کد خبر: 1067281
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
تصاعد تنش به‌رغم توافق ۲ رهبر برای تنش زدایی
اختلافات فرانسه و انگلیس بر سر حوزه‌های ماهیگیری به شدت بالا گرفته و دو طرف برای تحمیل خواسته‌های‌شان، خط و نشان می‌کشند. فرانسه توپ را به زمین لندن انداخته و هشدار داده اگر انگلیس در این زمینه گامی برندارد، گزینه‌های تقابلی روی میز خود را اجرا می‌کند.

سرویس بین‌الملل جوان آنلاین: اختلافات فرانسه و انگلیس بر سر حوزه‌های ماهیگیری به شدت بالا گرفته و دو طرف برای تحمیل خواسته‌های‌شان، خط و نشان می‌کشند. فرانسه توپ را به زمین لندن انداخته و هشدار داده اگر انگلیس در این زمینه گامی برندارد، گزینه‌های تقابلی روی میز خود را اجرا می‌کند.

اختلافات فرانسه و انگلیس بر سر حوزه ماهیگیری به جایی رسیده که دو طرف همدیگر را به اقدامات تنبیهی تهدید می‌کنند. تنش‌ها میان پاریس و لندن بر سر حق ماهیگیری به‌رغم دیدار رهبران دو کشور در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ همچنان پابرجاست و به گفته امانوئل ماکرون، اکنون توپ در زمین انگلیس است. به گزارش ایرنا به نقل از رادیو فرانسه، امانوئل ماکرون و بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس یک شنبه شب در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در رم با یکدیگر دیدار کردند تا تنش حاصل از اختلاف میان دو کشور بر سر ماهیگیری را کاهش دهند. این دیدار که بر بستر اختلافات گسترده دیگر میان پاریس و لندن انجام گرفت، بی‌نتیجه ماند و رهبران هر دو کشور اندکی بر مواضع پیشین خود پافشاری کردند. بوریس جانسون اعلام کرد که انگلیس نمی‌تواند بیش از آنچه تاکنون پذیرفته، انجام دهد و امانوئل ماکرون هشدار داد که اگر خواست فرانسه در این زمینه اجرا نشود، تصمیمات متقابل اتخاذ شده از روز سه شنبه (دوم نوامبر) به اجرا گذاشته خواهد شد. همچنین وزیر خارجه انگلیس روز دو شنبه ۱۰ آبان ماه در گفتگو با اسکای‌نیوز به فرانسه هشدار داد: «اگر در عرض ۴۸ ساعت از ادعا‌های خود درباره تنش‌های ماهیگیری عقب‌نشینی نکند، لندن نیز گزینه‌های تقابلی روی میز خود را اجرا می‌کند.»
یک دیپلمات فرانسوی اعلام کرد که ماکرون و جانسون توافق کرده‌اند اختلافات خود بر سر حقوق ماهیگیری را حل‌وفصل کنند، اما لندن خیلی زود هرگونه توافق با فرانسه را رد کرد و سخنگوی بوریس جانسون به خبرنگاران گفت: این به عهده فرانسه است تا تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد از تهدیدات اخیرش درخصوص نقض توافق برگزیت فاصله بگیرد یا نه. حتی دیدار نیم ساعته میان رئیس‌جمهور فرانسه و نخست‌وزیر انگلیس که برای رفع تنش میان دو کشور برگزار شده بود، خود با تنش همراه شد و این دیدار برخلاف معمول، با حضور دو طرف در برابر روزنامه‌نگاران پایان نیافت و تنها اعلام شد که طرفین برای حل بحران تلاش خواهند کرد.
ماهیگیری و کنترل آب‌های انگلیس توسط دولت لندن یکی از موضوعات داغ در همه‌پرسی بریتانیا در سال ۲۰۱۶ برای خروج از اتحادیه اروپا بود و ماهیگیران انگلیسی در جریان برگزیت از دولت لندن خواسته بودند که مجوز قایق‌های اروپایی برای ماهیگیری در آب‌های سرزمینی بریتانیا را لغو کند. بر مبنای همین درخواست بود که لندن پس از خروج از اتحادیه اروپا مجوز تعداد زیادی از ماهیگیران فرانسوی را لغو کرد و این موضوع با واکنش بسیار تند فرانسوی‌ها روبه‌رو شده است. پاریس اعلام کرده که دولت لندن در جریان توافق خروج از اتحادیه اروپا با ادامه فعالیت برای تعداد مشخصی از ماهیگیران اروپایی موافقت کرده بود، اما اکنون بریتانیا فقط به تعداد محدودی مجوز ماهیگیری داده است. همین اختلاف باعث شده فرانسه انگلیس را تهدید کند. برخی تهدید‌های فرانسه شامل مسدود کردن بنادر و انجام بازرسی‌های امنیتی در کشتی‌های انگلیسی و کنترل‌های تقویت‌شده تردد کامیون‌ها و گمرکات است که اگرچه هنوز اجرا نشده، اما مقامات فرانسوی گفته‌اند آماده اجرایی کردن آن هستند. فرانسه همچنین گفته است در صورتی که محدودیت برای ماهیگیران فرانسوی از سوی بریتانیا ادامه داشته باشد، واردات محصولات دریایی از انگلیس را ممنوع خواهد کرد.
آنچه در میانه اختلافات پاریس و لندن قابل توجه به نظر می‌رسد، انتظار فرانسه از اتحادیه اروپا است. فرانسه انتظار دارد اتحادیه اروپا تمام قد از پاریس در مقابل لندن دفاع کند. از همین رو نخست‌وزیر فرانسه در نامه‌ای از اتحادیه اروپا خواسته است تا به لندن هشدار دهد. اگرچه هنوز زود است از سرایت تنش لندن و پاریس به دیگر کشور‌های اروپایی سخن بگوییم، اما تردیدی نیست اگر سایر کشور‌های اروپایی با فرانسه بر سر تحریم انگلیس همراهی نکنند، گرایش‌های ضداروپایی در فرانسه تقویت خواهد شد. از همین رو شاید تنش پاریس و لندن، موضع راستگرایان فرانسوی را که با عضویت در اتحادیه اروپا مخالف و به‌دنبال خروج از این اتحادیه هستند، تقویت کند و در این صورت شاید پس از برگزیت، فرگزیت به معنای خروج فرانسه از اتحادیه اروپایی بیش از گذشته در پاریس پرطرفدار شود.
استرالیا: به برج ایفل که حمله نکردیم!
خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بیش از یک سال است به پایان رسیده، اما اختلاف فرانسه و انگلیس بر سر حوزه‌های ماهیگیری طی یک ماه گذشته داغ شده است. این اختلاف زمانی به تنش تبدیل شد که بریتانیا به همراه امریکا توافق دفاعی را با استرالیا موسوم به پیمان آکوس به امضا رساند. در جریان این توافق دفاعی، استرالیا قرارداد خرید زیردریایی نظامی از فرانسه را لغو و اعلام کرد زیردریایی‌های مورد نظر خود را از امریکا و بریتانیا تأمین خواهد کرد. اعلام همین خبر کافی بود تا فرانسوی‌ها در واکنش، موضوع اختلافات خود با انگلیس بر سر حوزه ماهیگیری را علم کنند و وزیر خارجه فرانسه این پیمان را «خنجری از پشت» توصیف کرد.
حتی اجلاس گروه ۲۰ نیز متأثر از اختلافات فرانسه با استرالیا و انگلیس بود و امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه در پاسخ به سؤال خبرنگار استرالیایی درمورد اینکه آیا نخست‌وزیر استرالیا پیرامون مذاکرات پنهانی با لندن به شما دروغ گفته است؟» گفت: «من فکر نمی‌کنم بلکه می‌دانم که اسکات موریسون دروغ گفته است.» اسکات موریسون روز یک شنبه گفته بود که او قبلاً امانوئل ماکرون را مطلع کرده بود که زیردریایی‌های فرانسه نیاز‌های استراتژیک استرالیا را برآورده نمی‌کرد. در واکنش به اتهام زنی پاریس، معاون نخست‌وزیر استرالیا با دفاع از لغو توافق خرید زیردریایی از فرانسه گفت: «این یک قرارداد بود که استرالیا لغو کرد، ما که یک جزیره را به سرقت نبردیم و یا برج ایفل را که خراب نکرده‌ایم.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار