کد خبر: 1066648
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۵

در آستانه نشست منطقه‌ای تهران برای بررسی تحولات افغانستان، طالبان پالس‌های مثبتی را برای برقراری روابط دوجانبه با ایران ارسال کرده است. این گروه که بنابر توافق دوجانبه قرار نیست در نشست تهران شرکت کند، ضمن استقبال از سخنان مقام معظم رهبری درباره وحدت شیعه و سنی، از ایران درخواست خرید نفت کرده است.
گروه طالبان دو ماه است قدرت را در افغانستان به دست گرفته و از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده، اما مقامات این گروه به دنبال برقراری روابط با همسایگان افغانستان به ویژه ایران هستند. به گزارش خبرگزاری مشرق، محمد نعیم، سخنگوی طالبان روز سه شنبه با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: «امارت اسلامی از سخنان رهبر جمهوری اسلامی ایران حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که خواستار اتحاد بیشتر شیعیان و سنی‌ها در افغانستان شدند، استقبال می‌کند». محمد نعیم در ادامه نوشت که افغان‌ها با اتحاد هر چه بیشتر در مقابل توطئه‌ها ایستادگی و آن‌ها را خنثی خواهند کرد. همچنین توکل احمدیار، رئیس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان گفت که افغانستان آماده خرید نفت از ایران است. وی این موضوع را در یک ویدئوکنفرانس با ابراهیم حسینی وابسته تجاری ایران مورد بحث قرار داد. کابل در حال حاضر برای حل مشکل کمبود نفت تلاش می‌کند و امیدوار است که تهران بتواند در این زمینه پیشقدم شود. احمدیار از حسینی خواست به افغانستان کمک کند. وابسته تجاری ایران متعهد شد به کابل کمک کند تا با «از بین بردن چالش‌های موجود» و ایجاد امکانات مورد نیاز، شرایط لازم را برای راه‌اندازی تجارت نفت ایجاد کند. تلاش طالبان برای توسعه مناسبات تجاری با ابران، درحالی است که در تهران هم چنین روندی در حال پیگیری است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران روز سه شنبه پس از دیدار با شاه‌محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان، گفت: باور داریم که تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان به عنوان مهم‌ترین راهکار سیاسی پیش روی همه ما قرار دارد. ما تماس‌های خودمان را با همه طرف‌ها در افغانستان دنبال می‌کنیم و تماس‌ها و مشورت‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران با هیئت حاکمه سرپرستی یا موقت در افغانستان در جریان است.» به گزارش فارس، امیرعبداللهیان تصریح کرد: «در عین کمک به افغانستان برای برون‌رفت از وضعیت کنونی، از ظرفیت تمامی گذرگاه‌های مرزی ایران هم برای تجارت‌های مرزی، هم برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و تسهیل کمک‌های انسان‌دوستانه که وارد ایران می‌شود، استفاده می‌کنیم.» رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: «ما همکاری تجاری و اقتصادی خودمان را با بخش‌های مختلف در افغانستان ادامه خواهیم داد. معتقدیم هرچه بتوانیم وضعیت اقتصادی و معیشت و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه سایر کشور‌ها در آستانه فصل سرما را تسهیل کنیم، با موج کمتری از پدیده آوارگان به سمت مرز‌های همسایه افغانستان مواجه خواهیم بود.» وزیر امور خارجه ایران با تأکید بر اینکه همکاری‌های ما در حوزه‌های مرزی، اقتصادی و تجاری در همه سطوح ادامه پیدا می‌کند، افزود: «در عین حال تشویق هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان به اجرای مسئولیت‌های خود در قبال ایجاد صلح، ثبات و امنیت در این کشور، مورد توجه جدی جمهوری اسلامی ایران است.»
نشست همسایگان افغانستان
ارسال پیام‌های مثبت اقتصادی از سوی طالبان به ایران، درحالی است که امروز (چهارشنبه) نشست همسایگان افغانستان در تهران برگزار می‌شود. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز سه شنبه گفت که نشست وزیران خارجه کشور‌های همسایه افغانستان به اضافه روسیه در تهران برگزار می‌شود. به گفته خطیب‌زاده، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، این نشست را افتتاح می‌کند. سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: «در این نشست وزیران خارجه ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و پاکستان به صورت حضوری و وزیران خارجه چین و روسیه به صورت آنلاین شرکت خواهند کرد». طبق اعلام سفارت روسیه در تهران، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در این نشست سخنرانی ویدئویی ارائه خواهد کرد. بنابر اعلام ایران، سفیران کشور‌های مستقر هم در این نشست حضور خواهند داشت. سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته «چند ساعت از این جلسه، محتوایی ادامه می‌یابد و تلاش می‌شود بیانیه‌ای به اجماع کشور‌های همسایه برسد.» گزارش‌ها درباره به رسمیت شناختن دولت طالبان در میان رسانه‌های ایرانی موضوعی حساسیت‌برانگیز شده است. پیش‌تر طالبان در گفتگو با بی‌بی‌سی تأیید کرده بود که به نشست وزرای خارجه کشور‌های همسایه افغانستان در تهران دعوت نشده است، اما گفته‌اند که این نشست برای افغانستان مؤثر خواهد بود. این درحالی است که بنابر گفته یک منبع آگاه، این عدم حضور بنابر توافق دوجانبه تهران- کابل انجام شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار