کد خبر: 1068096
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۷

سخنگوی گمرک گفت: ایران در هفت‌ماه امسال به ۱۴۲‌کشور دنیا کالا صادر کرده و از ۱۱۰‌کشور نیز کالا‌های مورد نیاز خود را خریداری کرده است.
به گزارش فارس، سید روح الله لطیفی سخنگوی گمرک اظهار داشت: کشورمان از ابتدای سال‌۱۴۰۰ تا پایان مهرماه، حدود ۹۹ میلیون تن کالا به ارزش تقریبی ۵۵‌میلیارد دلار را با کشور‌های جهان تبادل کرده است.
وی افزود: در این مدت ۱۴۲‌کشور به صورت مستقیم کالای ایرانی را خریداری کردند و ۱۱۰ کشور نیز فروشنده کالا به ایران بودند.
لطیفی در مورد مقاصد صادراتی کالا‌های ایرانی گفت: ۲/۷۵ میلیون تن کالا به ارزش ۲۷‌میلیارد و ۷۴ میلیون دلار در هفت ماه گذشته صادر شده که چین با ۷ میلیارد و ۶۸۹‌میلیون دلار، عراق با ۵ میلیارد و ۴۸۳‌میلیون دلار، ترکیه با ۳ میلیارد و ۳۹۷ میلیون دلار، امارات با ۲ میلیارد و ۵۹۰‌میلیون‌دلار و افغانستان با یک‌میلیارد و ۱۲۶‌میلیون دلار پنج مقصد اول صادرات کالای ایرانی بودند.
وی افزود: کشور‌های سوازیلند با هزار و ۸۰۰‌دلار، کومور با ۵ هزار و ۹۳۲ دلار، گواتمالا با ۶‌هزار و ۲۶۴ دلار، اکوادور با ۶ هزار و ۵۳۴ دلار، آنگولا با ۶‌هزار و ۶۲۸ دلار، هندوراس با ۶ هزار و ۸۰۰ دلار، نیکاراگوئه با ۷ هزار و ۶۶۷ دلار و لائوس با ۹‌هزار و ۸۰۰ دلار، هشت کشوری هستند که کمترین خرید را از ایران داشتند.
لطیفی در باره واردات کشور در هفت‌ماه‌سال‌۱۴۰۰ گفت: در این مدت ۲۳‌میلیون و ۵۰۵ هزار تن کالا به ارزش ۲۷ میلیارد و ۷۳۹‌میلیون دلار از گمرکات اجرایی ترخیص شد که امارات با ۸ میلیارد و ۵۹۶‌میلیون دلار، چین با ۶‌میلیارد و ۱۰۷‌میلیون‌دلار، ترکیه با ۲ میلیارد و ۸۶۱‌میلیون‌دلار، آلمان با یک‌میلیارد و ۳۹‌میلیون‌دلار و سوئیس با یک میلیارد و ۳۵‌میلیون‌دلار، پنج کشور اول فروش کالای مورد نیاز کشور در هفت ماه نخست سال بودند.
وی افزود: کشور‌های ترینیدادو توباگو با ۴ هزار و ۹۷۶ دلار، لتونی با ۱۶ هزار و ۵۷۴ دلار، ایسلند با ۱۶ هزار و ۸۷۹ دلار، کامرون با ۲۵ هزار و ۹۵۱‌دلار، سرزمین‌های جنوبی فرانسه با ۶۷‌هزار و ۷۵۴ دلار، شیلی با ۸۳ هزار و ۷۴۹ دلار و کاستاریکا با ۸۶ هزار و ۵۹۶ دلار به ترتیب کمترین میزان فروش کالای مورد نیاز را به کشورمان داشته‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار