کد خبر: 1068216
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
«جوان» گزارش می‌دهد، فردا پایان روز‌های خالی ورزشگاه‌ها
باز شدن در ورزشگاه‌ها به روی تماشاگران خون تازه‌ای به رگ‌های ورزش تزریق می‌کند. شیوع کرونا در ایران و جهان ممنوعیت حضور تماشاگران و تعطیلی طولانی‌مدت ورزش را به همراه داشت. با گذشت بیش از یک سال‌ونیم از پاندمی ویروس کرونا، اوضاع در کشورمان کمی آرام شده و با فروکش کردن نسبی و البته شکننده این بیماری از فردا ورزش‌دوستان می‌توانند رقابت‌های ورزشی را از نزدیک نظاره کنند.
شیوا نوروزی

سرویس ورزشی جوان آنلاین: باز شدن در ورزشگاه‌ها به روی تماشاگران خون تازه‌ای به رگ‌های ورزش تزریق می‌کند. شیوع کرونا در ایران و جهان ممنوعیت حضور تماشاگران و تعطیلی طولانی‌مدت ورزش را به همراه داشت. با گذشت بیش از یک سال‌ونیم از پاندمی ویروس کرونا، اوضاع در کشورمان کمی آرام شده و با فروکش کردن نسبی و البته شکننده این بیماری از فردا ورزش‌دوستان می‌توانند رقابت‌های ورزشی را از نزدیک نظاره کنند.

اسفند‌ماه ۹۸ بود که شیوع کووید ۱۹ در ایران اعلام شد. اگرچه آن زمان بسیاری از ما تصورش را نمی‌کردیم که این ویروس بلایی خانمانسوز برای جهان باشد، ولی خیلی زود تأثیرش در جامعه و به‌ویژه در ورزش عیان شد. تعطیلی رقابت‌ها از همان زمان کلید خورد و پس از برگزاری چند دیدار فوتبال بدون تماشاگر، لیگ برتر بیش از سه ماه تعطیلی را تجربه کرد. در این مدت مردم کشورمان پنج پیک کرونایی را پشت سر گذاشتند. بعد از سرعت گرفتن واکسیناسیون، کاهش آمار فوتی‌ها و خروج بسیاری از شهر‌های کشور از وضعیت قرمز و نارنجی، شرایط برای ورود هواداران به سالن‌های ورزشی مهیا شده و طبق اعلام مسئولان از ۲۰ آبان تماشاگران براساس پروتکل‌های اعلامی می‌توانند به ورزشگاه‌ها بروند. البته رشته‌هایی، چون کشتی و فوتبال با بی‌توجهی به قوانین تعدادی از مسابقات خود را با حضور تماشاگر برگزار کرده‌اند.

کنترل هوشمند
خلأ حضور تماشاگران در حالی لیگ‌های فوتبال، والیبال و بسکتبال را تحت تأثیر قرار داده که چند ماهی از بازگشت هواداران به ورزشگاه‌ها در کشور‌های اروپایی و حتی آسیایی می‌گذرد. منتها تا همین چند هفته گذشته وضعیت کرونایی اغلب شهر‌های کشور به گونه‌ای نبود که رقابت‌های ورزشی با حضور تماشاگر برگزار شوند. عبور از پیک پنجم فرصتی بود برای ستاد ملی مبارزه با کرونا در ورزش تا این مسئله را مورد بررسی قرار دهد. آزاد شدن حضور هواداران در سالن‌ها از ۲۰ آبان‌ماه خبری خوشحال‌کننده برای جامعه ورزش است. البته اجرایی شدن این مصوبه منوط به رعایت قوانین و مقرراتی ویژه است. راه‌اندازی سیستم هوشمند کنترل کارت واکسیناسیون یکی از این موارد است. دکتر غلامرضا نوروزی، رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی در گفتگو با «جوان» با اشاره به این موضوع گفت: «کلیات این مسئله اعلام شده، ورزشگاه‌ها باید به سامانه هوشمند متصل شوند و هواداران با ارائه کارت واکیسناسیون منوط به اینکه هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده باشند اجازه ورود خواهند داشت. از فردا این مسئله اجرایی می‌شود و ورود تماشاگران چه در فوتبال و چه در ورزش‌های سالنی با رعایت موارد اعلام شده بلامانع است. قرار بود سیستم کنترل هوشمند کارت واکسیناسیون ماه گذشته راه‌اندازی شود، اما به دلیل آماده نبودن سازوکار قول این ماه را داده‌اند. با توجه به انجام واکسیناسیون عمومی تأکید بر فعال شدن باشگاه‌ها و رشته‌های ورزشی است، اما اگر کنترل هوشمند فعال نشود، امکان حضور تماشاگران وجود نخواهد داشت.»

ظرفیت‌ها مشخص نشده
دکتر نوروزی در پاسخ به این سؤال که چند درصد از ظرفیت ورزشگاه‌ها پر خواهند شد، اظهار داشت: «این مسئله به وضعیت شیوع کرونا بستگی دارد و اینکه رقابت‌های ورزشی در سالن سر پوشیده برگزار می‌شود یا روباز. ملاک ورود تماشاگران رعایت پروتکل‌های بهداشتی قبلی و ارائه کارت واکسیناسیون است، در غیر این صورت تماشاگران باید تست PCR منفی ۷۲ ساعته به همراه داشته باشند. جز این راهی برای ورود به استادیوم‌ها وجود نخواهد داشت. هنوز میزان حضور تماشاگران و ظرفیت مورد استفاده ورزشگاه‌ها تعیین نشده است. فدراسیون پزشکی ورزشی به ستاد ملی مبارزه با کرونا پیشنهاد می‌دهد و این ستاد در این خصوص تصمیم‌گیری می‌کند.»

تخلفات در فوتبال
به‌رغم ممنوعیت ورود تماشاگران، حضور هواداران در برخی از مسابقات لیگ برتر فوتبال اعتراض‌هایی را به همراه داشته است. دکتر نوروزی با تأیید تلویحی این تخلفات بر برخورد قاطع با قانون‌گریزان تأکید کرد: «فوتبال بحث پیچیده‌ای دارد و ان‌شاءالله سیستم بلیت‌فروشی الکترونیکی‌مان درست شود. در برخی دیدار‌های فوتبال این اتفاق رخ داده و متأسفانه مسئولان مربوطه این مسئله را زیر سیبیلی رد کرده‌اند، اما ناظران فدراسیون‌ها، سازمان لیگ، وزارت بهداشت و مسئولان برگزاری مسابقات موظف به نظارت بر اجرای قوانین هستند. بحث جان مردم و در خطر بودن جان انسان‌ها در میان است. قطعاً اگر تخلفی صورت بگیرد مسئولان امر جرائمی را در نظر خواهند گرفت.» رئیس فدراسیون پزشکی همچنین از همه خواست کماکان پروتکل‌ها را رعایت کنند: «توصیه اول و آخر ما رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و این تنها راه پیشگیری از ابتلا و شیوع بیشتر این بیماری محسوب می‌شود. هیچ واکسیناسیونی به صورت قطعی فرد را ایمن نمی‌کند. نمی‌توان گفت، چون واکسن زده‌ایم دیگر کرونا نمی‌گیریم، بلکه در کنار واکسیناسیون باید پروتکل‌ها رعایت شود تا از شروع پیک‌های بعدی جلوگیری شود.»

گیت‌های الکترونیک
رئیس سازمان لیگ فوتبال در خصوص عدم تجهیز ورزشگاه‌ها به سیستم فروش الکترونیک هشدار داد. در حالی که طبق قانون ورود تماشاگران به ورزشگاه‌ها مجاز اعلام شده، انتظار می‌رود در دیدار‌های هفته پنجم لیگ برتر فوتبال هواداران روی سکو‌ها حضور داشته باشند. سهیل مهدی در گفتگو با رادیو تهران از باشگاه‌ها خواست نسبت به تجهیز ورزشگاه‌های خود اقدام کنند: «برای اجرایی و عملیاتی شدن حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها باید مکاتبات لازم با باشگاه‌ها صورت گیرد. ورزشگاه‌ها مانند شرایط قبل از پاندمی کرونا باید دارای گیت‌های بلیت‌فروشی الکترونیکی باشند و اگر ورزشگاهی فاقد این تجهیزات باشد، نمی‌توانیم اجازه بدهیم تماشاگران وارد آن شوند، زیرا به واسطه فروش بلیت و کنترل پاندمی کرونا باید بلیت‌فروشی الکترونیکی انجام شود. خواهش می‌کنم هر باشگاهی ورزشگاهش گیت الکترونیک ندارد، هرچه سریع‌تر برای تجهیز آن به این سیستم اقدام کند. البته در این یک سال می‌توانستند چنین کاری را انجام دهند، اما اکنون هم باید گیت‌ها را کامل و تجهیزات بلیت‌فروشی را راه‌اندازی کنند تا بتوانیم حضور گرم تماشاگران در ورزشگاه‌ها را شاهد باشیم.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار