کد خبر: 1066974
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
صلاحیت مالکان نیوکاسل بازنگری می‌شود
حامد قهرمانی

هرچه جلوتر می‌رویم اوضاع برای مالکان جدید نیوکاسل پیچیده‌تر می‌شود. حالا سروصدا‌ها خوابیده و دیگر از آن شور و هیجان روز‌های اول خبری نیست. این روز‌ها حتی هوادارانی که خوشحال بودند از پولدار شدن تیم‌شان و با لباس‌های عربی و ژست‌های خاص به ورزشگاه می‌رفتند هم دچار شک و تردید شده‌اند که تیم‌شان توسط چه کسانی خریداری شده و آیا نیوکاسل ابزاری شده برای تطهیر چهره عده‌ای که متهم هستند به نقض حقوق بشر!
آل‌سعود چندصد میلیون دلار خرج کرد تا هر طور شده چهره زشت و غیرانسانی خود را زیر نقاب فوتبال پنهان کند، اما ظاهراً باید منتظر شکست خوردن این پروژه باشیم، پروژه‌ای که فقط چند هفته توانست لبخند را بر لبان حکام سعودی و ولیعهد جنایتکارشان بنشاند و فوتبال خیلی زود آن‌ها را از خود پس زد.
حالا دیگر زمزمه‌ها علنی شده تا جایی که حتی گاردین هم وارد ماجرا شده و اقدام ولیعهد سعودی در خرید نیوکاسل را «ورزشی‌شویی» عنوان کرده است. رسانه‌های حامی حقوق بشر هم آل‌سعود را متهم کردند که با خرید این باشگاه لیگ برتری به دنبال تطهیر جنایت‌های جنگی خود در یمن و سایر حوزه‌ها هستند. همین اظهارنظر‌ها نیز باعث شده حالا پای سازمان عفو بین‌الملل هم به ماجرای صندوق سرمایه‌گذاری سعودی و نیوکاسل باز شود. دیلی میل نوشت: «سازمان لیگ فوتبال انگلیس با درخواست سازمان عفو بین‌الملل برای بازنگری در مالکیت نیوکاسل موافقت کرده است. هم‌اکنون پروژه بازنگری پرونده‌های مالکین جدید باشگاه انگلیسی استارت خورده است.»
شنیده‌ها حاکی از آن است که ریچارد مسترز، مدیر اجرایی لیگ برتر هم با این درخواست‌ها موافقت کرده و قرار است مالکیت سعودی‌ها بر نیوکاسل به صورت جدی مورد بازنگری قرار گیرد. با این حال فشار‌ها از سوی هواداران فوتبال انگلستان همچنان ادامه دارد. هفته گذشته در جریان بازی نیوکاسل و کریستال‌پالاس، بنری در ورزشگاه به نمایش گذاشته شد که نشان می‌داد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان اشاعه‌دهنده تروریسم است و جنایت‌های جنگی مرتکب شده است. نکته جالب‌تر اینکه پلیس هیچ اقدامی علیه هواداران کریستال‌پالاس انجام نداد تا در ورزشگاه این بنر برای کل دنیا مخابره شود. جمع نشدن این بنر‌ها به نوعی تأیید پلیس بر جنایت‌های آل‌سعود نیز به شمار می‌آید.
ساشا دشموک، رئیس کمیته اجرایی سازمان عفو بین‌الملل در این زمینه گفت: «خیلی واضح است که ما از پذیرش سازمان لیگ برتر انگلیس برای بازنگری پرونده مالکیت نیوکاسل خوشحالیم. آماده ارائه پیشنهاد‌هایی هستیم که نقطه آغازی برای بهبودی وضعیت فوتبال خواهد بود. قوانین فعلی در مورد اینکه چه کسی باشگاه‌های فوتبال انگلیس را مالکیت و اداره کند، کاملاً ناکافی است. هیچ محدودیتی برای مالکیت کسانی که در اعمال شکنجه، برده‌داری، قاچاق انسان یا حتی جنایات جنگی شریک هستند، وجود ندارد.»
با وجود این تلاش‌ها علیه مالکان جدید نیوکاسل همچنان ادامه دارد تا جایی که دیلی‌میل نوشته است: «خرید نیوکاسل یونایتد از سوی عربستان سعودی به نظر تلاشی برای از بین بردن نقض وحشتناک حقوق بشر توسط عربستان سعودی با زرق و برق و اعتبار لیگ برتر و فوتبال درجه یک است.»
دیلی‌میل با اشاره به جنایت‌های عربستان در یمن و نقض حقوق بشر در داخل عربستان توسط آل‌سعود و آمار بالای زندانیان مخالف این رژیم، به نقل از دشموک، رئیس کمیته اجرایی سازمان عفو بین‌الملل آورده است: «تحت رهبری محمد بن‌سلمان، منتقدان دولت و مدافعان حقوق بشر زندانی شده‌اند، مرگ غیرنظامیان در اثر بمباران سعودی در یمن به‌طور غیرقابل توجهی افزایش یافته و قتل وحشتناک جمال خاشقجی در معرض سفیدپوشی قرار گرفته است. در حال حاضر نگرانی زیادی در مورد استفاده بدبینانه از فوتبال انگلیس برای شست‌وشوی ورزشی نقض حقوق بشر وجود دارد.»
سران سعودی در بدمخمصه‌ای گرفتار شده‌اند، سازمان عفو بین‌الملل مصرانه خواستار تشکیل جلسه با سران لیگ برتر است تا هر طور شده مانع از ادامه مالکیت سعودی‌ها بر نیوکاسل شود. دشموک می‌گوید: «مشتاقیم که نظرات خود را با ریچارد مسترز (رئیس سازمان لیگ برتر انگلیس) در مورد تست از مالکان و مدیران منطبق با حقوق بشر که می‌تواند به حذف مالکان نامناسب که در نقض حقوق بشر شریک هستند، به اشتراک بگذاریم. با این اقدام می‌توانیم باعث کاهش «ورزشی‌شویی» و بهبود حاکمیت کلی فوتبال در دنیا شویم.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار