کد خبر: 1067534
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
رسول سنائی‌راد

خرابکاری سایبری توسط دشمن در اوایل هفته گذشته و ایجاد اختلال در شبکه توزیع سوخت کشور، اقدامی خبیثانه برای ایجاد بلوا و آشوب و تکرار حوادث تلخ سال‌های ۹۶ و ۹۸ بود که در پیوند با چند اقدام زمینه‌ای، چنین احتمال و گمانه‌ای را به یقین نزدیک می‌سازد. اقداماتی چون؛
۱- تلاش برای ضربه زدن و مخدوش‌سازی وجاهت و اقتدار نظام با انتشار و تکرار اخبار مربوط به سقوط هواپیمای اوکراینی و تعمدی جلوه دادن این حادثه.
۲- فضاسازی رسانه‌ای و تبلیغی برای القای قرار گرفتن کشور و جامعه در شرایط تکرار حوادث ۹۶ و ۹۸.
۳- تنش‌آفرینی و تحریک افکار عمومی و راه رفتن بر اعصاب و روان مردم با القای وجود برنامه گرانی بنزین و افزایش یکباره قیمت آن تا بیش از سه برابر قیمت فعلی آن.
۴- تلاش برای برانگیختن و افزایش توقعات برای کاهش قیمت‌ها و همزمان مأیوس‌سازی مردم نسبت به عملی بودن آن با بزرگنمایی اخبار مربوط به افزایش قیمت برخی اقلام و کالا‌ها در بازار.
در چنین فضایی تصور دشمن این بود که مختل‌سازی توزیع سوخت در پیوند با ذهنیت مقدمه‌سازی برای افزایش قیمت بنزین، می‌تواند به مثابه یک جرقه، برای به راه انداختن آشوب و بلوا عمل و کشور را وارد دور جدیدی از ناآرامی و بی‌ثباتی کند.
بی‌ثبات‌سازی و کشاندن کشور به بلوا و آشوب داخلی، راهبردی است که امریکا و متحدان آن همچون رژیم صهیونیستی با همکاری منافقین و سلطنت‌طلب‌ها در چند سال اخیر دنبال و تلاش نموده‌اند، از هر فرصتی برای شروع و استمرار آن استفاده نمایند. به تصور آمادگی فضا برای کلید زدن برای آشوب بود که دشمن پس ازتمرین چندباره خرابکاری سایبری در سطوح کوچک‌تر، دست به این اقدام خبیثانه زد. با مختل‌سازی روند زندگی مردم و عاصی‌سازی آنان، هدف کثیف خود را محقق سازند.
اما برخلاف این تصور و برنامه‌ریزی، دشمن نتوانست به نتیجه و هدف خود نائل آید و در اجرای این سناریو یک شکست دیگر را تجربه کرد. عواملی را که موجب ناکامی دشمن و عبور کشور از موج جدید فتنه و آشوب شد می‌توان در موارد ذیل جست‌وجو کرد:
۱- آگاهی سیاسی، تجربه مردم و شناخت تدریجی سناریو‌های دشمن و شیوه‌های آن برای ایجاد آشوب و اغتشاش داخلی که پیامد آن خسارت‌های بزرگ به کشور و تلفات عده‌ای فریب‌خورده و احساساتی بوده و توسعه و استمرار آن می‌تواند به ناامنی و جنگ داخلی منجر شود.
۲- روشنگری بهنگام و اعلام جنگ سایبری و خرابکاری دشمن علیه سامانه توزیع سوخت، توسط مسئولان مرتبط و آگاه‌سازی مردم نسبت به اصل ماجرا و اطمینان دادن به مردم به ثبات قیمت سوخت و اینکه سهمیه سوخت یارانه‌ای آنان نیز محفوظ خواهدماند.
۳- حضور شخص رئیس‌جمهوری در بین مردم و سپس رفتن به وزارت نفت و اطمینان بخشی به مردم مبنی بر اینکه در جریان مشکل پیش آمده قرار دارد و اقدام برای رفع مشکل نیز دنبال می‌شود.
۴- وجود امید در مردم و اعتماد نسبت به مسئولان که ناب‌آوری آنان را نیز تقویت و تأثیر پیروی از القائات رسانه‌ای – تبلیغی و جنگ روانی دشمن را کاهش داده است.
۵- تجربه نیرو‌های اطلاعاتی – امنیتی و دستگاه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای نظام که با نگاه به حوادث گذشته، مدیریت منطقی چالش پیش آمده را صورت داده و از هیجانی شدن فضا و سوء استفاده خرابکاران ممانعت به عمل آوردند.
مجموعه عوامل فوق موجب شد که تیر فتنه دشمن کمانه کرده و به خود او برگردد و امروز مردم نسبت به جنگ سایبری دشمن و اهداف آن شناخت بهتری پیدا کرده و این تجربه را در شرایط مشابه به نفع حفظ آرامش و صیانت از ثبات و امنیت به کار ببندند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار