کد خبر: 1066608
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۵
ساخت جاده سرچم به میاندوآب که طول آن ۱۸۸ کیلومتر است، یکی از نیاز‌های اساسی دو استان آذربایجان‌شرقی و غربی در زمینه محور‌های مواصلاتی به شمار می‌آید.
حوريه ملكي

ساخت جاده سرچم به مياندوآب كه طول آن 188 كيلومتر است، يكي از نيازهاي اساسي دو استان آذربايجان‌شرقي و غربي در زمينه محورهاي مواصلاتي به شمار مي‌آيد. مسيري كه به گفته مسئولان در صورت به بهره‌برداري رسيدن علاوه بر كاهش ۱۵۰ كيلومتري مسافت مياندوآب با مركز كشور، در زمان و مصرف سوخت صرفه‌جويي خوبي به همراه داشته و حوادث رانندگي را به شدت كاهش مي‌دهد. اما نكته حائز اهميت اين است كه بعد از گذشت 33سال از زماني‌كه كلنگ احداث اين جاده به زمين خورد، اين محور هنوز به پايان نرسيده و اين‌بار مردم بعد از هشت دولتي كه نتوانست يك مسير 188 كيلومتري را به انتها برساند، چشم به دولت سيزدهم دوخته‌اند تا شايد اين پاياني برتمام انتظاراتشان باشد.

طول جاده سرچم - مياندوآب ۱۸۸ كيلومتر است كه ساخت آن با اعتبارات ملي آغاز شد.
۳۰ كيلومتر از اين مسير در آذربايجان‌غربي و در شهرستان مياندوآب و بقيه آن در آذربايجان‌شرقي واقع است. با اتمام اين پروژه علاوه بر كاهش ۱۵۰ كيلومتري مسافت مياندوآب با مركز كشور، در ميزان زمان و مصرف سوخت نيز صرفه‌جويي و از استهلاك خودروها و حوادث جاده‌اي به ميزان قابل توجهي كاسته خواهد شد.
مشكل اينجاست كه 33 سال از شروع ساخت اين محور مي‌گذرد اما هنوز به اتمام نرسيده. يعني هشت دولتي كه آمدند و رفتند اگر هر كدام سالي فقط شش كيلومتر از اين مسير را مي‌ساختند خيلي زودتر از اين‌ها شاهد افتتاح و به بهره‌برداري رسيدن آن بوديم.


8 دولت و كار زمين مانده
طي 33 سال هشت دولت سركار آمدند و وعده دادند و بودجه و اعتبار گرفتند و بدون نتيجه، كار را به دولت بعدي پاس دادند.
در آخرين آنها يعني دولت تدبير و اميد، اعلام شد عمليات تكميل اين محور مهم و شرياني شتاب بيشتري گرفته و با اينكه محدوديت‌هاي اعتباري وجود دارد اما وعده اتمام آن داده مي‌شود و قبل از سال 1399 شاهد افتتاح محور خواهيم بود.
در آن زمان مي‌گفتند در ۳۲ كيلومتر از محور سرچم- مياندوآب‌ عمليات عمراني اجرا نشده و به گفته پيمانكار اين پروژه در صورت تأمين اعتبار ظرف يكسال آينده ۱۷ كيلومتر از آن آسفالت مي‌شود و ۱۵ كيلومتر باقيمانده نيز بازگشايي خواهد شد.
معلوم بود وقتي براي اتمام كارهاي 32 كيلومتر از يك محور، از يكسال زمان صحبت به ميان مي‌آيد، پس نبايد حالا حالاها منتظر افتتاح اين محور بود. و گواه اين ادعا همين كه عمر دولت تدبير و اميد به آخر رسيد و جاده به آخر نرسيد!
هر چند اواسط سال گذشته مديركل راه و شهرسازي آذربايجان‌غربي گفته بود: «محور سرچم جزو پروژه‌هاي سنواتي است كه طي ساليان گذشته به دليل شرايط سخت محور و عدم تأمين منابع مالي تكميل نشده است.»
سيدمحسن حمزه‌لويي افزود: «با پيگيري‌هاي نماينده مردم مياندوآب در مجلس و با مساعدت شركت ساخت و توسعه راه‌هاي ايران قرار بر اين شده عمده منابع مالي تأمين شود تا حداقل امسال مسيرگشايي شود. هم‌اكنون پيشرفت پروژه در محدوده آذربايجان‌غربي بيش از ۹۳ درصد است كه تلاش داريم امسال عبور از جاده خاكي و سال آينده (1400) آسفالت پروژه نهايي و تكميل شود.»

جاده‌اي كه حيثيتي شده
پروژه سرچم – مياندوآب واقعاً براي اين منطقه حيثيتي شده و حالا پدربزرگاني در مورد آن حرف مي‌زنند كه در زمان شروع ساخت اين جاده در اوج جواني بودند و البته مردماني كه هرگز عمرشان كفاف نداد تا يكبار در اين مسير حركت كنند.
در همين رابطه فرماندار مياندوآب‌ با بيان اينكه موضوع جاده سرچم به يك مطالبه عمومي از سوي مردم و سمن‌هاي اين شهرستان تبديل شده است به‌طوري كه در جلسه‌هاي مختلف آن را مطرح مي‌كنند، گفته: «تكميل و اتمام اين محور به نوعي به يك قضيه حيثيتي براي شهرستان تبديل شده‌ است و تكميل و بهره‌برداري از اين پروژه مهم نقش بسيار مهمي در توسعه منطقه ايفا خواهد كرد.»
حسام شيرازه ‌محبت با تأكيد بر اينكه بيشتر روستاييان به جهت دوري از مركز شهرستان و نبود امكانات در سال‌هاي گذشته به شهرهاي تهران و قم مهاجرت كرده‌اند، افزود: «معتقديم با رونق گرفتن منطقه و با توجه به ظرفيت‌هاي كشاورزي موجود، اين مهاجرت‌هاي معكوس به افزايش توليد محصولات كشاورزي و كاهش حاشيه‌نشيني در شهرها منجر مي‌شود كه با اتمام عمليات اجرايي اين طرح، شاهد آثار مثبت زيادي در اين زمينه خواهيم بود.»

با حلوا حلوا کردن دهان شيرين نمي‌شود
بعد از سال‌ها قول و وعده و هدر دادن بودجه و اعتبارات، حالا نماينده مردم مياندوآب در مجلس شوراي اسلامي همان حرف‌هاي مسئولان قبلي را تكرار كرده و با بيان اينكه محور سرچم – مياندوآب بعد از ۳۳ سال هنوز به اتمام نرسيده است، اين پروژه را يكي از خواسته‌هاي اصلي مردم منطقه عنوان كرده و گفته: «عمليات عمراني جاده مياندوآب - ميانه با هدف دسترسي ساكنان جنوب آذربايجان‌غربي به اتوبان پيامبر اعظم(ص) و كاهش ۱۵۰ كيلومتري مسير تا پايتخت، قرار بود سال‌ها قبل انجام شود كه هم اكنون يك نسل عوض شده و اين جاده به مقصد نرسيده است.»
مهدي عيسي‌زاده با تأكيد بر اينكه براي اجراي اين طرح ۳۰۰ ميليارد ريال هزينه شده است، ادامه داد: «محور سرچم- مياندوآب از محورهاي مهم كريدور شرقي - غربي در شمال‌غرب كشور است كه اين شهرستان را به سمت ميانه و شمال كشور متصل مي‌كند. كاهش ۶۵ كيلومتري مسافت از مياندوآب تا مركز كشور و همچنين كاهش تصادفات جاده‌اي از نتايج مثبت احداث اين جاده است و با بهره‌برداري از آن، تحولي در توسعه منطقه و رونق اقتصادي در بخش‌هاي روستايي و معدني فراهم مي‌شود.»
محور سرچم – مياندوآب هر چه نداشته، دلخوشي‌هاي زيادي براي ساكنان استان‌هاي مختلف داشته و حداقل 30 سال است مردم در مورد مزايا و راحتي‌هايي كه در رفت وآمدهاي اين مسير خواهند داشت و كوتاهي مسير حرف مي‌زنند و لذت مي‌برند.
از همان ابتدا اعلام شد با تكميل اين محور تردد خودروها از استان‌هاي كردستان و آذربايجان‌غربي به تهران و زنجان به جاي محور مياندوآب - مراغه - هشترود از مسير مياندوآب - سرچم انجام خواهد شد.
ضمن آنكه تردد بيشتر روستاييان بخش باروق مياندوآب كه راه دسترسي مناسبي ندارند و بُعد مسافت آنان تا مركز شهرستان زياد است با بهره‌برداري از اين طرح تسهيل مي‌شود. اما مهم اين است كه سال‌هاست حلوا حلوا مي‌گويند اما دهاني شيرين نشده است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
شاهو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
0
0
سلام ممکنه پیگیری کنید چرا این طرح با گذشت ۳۴ سال هنوز افتتاح نشده کی پشت این قضه است ممنون میشم اگه جدا پیگیر باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
0
0
چند روز دیگه سال ۱۴۰۳ شروع میشه و این پروژه کماکان افتتاح نشده! واقعاً سازمان راهداری و مسئولان مربوطه احترامی برای مردم مظلوم این منطقه قائل نیستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار