کد خبر: 1066978
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
مجید جوانمرد در گفتگو با «جوان»:

اینکه چرا سریال‌های تلویزیونی مانند دو دهه قبل نمی‌توانند جریان‌ساز باشند، دلایل بسیاری دارد و شاخص‌ترین علت تفاهم‌نداشتن و درک‌نداشتن بین طرفین و در عین حال فقدان طراحی تولید دقیق است.
مجید جوانمرد، کارگردان باسابقه با بیان این مطلب به «جوان» گفت: به نظر می‌رسد نوعی جداافتادگی و چنددستگی بین اهالی هنرمند و اهالی صدا و سیما وجود دارد و همین باعث سوءتفاهم‌هایی بین این دو گروه است که باعث همکاری‌نکردن طرفین می‌شود. کارگردان فیلم‌های «دستمزد» و «شکار» که بار‌ها از تلویزیون پخش شده است، ادامه داد: اگر بخواهیم موشکافی کنیم قضیه یک مقدار فرهنگی است، یعنی فرهنگ دو دسته مذکور از هم جداست و به ظاهر به نظر می‌رسد با همدیگر هیچ گونه تفاهم و ارتباطی ندارند. وی ادامه داد: رسانه‌های حاکمیتی در همه جای دنیا یک عقبه سیاسی- عقیدتی دارند و به همین دلیل باید کاملاً ایدئولوژیک عمل کنند ولی کار هنرمند ایدئولوژیک نیست. کار هنرمند نمی‌تواند فی‌نفسه سیاسی باشد، البته هنرمند به سیاست توجه دارد ولی عملش، عمل سیاسی نیست و از همین جاست که چالش شکل می‌گیرد.
سازنده سریال‌های «دل خوش سیری چند» و «خانه شش در» افزود: تلویزیون‌های رسمی در همه جای دنیا یکسری پیام‌های خاص در حیطه‌های مختلف دارند که آن‌ها را به هنرمندان ارائه داده و درخواست کار سفارشی می‌کنند ولی باید اجازه داد هنرمند با منویات خودش و با تجربه خودش به دنبال تولید کار باشد، نه اینکه در کار مدام و مرتب دخالت کنند و نگذارند هنرمند کارش را انجام دهد. جوانمرد با اشاره به مسائل اقتصادی به عنوان یکی دیگر از موانع تولید سریال‌های جذاب عنوان کرد: مسائل اقتصادی هم در تولید وجود دارد که باعث می‌شود بسیاری از کارگردانان نتوانند آن طور که خود می‌خواهند کار را پیش ببرند، یعنی مثلاً در ابتدای کار از حمایت همه‌جانبه و ابزار مکفی تولید می‌گویند ولی کار به نیمه نرسیده، معلوم می‌شود همه چیز صرفاً وعده بوده و هیچ برنامه‌ریزی مالی در کار نیست. کارگردان «قافله» و «تیغ آفتاب» گفت: مسائل اقتصادی که پیش می‌آید، باعث می‌گردد آن دورنمایی که کارگردان و نویسنده از سریال داشته‌اند برآورده نشود. طراحی تولید در سریال‌سازی خیلی جدی است و با یک طراحی تولید اقتصادی دقیق می‌توانیم به میزان بالایی به ایده‌آل‌هایمان برسیم ولی وقتی هیچ طراحی اقتصادی وجود ندارد و تازه اطلاعات غلط هم به کارگردان منتقل می‌شود، بدیهی است کیفیت نزول می‌کند. از منظر اقتصادی باید اطلاعات درست به سریال‌سازان داد تا با دید جامع‌نگر به سمت تولید سریال بروند. اگر طرا‌حی‌های تولید قوی داشته باشیم، احتمال موفقیت در سریال‌سازی بالا می‌رود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار