سرویس جامعه جوان آنلاین: سرمایه صندوق بازنشستگی هواپیمایی هما، حاصل ۵۵ سال کسورات حقوق و مزایای کارکنان این شرکت است. این سرمایه اکنون چنان مبهم است که احقاق حقوق قانونی ۱۳ هزار بازنشسته شرکت هواپیمایی هما با مشکل مواجه شده و این افراد در طول دو سال گذشته، با وجود سن بالای خود ۱۲ بار دست به تجمع زدهاند. از این ۱۳ هزار بازنشسته هم حداقل ۲ هزارو ۵۰۰ تن ایثارگر هستند که دو سال است با تأخیر طولانی حقوق ماهانه خود را دریافت میکنند.
در هواپیمایی ایران ایر، با توافقی طبق قانون این شرکت، هر ماه ۲ درصد مالیات و کسورات بیشتری از حقوق و مزایای کارکنان کسر میشد. این کسری اضافهتر به این خاطر بود تا کارکنان در زمان بازنشستگی حقوق و مستمری بیشتری نسبت به بازنشستگان دیگر نهادها دریافت کنند.
پرداخت مستمری با رهن سند هواپیما
چشم طمع به سرمایه شرکت ایران ایر موجب شد تا سرمایه صندوق بازنشستگی این شرکت در سال ۱۳۸۰ یعنی ۲۰ سال قبل در اقدامی غیرقانونی و عجیب به نام مؤسسه بازنشستگی هما انتقال یابد. مدیران وقت این شرکت عظیم، با نقاب خیرخواهی مدعی بودند که میخواهیم سرمایه کارکنان را در راه تجارت به کار گیریم تا نقدینگی و املاک و تأسیسات صندوق بازنشستگی که متعلق به کارکنان است به ارزش افزوده دست یابد و در اثر مرور زمان و تحریمها و تورمهای مداوم کاهش پیدا نکند. در حال حاضر بازنشستگان شرکت هواپیمایی هما در دریافت حقوق ماهانه خود با مشکل جدی مواجه شدهاند و این شرکت با به رهن گذاشتن اسناد املاک و هواپیماها پول حقوق بازنشستگان را فعلاً تهیه میکند.
فرار از مسئولیت
یکی از اعضای فعال کانون بازنشستگان کانون هواپیمایی هما در گفتگو با «جوان» گفت: الان مدت دو سال است که مشکلاتی در ارتباط با پرداخت حقوق و همسانسازی پرداختها برای ما بازنشستگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران پیش آمدهاست. این شرکت صددرصد سهام آن دولتی است و کارکنان و بازنشستگان آن باید زیر پوشش و حمایت دولت باشند. دولتیها به این موضوع استناد میکنند که این شرکت یک شرکت درآمد- هزینه است و خودش باید تولید ثروت کند. ولی این موضوع مربوط به زمانی است که شرکت دارای ۷۰ تا ۸۰ فروند هواپیمای فعال پیش از انقلاب بوده و در سالهای گذشته با وضعیتی مواجه شدیم که با تحریمها و کمبودها این هواپیماها کاهش پیدا کرده و اکثر آنها از رده خارج یا زمینگیر شدهاند.
محمدرضا توکلی به برخی حواشی این شرکت پرداخت و افزود: طی یک قرارداد ترکمانچای فرمایشی به شخصی، برای مدت ۱۰ سال امور چارتر شرکت واگذار شدهاست. پس از توافقات برجام تعدادی هواپیمای نو خریداری شد که اینها به علت تحریمها الان زمینگیر و اقساط آن سررسید شده و هما قادر به پرداخت آن نیست. با چنین وضعیتی دولت نمیتواند استناد به این موضوع کند که این شرکت درآمد - هزینه است. زمانی که درآمد داشته هزینه میکردهاست و الان که درآمدی ندارد، استناد به این شیوه یک صحبت برای فرار از مسئولیت است.
مجلس قول همکاری داد
وی افزود: صندوق بازنشستگی هواپیمایی جمهوری اسلامی در زمان جناب آقای پرورش، مدیر عامل سابق هما در سال ۸۰ طی یک فرآیند غیرقانونی از دولت منفک و به یک مؤسسه خصوصی تبدیل شد. یعنی شرکتی که صددرصد سهام دولتی و صندوق مستقل داشت، مدیران دولتی با تغییر اساسنامه غیرقانونی بر آن مسلط شدند و اموال آن به تاراج رفت. نمونه کوچکی از این اموال این است که در خیابان آزادی، خیابان شهید ریاحی با املاک و مستغلات صندوق بازنشستگی هما ۶۰۰ واحد مسکونی ساخته شد که از ۶۰۰ واحد مسکونی به شکل غیر قانونی با یک قرارداد صوری ۷۰ به ۳۰ به نفع سازنده قرارداد بسته شدهاست. در صورتی که ملکی که مرغوب باشد ۶۰ به ۴۰ به نفع مالک قرارداد باید بسته شود، نه به نفع سازنده! این عضو کانون بازنشستگان شرکت هما ادامه داد: الان درخواست ما از مسئولان این است که به مشکل ما رسیدگی کنند. در این زمینه تاکنون با آقای مقتدایی، نماینده محترم مردم اصفهان و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس مکاتبات متعددی داشتیم. ایشان هم به سازمان ها، ارگانها و نهادهای مختلف این موضوع را متذکر شدند و خواستند سازمانهای مربوطه در این قضیه ورود کنند.
میخواهند مشکلات به گردن دولت بیفتد
توکلی افزود: موضوع دیگر این است مدیرانی که در این قضیه نقش داشتند الان به فکر افتادند که صورت مسئله را به کل پاک کنند و صندوق بازنشستگی ما را با ترفندهای مختلف ورشکسته نشان بدهند و به یک شکلی پرداخت حقوق بازنشستگان هما را بر دوش دولت بگذارند. وی گفت: ما بازنشستگان هر ماه برای دریافت حقوق بازنشستگی خود مشکل داریم و شرکت هم با به رهن گذاشتن اسناد املاک و هواپیماها پول حقوق بازنشستگان را تهیه میکند. از ۱۳ هزار بازنشسته هم حداقل ۲ هزارو ۵۰۰ تن ایثارگر بوده که در کنار بازنشستههایی که هزینههای درمان و فرزند دانشجو دارند با مشکل زیادی دست به گریبان هستند. باید رسیدگی شود که صندوقی که سرمایه اولیه نقدی آن حدود ۲۴۰ میلیون دلار بوده و املاک و مستغلات و داراییهای دیگری هم داشته مثل هواپیمایی ایرتور، یا شرکت و هتلهای هما که صاحب پنج هتل پنج ستاره در سطح کشور بوده و به صورت خلاف از بدنه هما جدا شد، چرا اکنون مستمریبگیران آن باید هرازگاهی دست به تجمع و تحصن بزنند؟