کد خبر: 1066772
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
همزمان با واکنش‌های جهانی نسبت به وقوع کودتا در سودان، بانک جهانی نیز در اقدامی ضمن محکوم کردن این عمل، پرداخت‌های خود به این کشور را متوقف کرد.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: بانک جهانی پرداخت بودجه و اعتبارات مرتبط با سودان را در واکنش به وقوع کودتا در این کشور متوقف کرد.

«دیوید مالپاس» رئیس بانک جهانی از واشنگتن در بیانیه‌ای در همین زمینه اعلام کرد: من به شدت نگران رویداد‌های اخیر در سودان هستم و می‌ترسم که این مسئله بتواند تاثیر شگرفی بر بهبود و توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور داشته باشد.

پیشتر و در همین رابطه، وزارت امور خارجه آمریکا نیز شامگاه دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای از تعلیق کمک ۷۰۰ میلیون دلاری واشنگتن به سودان خبر داده بود.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا همچنین بازداشت مسئولین دولت غیر نظامی سودان اقدامی تضعیف کننده بر روند انتقال قدرت به یک دولت دموکرات و غیر نظامی توصیف شده است.

صبح روز دوشنبه رسانه‌های منطقه‌ای خبر از وقوع کودتا در سودان دادند. بر اساس گزارش‌ها، نظامیان، «عبدالله حمدوک» نخست وزیر سودان را به همراه چهار وزیر و برخی رهبران ائتلاف «الحریه و التغییر» بازداشت کرده‌اند.

دولت فعلی سودان پس از اعتراضات مردمی در سال ۲۰۱۹ علیه «عمر البشیر» که موجب مداخله ارتش و عزل البشیر در ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ شد، طی توافقی میان ارتش و ائتلافی از گروه‌های مدنی با عنوان «ائتلاف الحریه و التغییر» در تاریخ ۲۱ آوریل ۲۰۱۹ بر سرکار آمد. ریاست این دولت توافقی موسوم به «شورای انتقالی» به فردی از نظامیان، «ژنرال عبدالفتاح البرهان» واگذار شد. عبدالله حمدوک هم که از طیف جنبش‌های مدنی بود به عنوان نخست وزیر تعریف شد. در واقع شورای انتقالی، نوعی شراکت در قدرت میان نظامیان و جامعه مدنی بود.

کارشناسان معتقدند علت اولیه موافقت نظامیان با تشکیل یک دولت ائتلافی انتقالی و بازی دادن غیر نظامیان در حاکمیت، مدیریت اعتراضات مردمی بوده است. در جامعه سودان از زمان استقلال ۱۹۵۶ تا کنون نظامیان بر سر قدرت بوده‌اند و جابجایی قدرت از طریق کودتا یک امر رایج در این کشور بوده است. به عبارت دیگر از طریق کودتا قدرت از یک بخش از نظامیان به یک گروه جدید نظامی منتقل شده است.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار