهدارنده ساچمه های بلبرینگ شکل هندسی نیمه مخروطی دارد که در تماس با رینگ ها نیروی N با دو مولفه در راستای های X , Y را برای تعلیق بار شعاعی در تمامی جهات و بار محوری در یک جهت بوجود می آورد. بلبرینگ های تماس زاویه ای اغلب از قفسه هایی از جنس برنزی تولید می شوند که مقاومت سایشی و انتقال حرارت خوبی دارد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر