کد خبر: 1066671
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵
ترافيك و آلودگي هواي پايتخت دو معضل بزرگ است كه جان شهروندان بسياري را گرفته و خواهد گرفت.
حسين فصيحي

ترافيك و آلودگي هواي پايتخت دو معضل بزرگ است كه جان شهروندان بسياري را گرفته و خواهد گرفت. وقتي رئيس پليس راهور تهران از ارائه برنامه براي حل اين معضلات حرف مي‌زند مي‌شود فهميد كه عمق فاجعه آن قدر زياد است كه تاكنون هيچ برنامه‌عملي براي رفع اين معضلات وجود نداشته‌است. همچنين از برآيند سخنان رئيس پليس راهور تهران مي‌شود فهميد كه باد تنها گزينه رفع آلودگي هوا بوده و هيچ گزينه عملي ديگري روي ميز كارشناسان وجود نداشته و ندارد. در مورد ترافيك‌هم راهكارها مقطعي است و از ميان دستگاه‌هاي مسئول تنها مأموران پليس راهور هستند كه ناگزيرند در ترافيك‌هاي سرسام‌آور سم موجود در هوا را تنفس كنند.
گره‌هاي كور ترافيك پايتخت اين روزها بيش از هر زمان ديگري روان شهروندان را آزار مي‌دهد. سردار محمدحسين حميدی در نشست خبري روز گذشته‌اش گفت: «اين شرايط عادي ترافيك نيمه‌دوم سال است و اقدام‌هاي اساسي براي رفع آن بايد با مشاركت دستگا‌ه‌هاي مسئول انجام شود. تهران ۱۳‌ميليون جمعيت ثابت و شناور دارد و 8ميليون خودرو و موتور در آن تردد مي‌كنند و با اين شرايط بايد سال‌ها قبل ترافيك تهران قفل مي‌شد. هنوز مراكز آموزشي به طور كامل بازگشايي نشده و برف و باران‌ها‌ نيز شروع به بارش نكرده‌است.»

بي‌مسئوليتي
دستگاه‌هاي مسئول كه رئيس پليس راهور تهران از آنها سخن به ميان آورده سال‌هاست كه روي خوش به انجام وظايف قانوني‌شان نداشته و ندارند و زور هيچ‌كس، حتي پليس هم به آنها نمي‌رسد و اگر غير‌ از اين بود بايد شاهد چيزي غير از وضع موجود بوديم. ساختار حمل و نقل عمومي در همان فلاكتي به سر مي‌برد كه قبلاً مي‌برد از همين رو تا تغييري در نگرش‌هاي حاكم صورت نگيرد، طرح سياهه‌هاي موجود فقط بر نگراني‌هاي جامعه اضافه مي‌كند. با اين حال بسته پيشنهادي رئيس پليس راهور تهران براي كنترل و نه كاهش ترافيك به لغو منع تردد شبانه، اصلاح ساعات كاري و اصلاح ساعت طرح ترافيك محدود شد كه آن هم مدت‌هاست به ستاد كرونا ارائه شده است.

تأثير كرونا
تأثير شيوع كرونا بر كور شدن گره‌هاي ترافيكي تهران هم از موضوعات مورد اشاره رئيس پليس راهور تهران بود. «‌حجم تردد خودروهاي شخصي نسبت به ايام پيش از كرونا ۳۷‌درصد رشد و استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي ۳۳‌درصد كاهش داشته است. در مورد وضعيت فعلي ترافيك تهران نيز بايد بگويم با لغو محدوديت‌هاي مربوط به كرونا شاهد افزايش۷۰‌درصدي سفرها نسبت به ايام اعمال قرنطينه‌هاي كرونا بوديم. در واقع ترافيك حال حاضر تهران نسبت به خلوت‌ترين زمان معابر در ايام كرونا ۷۰‌درصد رشد داشته‌است. واقعيت اين است كه تهران در جاهايي به پاركينگ تبديل شده‌است.

گلايه‌هاي بي‌اثر
گلايه‌هايي كه رئيس پليس راهور تهران از وضع آلودگي هوا دارد همان چيزهايي است كه رؤساي پليس سابق مطرح كرده‌بودند، اين كه خودروهاي ديزلي هنوز شماره‌گذاري مي‌شوند، حمل و نقل عمومي پاسخگو نيست و قس‌عليهذا و در خاتمه مي‌گويد كه اگر اين وضع ادامه يابد ما شاهد كاهش كيفيت زندگي در تهران خواهيم بود! به گفته حميدی لغو منع تردد مي‌تواند طول ساعات پيك ترافيك را كاهش دهد. ‌پيك ترافيك عصرگاهي حوالي ساعت‌۲۰ است، بخشي از آن به اين دليل است كه مردم مي‌خواهند زودتر به مقصد برسند تا به ساعات آغاز منع تردد نخورند طبيعتاً لغو منع تردد مي‌تواند طول ساعات پيك ترافيك را كاهش دهد.
سردار حميدي مي‌گويد: موتور سيكلت‌ها سه برابر خودروها ايجاد آلودگي مي‌كنند و اين موضوع را در جلسه مورد نظرش مطرح كرده و راهكارهايي براي حل آن ارائه داده‌است. او تأكيد كرده كه براي حل آلودگي هوا بايد يك برنامه‌ريزي وجود داشته‌باشد و صرفاً نبايد به اين فكر باشيم كه با وزش باد آلودگي هوا رفع شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار