کد خبر: 1067096
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
با وجود موفقیت در بازیافت پسماند‌های پایتخت، دفن پسماند‌های درمانی، اصلی‌ترین معضل شهرداری است، زیرا مراکز درمانی تفکیک در مبدأ را انجام نمی‌دهند. دیروز معاون محیط زیست شهرداری تهران در جریان جلسه علنی شورای شهر تهران با اعلام آمار جالب توجه بازیافت پسماند در پایتخت از وضعیت مخازن زباله‌های شهری گلایه کرد. در حال حاضر بازیافت پسماند پایتخت به ۱۴‌هزار تن در روز رسیده که هفت‌برابر میزان دفن زباله است.
علیرضا سزاوار

 سرویس جامعه جوان آنلاین: با وجود موفقیت در بازیافت پسماند‌های پایتخت، دفن پسماند‌های درمانی، اصلی‌ترین معضل شهرداری است، زیرا مراکز درمانی تفکیک در مبدأ را انجام نمی‌دهند. دیروز معاون محیط زیست شهرداری تهران در جریان جلسه علنی شورای شهر تهران با اعلام آمار جالب توجه بازیافت پسماند در پایتخت از وضعیت مخازن زباله‌های شهری گلایه کرد. در حال حاضر بازیافت پسماند پایتخت به ۱۴‌هزار تن در روز رسیده که هفت‌برابر میزان دفن زباله است.

در نشست دیروز شورای شهر، معاون محیط زیست شهرداری تهران اعلام کرد که طراحی و احداث واحد‌های تولید انرژی از پسماند، احداث خط بازیافت خاک و نخاله، توسعه خدمات و سامانه‌های شهر هوشمند در مدیریت پسماند، به کار گیری خودرو‌های لایروب، راه اندازی سامانه توزین پسماند و نصب و راه اندازی ۱۸ دستگاه خود دریافت پسماند خشک در مراکز عمومی در یک بازه زمانی یک ساله به سرانجام خواهد رسید.
تغییرات جدید در سیستم پسماند پایتخت
امسال قرار است یک کارخانه شن و ماسه هم با ظرفیت ۳‌هزار تن با استفاده از پسماند‌های پایتخت راه‌اندازی شود. با تولید مصالح معدنی مثل شن و ماسه در آرادکوه، تهیه آسفالت، بتن و قطعات بتنی؛ انجام تمامی امور مربوط به راه‌سازی، آسفالت‌کاری و محوطه‌سازی‌های شهری با سرعت بیشتری نسبت به قبل انجام می‌شود، چون تأمین آن در اختیار خود شهرداری است. تغییراتی که امسال در سیستم پسماند پایتخت رخ داد، این بود که پسماند‌های حجیم را جداسازی کنند و سرشاخه‌های درختان، لاستیک و شیشه دفن نشوند. میزان تولید پسماند‌های عفونی هم قبلاً روزانه به طور معمول حداکثر ۷۰‌تن بوده که در جهش‌های مختلف کرونا این میزان حتی به ۱۳۰‌تن هم رسید و اکنون ۱۰۰‌تن پسماند عفونی در روز تولید می‌شود. تمام تلاش مدیریت شهری پایتخت بر این قضیه متمرکز شده که ورودی پسماند آراد کوه کاهش پیدا کند و این کار از طریق افتتاح مرکز بازیافت پسماند‌های حجیم دنبال می‌شود. مرکزی که ۷۰۰‌تا ۸۰۰ تن کاهش پسماند ورودی آراد کوه را به همراه دارد و از همین طریق ورودی پسماند آراد کوه هم کاهش یافته است.
از دیگر اقداماتی که با هدف کاهش پسماند پایتخت ایجاد شده، ایستگاه‌های MRF است؛ پسماند تولیدی کلانشهر تهران به این ایستگاه‌ها منتقل و پس از تفکیک کامل‌تر به آرادکوه منتقل می‌شود.
تجهیز مجتمع‌های بازیافتی مصالح ساختمانی
در همین رابطه روز گذشته معاون امور خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری تهران در صحن شورای شهر درباره برنامه تحول در موضوع پسماند گفت: توسعه و تجهیز مجتمع آرادکوه از محل مصوبه بهای خدمات مدیریت پسماند‌های ساختمانی و عمرانی، خرید مخازن زباله و تسهیلات تأمین خودرو، بهسازی، مرمت و تجهیز ایستگاه‌های خدمات شهری، توسعه و تجهیز مجتمع بازیافت خاک و نخاله جاجرود، MRF ایجاد سه واحد پردازش مکانیزه، اجرای طرح تفصیلی طرح جامع پسماند، خرید ماشین‌آلات و تجهیزات عملیات برف روبی، اجرای برنامه عملیاتی طرح جامع مدیریت پسماند در دستور کار قرارگرفته است.
جلال بهرامی در ادامه افزود: توسعه و تجهیز مجتمع‌های بازیافتی مصالح ساختمانی از گذشته شروع شده و ما نیز درحال ادامه‌دادن آن هستیم تا هرچه سریع‌تر تکمیل شود، این اقدام محل درآمدی هم برای مدیریت شهری دارد.
معاون امور خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران درباره ارائه گزارش پسماند، بیان کرد: مقید به اجرای طرح ۲۰‌ساله پسماند هستیم، اما شاید روی شیوه اجرا صحبت داشته باشیم. تا زمانی‌که طرح ۲۰ ساله پابرجا است در راستای آن پیش خواهیم رفت. برای مثال ایستگاه‌های MRF که احداث شده کم و کسری دارد، اما دلیل نمی‌شود که این ایستگاه‌ها راه‌اندازی نشود و باید براساس توافق قرارداد قبلی که با بخش خصوصی امضا شده، ایستگاه‌ها راه اندازی و نواقص آن در ایستگاه‌های جدید برطرف شود.
وی ضمن اشاره به موضوع دفن زباله‌های مازاد در آرادکوه عنوان کرد: تقریباً حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تن زباله دفن می‌شود و باید برنامه ریزی انجام شود تا ۱۰‌درصد از زباله تولیدی، دفن شود. روزانه ۱۴‌هزار تن زباله بازیافت و دوباره به چرخه مصرف شهر برمی‌گردد.
از لحاظ زیست محیطی دچار مشکل خواهیم شد
بهرامی یکی دیگر از معضلات موجود را موضوع دفن پسماند‌های بهداشتی ذکر کرد و افزود: قانون برای ما وظیفه‌ای تعیین نکرده است، اما ما تحت هر عنوانی این اقدام را پذیرفته‌ایم. باید بازتعریفی با وزارت بهداشت روی این موضوع صورت گیرد تا در مبدأ تفکیک پسماند بهداشتی صورت گیرد و سپس این زباله‌ها دفن شوند.
وی خاطرنشان کرد: متأسفانه بسیاری از این مراکز از مخازن ما برای پسماند بهداشتی استفاده می‌کنند که اقدام خطرناکی است؛ چرا که در آینده از لحاظ زیست محیطی دچار مشکل خواهیم شد. روزانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ تن پسماند با آهک در آرادکوه دفن می‌شود که البته کار خطرناکی است و باید این موضوع هم تعیین و تکلیف شود.
گفتنی است امسال باید نسبت تفکیک پسماند در مبدأ به ۹‌درصد برسد. این عدد تبدیل به معضلی شده است؛ چرا که زباله‌گرد‌ها تفکیک از مبدأ را سخت کرده‌اند. تفکیک از مبدأ نیازی به هزینه تجهیزات ندارد، بلکه نیاز به هزینه اجتماعی دارد. باید هزینه فرهنگ‌سازی و اجتماعی تفکیک از مبدأ میان شهروندان به خصوص شهرک‌ها و مجتمع‌های مسکونی آغاز شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار