کد خبر: 1067175
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد:
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: بازگشایی دانشگاه‌ها در استان به صورت تدریجی بوده و از مقطع تحصیلات تکمیلی آغاز خواهد شد.

دکتر محمد کافی  در خصوص روند فعالیت دانشگاه‌ها در دوران کرونا اظهار کرد: در اسفند سال ۹۸ و همزمان با شیوع کرونا دانشگاه‌ها از آموزش حضوری به آموزش مجازی تغییر روش داده و در کلیه مراکز استان خراسان رضوی نیز برنامه‌های آموزشی به صورت مجازی برگزار شد.

وی افزود: در این مدت دروس عملی و آزمایشگاهی را در شرایط زرد به صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌کردیم. همچنین آموزش دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دوران شیوع کرونا به صورت حضوری ادامه داشت. در خراسان رضوی زیرنظام‌های مختلف آموزش عالی مانند دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه پیام نور، دانشگاه آزاد و دانشگاه علمی و کاربردی حضور دارد و یک شورای مدیریت استانی آموزش عالی برای این منظور تشکیل می‌شود. در این شورا تصمیمات لازم برای تمام مراکز آموزشی استان با توجه به شرایط موجود اتخاذ می‌شود که رعایت‌ آن اجباری است.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و علمی و کاربردی با توجه به ماهیتی که دروس عملی آن دارد، نیازمند حضوری شدن آموزش‌های دانشگاه است. اخیرا وزارت علوم اختیار بازگشت دانشگاه‌ها به آموزش حضوری را به مدیریت استانی آموزش عالی تفویض کرده است. در نتیجه در استان خراسان رضوی شورای مدیریت استانی می‌تواند تصمیمات مربوطه را اتخاذ کند. البته وزارت علوم اخیرا نیز اعلام کرد هر دانشگاه متناسب با ظرفیت‌ها و شرایط خود می‌تواند به صورت تدریجی وارد ارائه آموزش حضوری شود.

کافی بیان کرد: کلاس‌های عملی در حالت طبیعی در طول ترم تقسیم می‌شد؛ در حالی که این کلاس‌ها در طول دوران کرونا به صورت فشرده و در گروه‌های بسیار کوچک برگزار می‌شود. دانشگاه فقط محل درس و تکلیف نیست چون در کنار آن، دانشجویان در دانشگاه‌ها جامعه پذیری را نیز تجربه می‌کنند. در دوران کرونا در حوزه جامعه پذیری دانشجویان و اینکه دانشجویان زندگی در فضای فرهیختگی را تجربه کنند، کمبودهایی وجود داشت.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه دانشگاه پساکرونا با دانشگاه قبل از کرونا کاملا متفاوت خواهد بود، تصریح کرد: برگزاری امتحانات در فضای مجازی شامل شرایط ویژه‌ای بود که زمان، مکان و شرایط دانشجو را مورد بررسی قرار می‌داد. در این دوران بنای امتحانات با توجه به اعتماد به دانشجو پایه‌گذاری شد. در حال حاضر ارزشیابی صحیح و برگزاری امتحانات حضوری اولویت ما در بازگشایی و بازگشت دانشجویان به آموزش حضوری است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر پروتکل‌ها و زیرساخت‌های لازم برای حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها  فراهم شده است. امروز دانشگاه‌ها تمام تمهیدات لازم برای ادامه تحصیل دانشجویان را آماده می‌کند. بیرون از محیط دانشگاه نیز برای اتخاذ تصمیمات مربوط به این مجموعه‌های علمی از ستادهای مرکزی و استانی کرونا و همچنین وزارت علوم پیروی می‌کنیم.

کافی تاکید کرد: از دانشگاهیان، اساتید و کارکنان خواهش می‌کنم در اسرع وقت هر ۲ دوز واکسن خود را تزریق کنند. دانشگاه فردوسی مشهد مدل چندگانه‌ای برای ارائه آموزش طراحی کرده که به زودی به وزارت علوم و سایر دانشگاه‌ها آن را ارائه خواهد داد. این مدل شش‌گانه پس از شیوع کرونا بسیاری از هزینه‌های تحصیلی دانشگاه را کاهش می‌دهد.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص وضعیت امکانات رفاهی دانشگاه برای بازگشایی آن پس از کرونا گفت: در سطح کشور خوابگاه‌های دانشگاه فردوسی مشهد جزو اولین مجموعه‌های خوابگاهی بود که بازگشایی شد. همچنین در زمینه تغذیه دانشجویان با پیمانکار قبلی و مرکز رفاهی دانشگاه قرارداد لازم منعقد شده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

در شرایط پسا کرونا بایستی با شیب ملایمی به سمت آموزش حضوری حرکت کرد

محسن مرادی، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی نیز در خصوص روند فعالیت دانشگاه‌ها در دوران کرونا اظهار کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی بیش از ۶۰ هزار دانشجو مشغول به تحصیل هستند. از ابتدای کرونا و ۲ هفته پیش از سایر دانشگاه‌ها، کلاس‌های دانشگاه آزاد استان به صورت مجازی برگزار شد. در زمان‌هایی که شرایط کشور و شهر مساعد بود، اقدام به برگزاری کلاس‌های عملی به صورت حضوری کردیم. وزارت علوم اخیرا مسئولیت و اختیار از سرگیری آموزش حضوری را به دانشگاه‌ها تفویض کرده است. در حال حاضر و با توجه به مصوبات ستاد کرونا در شهرهای زرد کلاس‌های آموزشی مقاطع تحصیلات تکمیلی و دکتری و در شهرهای آبی سایر مقاطع تحصیلی به صورت حضوری برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه توقع برخی این است که با مجازی شدن برگزاری کلاس‌های دانشگاه‌ها شهریه‌ها کاهش پیدا کند، افزود: در حالی که کلاس‌های مجازی در حال حاضر با هزینه‌ و دشواری‌های بیشتر، ساعات مضاعف تر و ظرفیت‌های کمتر برگزار می‌شود، چنین دیدگاهی صحیح نیست. همچنین پس از آغاز شیوع کرونا کلاس‌های عملی فشرده‌تر از گذشته برگزار شد. در کنار این باید توجه داشت ۲ ورودی سال‌های اخیر فضای دانشگاه را تجربه نکردند. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که بدانیم همه مهارت‌های دانشجو در فضای کلاس آموخته نمی‌شود.

کرونا هراسی به اندازه عادی انگاری آسیب‌زاست

مرادی با اشاره به اینکه آموزش حضوری اثربخشی بیشتری دارد، گفت: همان‌ اندازه که عادی انگاری کرونا مضر و آسیب‌رسان است، کرونا هراسی نیز موجب بروز آسیب خواهد شد. طبیعتا در شرایط پسا کرونا بایستی با شیبی ملایم به سمت ارائه آموزش‌های حضوری حرکت کنیم. دستور اکید مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی این است که در شهرهای آبی رنگ شرایط آموزش عادی با رعایت ملاحظات لازم فراهم شود.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی افزود: سامانه آموزش‌یار دانشگاه آزاد اسلامی از سال گذشته راه‌اندازی شده و با توجه به تکمیل شدن این سامانه در آینده حقوق اساتید حق‌التدریس را پرداخت خواهیم کرد. در مجموع تجربه آموزش در زمان کرونا بسیار ارزشمند بود. به عنوان نمونه یکی از تجربیات مهم برای ما این بود که می‌توان دروس عملی را با در نظر گرفتن یک سوم زمان نسبت به گذشته برگزار کرد. با بهبود وضعیت کرونا حضوری شدن کلاس‌ها روالی پلکانی خواهد داشت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار