کد خبر: 1067399
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
عباس حاجی نجاری

باگذشت زمان و تداوم مقاومت دولت و ملت ایران در برابر فشار‌ها و تهدیدات همه‌جانبه غرب به‌ویژه در دوران دولت سیزدهم که موضوع فشار برای تمکین ایران به شرایط نظام سلطه در مذاکرات هسته‌ای یکی از ابعاد آن است و سبب شده که امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها برای تحمیل اراده خود از پلان A و B و... در مقابله با ایران سخن بگویند، کم نیستند در میان مسئولان و رسانه‌ها و یا مراکز ایده پردازی غربی که در عین اعتراف به ناتوانی در برابر مردم ایران، باز هم بر همان روش‌های تجربه‌شده و شکست‌خورده قبلی تأکید می‌کنند.
دو هفته پیش دنیس راس، مشاور سیاست خارجی دولت اوباما در توئیتی در این زمینه می‌نویسد: ایران، مذاکرات را به‌عنوان امتیاز به ما تلقی می‌کند. تهران فکر می‌کند بالا و پایین کردن ترس از برنامه هسته‌ای‌اش باعث پذیرش طرح «بیشتر در برابر کمتر» از سوی امریکا خواهد شد، به این معنا که رفع تحریم‌ها بیشتر از آنچه در برجام آمده باشد و در ازای آن ایران امتیاز‌های کمتری بدهد. برای اینکه به دیپلماسی شانس بدهیم باید ترس ایران از خودمان را برگردانیم.
دو روز پیش نیز نشریه «فارین پالیسی» در مقاله‌ای با اشاره به افزایش چشمگیر فعالیت‌های هسته‌ای ایران تنها راه مهار ایران را استفاده از زبان تهدید دانست و نوشت، تهران برای اینکه از فعالیت‌های هسته‌ای خود عقب‌نشینی کند، ناچار باید تهدید و خطر حمله نظامی امریکا را احساس کند.
نویسنده مقاله با انتقاد از سیاست‌های دولت جو بایدن در قبال ایران نوشت؛ اگر ایران از پیشبرد برنامه هسته‌ای «جاه‌طلبانه» خود ترسی نداشته باشد، دیپلماسی امریکا در قبال ایران ناکارآمد واقع‌شده و نتیجه این روند «خطرناک» خواهد بود. نویسنده مقاله برای معتبر نشان دادن تهدیدات امریکا و رژیم صهیونیستی و بهره‌گیری از آن برای عقب نشاندن ایران یادآور می‌شود که ایالات‌متحده باید از سنتکام (ستاد فرماندهی مرکزی امریکا) برای اجرای مانور‌های مشترک با اسرائیل و کشور‌های عربی استفاده کند و هواپیمای بی – ۵۲ نیروی هوایی این کشور، با پرواز‌های منظم، و نه نمادین، قدرت نظامی خود را در منطقه نشان دهد. در ادامه نتیجه می‌گیرد که باید به مقامات ایرانی فهمانده شود که اگر به مسیر فعلی خود ادامه دهند، امریکا یا اسرائیل با اقداماتی نظامی، سرمایه‌گذاری‌های عظیم آن‌ها در برنامه هسته‌ای را نابود خواهند کرد!
بهره‌گیری از واژه تهدید نظامی و تلاش برای معتبر نشان دادن آن در عین وقوف به توانمندی‌ها و قابلیت‌های ایران برای پاسخ متقابل بخشی از جنگ شناختی دشمنان علیه مردم و مسئولان ایران است که در سال‌های اخیر ابعاد و جلوه‌های متفاوتی از آن را تجربه و بعضاً نتیجه هم گرفته‌اند. سوگمندانه باید اذعان کرد که آنچه سبب دست برتر غرب درروند مذاکرات هسته‌ای در دوران دولت گذشته و رسیدن به برجام بود، ترس دولتمردان گذشته از تهدید‌ها و فشار‌های دشمنان، به دلیل روحیه مرعوبانه و ناآگاهی نسبت به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخلی و حتی عدم باور به توان ایستادگی و مقاومت ملی در برابر فشار‌ها و تهدیدات بود، که روشن‌ترین مصداق آن سخنان آقای ظریف در روز‌های آغازین مذاکرات نسبت به توان موشکی امریکا در جمع دانشجویان بود. اگرچه در ادامه راه ایستادگی و مقاومت مردم ایران در برابر فشار حداکثری امریکا در دوران ترامپ و از سوی دیگر ظرفیت‌سازی دفاعی برای پاسخگویی به هر تهدید محتمل از سوی نیرو‌های مسلح که مصداق آن در زدن پهپاد امریکایی و حمله به عین الاسد آشکار شد، در نتیجه اشتباه برآورد دولتمردان گذشته در اتخاذ راهبرد رسیدن به توافق به هر قیمت را عیان ساخت؛ و آنچه سبب امیدواری و تأکید غرب بر استفاده از تهدید نظامی برای تحمیل اراده خود در مذاکرات احتمالی هسته‌ای در آینده شده است، همان تجربه قبلی است. این در حالی است که شرایط در ایران تغییر کرده است.
در این زمینه رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنانشان در سالروز ولادت پیامبر گرامی اسلام در دیدار با جمعی از مسئولان نظام و مهمانان شرکت‌کننده در کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، پیروی از پیامبر عظیم‌الشأن اسلام را درگرو تبعیت و الگو قرار دادن از آن حضرت به‌ویژه در سه موضوع «صبر»، «عدل» و «اخلاق» دانستند و در موضوع صبر یادآور شدند‌: صبر یعنی پایداری و مقاومت در مقابل گناه و سستی در انجام وظیفه، و همچنین مقاومت در مقابل دشمن و مصائب گوناگون. ایشان سپس با تأکید بر اینکه امروز بیش از هر چیز به پایداری نیاز داریم، خطاب به مسئولان افزودند: «شما مسئولینی که در اینجا تشریف دارید و مسئولین کشور در همه رده‌ها، آنچه از همه‌چیز برایتان مهم‌تر است صبر است. بایستی پایداری کنید، مقاومت کنید، فشار‌ها را تحمّل کنید، مشکلات را تحمّل کنید و راه را ادامه بدهید؛ متوقف نباید بشوید. لازمه صبر و پایداری برای من و شما که مسئولیم در این کشور، این است که متوقف نشویم؛ حرکت نباید توقّف پیدا کند، باید ادامه پیدا کند.»
اگرچه رهبر معظم انقلاب در تمامی ادوار مردم و دولتمردان را به تحمل صبر در برابر فشار‌ها و تحریم‌ها توصیه کرده‌اند، اما تأکید ویژه معظم‌له در این دوران بی‌ارتباط با روند تحولات سیاسی کشور و روند موج فزاینده فشار‌ها و تحلیل‌ها و جنگ شناختی دشمن برای بازداشتن دولت و مردم در مسیری که پس از ۲۸ خرداد در پیش‌گرفته‌اند نیست، چراکه پس از ناکامی دشمنان در پیشبرد اهداف و برنامه‌های ایشان در دولت گذشته به‌رغم اشتباهات راهبردی آن دولت در اتخاذ سیاست‌های اجرایی مدیریتی، آنگاه‌که مردم در انتخابات به تغییر ریل اداره کشور رأی داده و زمینه شکل‌گیری دولتی انقلابی با رویکرد مدیریت جهادی را فراهم کردند. نشانه‌های درستی مسیر انتخاب‌شده را در سردرگمی کشور‌های غربی در نوع مواجهه با ایران و اعتراف آن‌ها به ناکارآمدی همه روش‌ها اعم از تهدید و تطمیع و توطئه‌های امنیتی و حتی جنگ شناختی در تغییر محاسبات مردم و مسئولان ایران می‌توان دید و این همان رمز توصیه رهبری به مسئولان کشور در روز ولادت پیامبر گرامی اسلام است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار