کد خبر: 1068745
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
محققان می‌گویند دو علامت ناشناخته سرطان لوزالمعده (پانکراس) را شناسایی کرده اند؛ کشفی که ممکن است به تشخیص زودهنگام و بهبود افزایش نرخ بقا این گروه از مبتلایان به سرطان کمک کند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: به نقل از هلث دی نیوز، «ویگی لیائو»، نویسنده این مطالعه از دانشگاه آکسفورد انگلستان، گفت: «وقتی سرطان لوزالمعده زودتر تشخیص داده شود، بیماران شانس بیشتری برای زنده ماندن دارند. تشخیص بیماران با مراجعه به پزشک عمومی ممکن است، اما هم بیماران و هم پزشکان عمومی باید از علائم مرتبط با سرطان لوزالمعده آگاه باشند.»

این مطالعه جدید همراه با تأیید ۲۱ علامت سرطان لوزالمعده که قبلاً شناسایی شده بود، دو علامت جدید شامل احساس تشنگی و داشتن ادرار تیره، را مرتبط با این بیماری کشنده مشخص می‌کند.

همچنین نشان می‌دهد که بیماران اغلب علائم بیماری را تا یک سال قبل از تشخیص بیماری شأن و سایر علائم قابل توجه را سه ماه قبل از تشخیص دارا هستند.

اکثر بیماران سرطان لوزالمعده در مراحل پایانی تشخیص داده می‌شوند و این بیماری کمترین تعداد بقا را در بین تمام سرطان‌های رایج دارد. به گفته محققان، نرخ بقای پنج ساله برای بیماران سرطان پانکراس حدود ۱۰٪ است.

این مطالعه شامل بیش از ۲۴۰۰۰ بیمار مبتلا به سرطان لوزالمعده در انگلستان بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ بود.

زردی پوست (یرقان) و خونریزی در معده یا روده دو علامت جدی بودند که بیشتر با آدنوکارسینوم مجرای پانکراس (PDAC)، شایع‌ترین نوع سرطان لوزالمعده، و نئوپلاسم‌های عصبی غدد پانکراس (PNEN)، شکل نادرتر سرطان لوزالمعده مرتبط بودند.

بر اساس این مطالعه، دو علامت تازه شناسایی شده یعنی تشنگی و ادرار تیره، با PDAC مرتبط بودند.

سایر علائم مرتبط با PDAC عبارتند از: مشکلات بلع، اسهال، تغییر عادات روده، استفراغ، سوءهاضمه، توده شکمی، درد شکم، کاهش وزن، یبوست، چربی در مدفوع، تورم شکم، تهوع، نفخ، سوزش سر دل، تب، خستگی، از دست دادن اشتها، خارش و کمردرد.

سایر علائم مرتبط با PNEN عبارتند از: اسهال، تغییر عادات روده، استفراغ، سوءهاضمه، توده شکمی، درد شکم و کاهش وزن.

لیائو در ادامه می‌افزاید: «این یافته‌های جدید ما را قادر می‌سازد تا کار بیشتری بر روی درک علائمی انجام دهیم که می‌تواند نشان دهنده سرطان لوزالمعده باشد. این یافته به پزشکان عمومی کمک می‌کند تا در مورد اینکه چه کسانی برای آزمایش‌های فوری مراجعه کنند، تصمیم‌گیری کنند، به‌ویژه زمانی که بیماران چندین علامت به ظاهر غیراختصاصی دارند.»
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار