کد خبر: 1066643
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۹
وزیر بهداشت: برخی بیماری‌ها حالت کاتاستروف دارد و کسی که بیمار می‌شود باید همه زندگی‌اش را بفروشد تا بتواند از پس هزینه‌ها بربیاید.
زهرا چیذری

كرونا هم مزيد بر علت شد تا پرداخت از جيب مردم در حوزه سلامت افزايش يابد و به 43 درصد برسد. اين در حالي است كه پيش از اين هزينه‌هاي سلامت به حدود 35 درصد رسيده‌بود و همين درصد هم كشورمان را در رتبه 72 از منظر پرداخت از جيب در بين كشورهاي دنيا قرار داده‌بود، اما دوباره تورم در حوزه بهداشت و درمان هزینه‌هاي پرداختي مردم را بالا برده‌است به خصوص اينكه بخشي از جامعه هنوز از بيمه درماني برخوردار نيستند. آنطور كه وزير بهداشت مي‌گويد هر بيمار كرونايي نزديك ۳۰ تا ۴۰ ميليون هزينه دارد و فقط رمدسيوير نزديك ۶ ميليون هزينه داشت. هزینه‌هايي كه مي‌توانست با واكسيناسيون زودتر و سريع‌تر كاهش يابد. حالا در دو ماه اخير حدود ۷۶ ميليون دوز واكسن تزريق شده‌است كه علاوه بر ركورد‌زني مي‌تواند از تبعات بيماري كرونا بكاهد و موج ششم را در صورت وقوع كنترل شده‌تر پيش برد.
سالانه حدود 2 ميليون ايراني با هزينه‌هاي كمرشكن درمان به زيرخط فقر مي‌روند، ايراني‌ها در سال 1399 حدود 190 هزار ميليارد تومان براي بهداشت و درمان و بيمه هزينه كرده‌اند. پرداخت از جيب، يكي از شاخص‌هاي ميزان بهره‌مندي از سيستم سلامت است و به معناي مقدار هزينه‌هاي درماني است كه مستقيماً از جيب خانوارها پرداخت مي‌شود. بنا به گزارش بانك جهاني، پرداخت از جيب خانوارهاي ايراني براي هزينه‌هاي درماني در سال 1398 حدود8/35 درصد بوده‌است. طبق آمارهاي سازمان جهاني بهداشت، اين ميزان ايران را در بين 176 كشور، در رتبه 72 قرار مي‌دهد و 104 كشور ديگر وضعيت مطلوب‌تري نسبت به كشورمان داشته و بيماران پول كمتري براي بهداشت و درمان از جيب خود پرداخت مي‌كنند. كرونا اين پرداخت از جيب را افزايش هم داده و به 43 درصد رسانده‌است.

هزينه‌هاي سلامت در رتبه دوم اثرگذاري بر حوزه عمومي اقتصاد
پيش از اين اقتصاددانان هشدار داده‌بودند تأثيرات اقتصادي كرونا اگر كنترل نشود، بيشتر از حوزه سلامت مي‌تواند حوزه عمومي اقتصاد را تحت‌تأثير قرار دهد. حالا مركز آمار و اطلاعات راهبردي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي در تازه‌ترين آماري كه ارائه داده، ضريب تأثير افزايش هزينه‌هاي درمان بر افزايش تورم را ۴۵ عنوان كرده كه اين عامل را پس از اجاره‌بها، در رتبه دوم جدول مي‌نشاند.
به گفته ايرج حريرچي، معاون وزير بهداشت، در يك سال اخير حدود ۶۱۲ هزار نفر به دليل تأمين هزينه‌هاي درمان به زير خط فقر رفته‌اند. در سال ۹۶ ميزان پرداختي هزينه‌هاي درمان از جيب مردم به 6/32 درصد رسيد، اما متأسفانه به‌دليل وضع كشور ميزان پرداختي مردم به ۴۰ درصد افزايش يافت و 72/0 درصد از مردم به زير خط فقر پرداخت هزينه‌هاي ناشي از درمان رسيدند،‌اما در يك‌سال اخير اوضاع از اين هم بدتر بوده‌است.
روز گذشته هم بهرام عين‌اللهي، وزير بهداشت در نشست خبري به مناسبت هفته بيمه سلامت با تأكيد بر اينكه پوشش جمعيت ما هنوز كامل نشده‌است و بخشي از جامعه به ويژه در مناطق محروم از بيمه برخوردار نيستند، افزود:‌«‌از طرفي در خدمت هم هنوز دچار مشكل هستيم و خدمت فراگير نيست و نمي‌توانيم همه بيماري‌ها را پوشش دهيم و عمدتاً در بيمه پايه كار مي‌كنيم و متأسفانه برخي بيماري‌ها حالت كاتاستروف دارد و كسي كه بيمار مي‌شود بايد همه زندگي‌اش را بفروشد تا بتواند از پس هزينه‌ها بربيايد.»
به گفته وي در حال حاضر پرداخت از جيب به ۴۳ درصد رسيده‌است و اين مشكل بايد برطرف شود و اين يك تكليف است.

‌نزديك‌ ۸۰۰ مركز تحقيقاتي كه فقط مقاله منتشر مي‌كند!
عين‌اللهي تأكيد كرد:‌«بايد عدالت در دسترسي ايجاد شود. پزشكي خانواده هنوز مغفول مانده‌است و هر حركتي بدون پزشكي خانواده براي ما موفقيت ايجاد نمي‌كند و طرح‌هاي بزرگي در كشور داريم مانند طرح تحول نظام سلامت كه منابع ما پنج يا شش برابر شد، اما پرداختي از جيب مردم افزايش يافته‌است. با تزريق منابع به تنهايي مشكل رفع نمي‌شود و نياز به اقدامات عمده‌تر است.»
به گفته وزير بهداشت مراكز درماني براي اينكه به منابع برسند و هزينه پرداخت شود، مجبور هستند هر كاري را كه بيمه مي‌گويد، انجام دهند. وي افزود:‌«‌يكي از مشكلات ما در بيمه تزريق پول به بحث درمان است در حالي كه برخي كشورها بخش بهداشت را هم در بيمه لحاظ مي‌كنند تا بيمه تشويق شود با تأكيد بر بحث پيشگيري از بروز بيماري‌ها بكاهد. بيمه بايد پيوسته با وزارت بهداشت باشد، وزارت بهداشت بدون بيمه نمي‌تواند كاري كند. متأسفانه در كشور ما بيمه آنچنان كه بايد قوي نشده‌است. بيمه بهترين مكان نظارت و برنامه‌ريزي است‌. نزديك‌ ۸۰۰ مركز تحقيقاتي در كشور داريم كه فقط مقاله منتشر مي‌كند و اگر نياز مردم را برطرف نكند به چه كار مي‌آيد؟ اگر بيمه را مركز تحقيقاتي ببينيم مشكلات زيادي رفع مي‌شود. تقويت بيمه‌ها از اهداف اصلي ما است.»
‌هزينه 40 ميليوني درمان كرونا
وزير بهداشت با تأكيد بر اينكه در كوتاه‌مدت راهنماهاي باليني نقش مهمي دارد، درباره افزايش هزينه‌هاي درمان با بيماري كرونا و كنترل اين هزينه‌ها با واكسيناسيون گفت:‌«در قضيه كرونا بيمار كرونايي نزديك ۳۰ تا ۴۰ ميليون هزينه دارد و فقط رمدسيوير نزديك ۶ ميليون هزينه داشت. اميدواريم با واكسيناسيون انقلابي بيماري كنترل شود. در دو ماه اخير حدود ۷۶ ميليون دوز واكسن تزريق شده‌است كه ركورد بي‌سابقه در دنيا است كه با حمايت مردم انجام شد.» عين‌اللهي گريزي هم به خطاهاي پزشكي داشت و خاطرنشان كرد:‌«‌بحث ديگر ما مديكال ارور و خطاهاي پزشكي است كه جايي ثبت نمي‌شود و نرم‌افزارهايي داريم كه مي‌تواند اين اشتباهات را مشخص كند و خروجي خوبي مي‌دهد و نظارت امروزه بيمه بايد يك نظارت هوشمند و نرم‌افزاري باشد و بر فرايند درمان بيمار نظارت هوشمند داشته باشد و با اتصال اطلاعات، اطلاعات كشوري خوبي به دست مي‌آوريم.» هزينه‌هاي كمرشكن سلامت در حالي خانواده‌ها را به زير خط فقر مي‌كشاند كه بايد درد و رنج ناشي از بيماري را هم تحمل كنند. اين در حالي است كه سال‌ها پيش رهبر معظم انقلاب تأكيد كرده‌بودند«‌كاري كنيد كه بيمار به جز رنج بيماري رنج ديگري را تحمل نكند»؛ جمله‌اي كه سال‌هاست پشت دفترچه‌هاي بيمه نوشته شده اما به آن عمل نمي‌شود!‌

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار