کد خبر: 1068087
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
«فعلاً جشنی برای پایان کرونا در دنیا نخواهیم داشت و باید عادت کنیم با کرونا زندگی کنیم.» این تأکید وزیر بهداشت در نشست خبری خود با خبرنگاران و پاسخ به سؤالات کرونایی آن‌ها بود
زهرا چیذری

 سرویس جامعه جوان آنلاین: «فعلاً جشنی برای پایان کرونا در دنیا نخواهیم داشت و باید عادت کنیم با کرونا زندگی کنیم.» این تأکید وزیر بهداشت در نشست خبری خود با خبرنگاران و پاسخ به سؤالات کرونایی آن‌ها بود. عین‌اللهی که پیش از این درباره جشن پایان کرونا با واکسیناسیون ۷۰ درصد از افراد جامعه خبر داده بود، این بار علمی‌تر سخن گفت. به گفته وزیر بهداشت کشور‌های همجوار ما در موج ششم و ما در میانه آتش هستیم و همین مسئله هم نگران‌کننده است. به همین‌خاطر مراکز درمانی در آماده‌باش هستند و بر اساس تجربه درمان بیماران کرونایی، تجهیزات و امکاناتی نظیر اکسیژن‌ساز برای مواجهه با موج ششم احتمالی فراهم شده‌است. وزیر بهداشت همچنین ابراز امیدواری کرد تا پایان آبان ۸۰ درصد مردم با دوز کامل (دو دوز) واکسینه شوند و به این ترتیب مقداری خیال‌مان راحت می‌شود.

کرونا همچنان ادامه دارد و قربانی می‌گیرد. طی ۲۴ ساعت تا روز ۱۷ آبان ۱۴۰۰ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۳۴۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۱۶۴ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۹۹۶ هزار و ۱۵۵ نفر رسید. در همین زمان، ۱۴۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۲۷ هزار و ۴۳۹ نفر رسید. در چنین شرایطی بدیهی است سؤالات خبرنگاران و توضیحات وزیر بهداشت در نخستین نشست خبری‌اش درباره کرونا، واکسیناسیون و احتمال وقوع موج بعدی باشد.

تأیید ۵ واکسن ایرانی در سطح عالی
آنطور که بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت خبر می‌دهد تا‌کنون حدود ۱۵۰ میلیون دوز واکسن وارد کشور و موجب شده تا مرگ و میر‌ها را به عنوان یک فاجعه ملی کاهش یابد.
وی تأکید کرد: «علت توفیق ما این بود که مردم به ما کمک کردند؛ برای اولین‌بار بعد از دفاع مقدس مردم به این شکل به ما کمک کردند. در مراکز واکسیناسیون تعداد زیادی نیروی داوطلب و دانشجو فعال هستند و اگر قرار بود با نیرو‌های خودمان کار کنیم، حتماً حدود یک سال واکسیناسیون این تعداد طول می‌کشید. با کمک مردم شبانه‌روزی واکسیناسیون را انجام دادیم، این داوطلبان انگیزه‌های بزرگ و خوبی دارند.»
وی درباره واکسن‌های تولید داخل نیز با تأکید بر اینکه تولید داخلی تضمینی برای آینده ما ایجاد می‌کند، افزود: «کرونا و بیماری‌های مشابه در آینده تهدید هستند و امروز پنج مرکز تولید واکسن ما در سطح عالی تأیید شدند و به جز برکت، واکسن‌های فخرا، رازی، سیناژن و پاستور نیز تولید داخلند و برای آینده از تولید داخل استفاده می‌کنیم.»
استفاده از واکسن‌های ایرانی برای دوز یادآور
وزیر بهداشت با بیان اینکه از ۹۵ میلیون دوز تزریق شده، نزدیک به ۵۵ میلیون دوز اول واکسن بوده که حدود ۸۲ درصد را شامل می‌شود و تزریق دو دوز به ۳۸ میلیون رسیده‌است، ابراز امیدواری کرد تا پایان آبان ۸۰ درصد مردم با دوز کامل (دو دوز) واکسینه شوند و به این ترتیب مقداری خیال‌مان راحت می‌شود.
عین‌اللهی درباره میزان واکسن‌های تأمین شده تأکید کرد: «از ۱۵۰ میلیون دوز وارد شده، ۹۵ میلیون دوز تزریق کردیم و مابقی هم ذخیره شده و در حال توزیع است. حدود ۱۳ میلیون دوز هم از تولید داخل گرفتیم و ۱۲ میلیون هم از واکسن‌های نام برده شده جدید آماده تحویل داریم و با حمایت از تولید داخل برای دوز سوم از تولیدات داخل استفاده کنیم و به این ترتیب می‌توانیم اطمینانی از تولید داخل داشته باشیم.»

موج ششم در کشور‌های همجوار
موج ششم کرونا، اما نگرانی این روز‌های ماست. وزیر بهداشت با بیان اینکه کشور‌های همجوار و اروپایی در موج ششم هستند، افزود: «آمار امریکا هزارو۵۰۰ نفر در روز و روسیه هزار نفر در روز است؛ اگر واکسیناسیون در این سطح انجام نمی‌شد تجربه تلخ موج پنجم تکرار می‌شد. واکسیناسیون مقاومت فردی را افزایش می‌دهد، اما باید توجه کرد که ویروس در جامعه همچنان وجود دارد و امیدواریم با گسترش میزان واکسیناسیون میزان بستری و مرگ و میر کاهش یابد.»
عین‌اللهی یک بار دیگر با اشاره به رکوردداری کشور در میزان واکسیناسیون در یک روز گفت: «در تزریق در هفته نیز رکورد ۸ میلیون و ۶۰۰ دوز را زده‌ایم که به اندازه جمعیت برخی کشور‌های همجوار بود و باید از مردم تشکر کنیم.» وی با تأکید بر اینکه فعلاً باید به زندگی با کرونا عادت کنیم، تصریح کرد: «البته جشن پایان کرونا در دنیا فعلاً نخواهیم داشت و باید عادت کنیم با کرونا زندگی کنیم.»
به گفته وی کرونا در یک‌کشور به تنهایی ریشه‌کن نمی‌شود و به دلیل ارتباطات پدیده جهانی است و باید عادت کنیم با کرونا زندگی کنیم، ولی در عین حال باید مقاومت خود را بالا ببریم. تاب‌آوری مردم کم شده که طبیعی است، اما باید عادت کنیم با رعایت پروتکل‌ها زندگی کنیم، چون در وسط آتش هستیم و، چون کشور‌های همجوار ما در موج ششم هستند، نگرانیم. وی تأکید کرد: «مراکز درمانی در آماده‌باش هستند و تجربه خوبی از درمان بیماران کرونایی پیدا کردیم و تجهیرات و امکاناتی نظیر اکسیژن‌ساز را هم فراهم کردیم.»

خودکفایی در تولید دارو‌های ضد کرونا
وزیر بهداشت گریزی هم به افتخارات دوران کرونا داشت و گفت: «در رابطه با تولید داروی ضدکرونا در کشور به خودکفایی رسیدیم و سه شرکت تولید‌کننده فاویپیراویر و هشت شرکت تولید‌کننده رمدسیویر داریم و این‌ها افتخارات ملی ما است، در حالی که بسیاری کشور‌ها در تولید واکسن موفق نبودند.»
وی با تأکید بر اینکه با حداکثر ظرفیت در حال واکسیناسیون هستیم، افزود: «امیدواریم تا اواخر آبان یا اوایل آذرماه تمام شود. قول من در مجلس در خصوص پایان واکسیناسیون تا دهه فجر بود و هر چه این زمان زودتر محقق شود، لطف الهی و کمک مردم به ما بوده‌است. هر یک نفر که فوت کند یک ضربه روحی بزرگی به بنده و جامعه است.»
وزیر بهداشت در پاسخ به سؤالی درباره واکسن اسپوتنیک‌وی نیز بیان کرد: «اسپوتنیک با ما ۶۰ میلیون دوز قرارداد داشت، ولی متأسفانه فقط ۲ میلیون تحویل داد. همین الان خود روسیه گرفتار است و واکسن ندارد به مردم خودش بزند. در روسیه ۳۵ درصد مردم واکسن زدند. الان با توجه به حجم واکسنی که آوردیم و داریم، فعلاً واکسن‌ها کفایت می‌کند و اسپوتنیک هم سابقه خوبی نداشته و به تعهداتش عمل نکرده‌است، ولی در چند هفته قبل نزدیک یک‌میلیون دوز واکسن مجدد به ما داد و فعلاً نیازی برای این واکسن نداریم و با واکسن‌های موجود مشکل‌مان رفع می‌شود. در مورد خط تولید داخل اسپوتنیک هم فعلا خیلی به قول‌ها عمل نشده است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار