کد خبر: 1066479
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸
همزمان با روز ملی صادرات در نشست کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان با سفیر نیجریه مطرح شد
راه‌های گسترش روابط تجاری میان ایران به‌خصوص تجار اصفهانی و نیجریه ای با حضور سفرای دو کشور در نشست کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان بررسی شد.

به گزارش خبرنگار جوان انلاین اصفهان، به نقل ازروابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، نشست اعضای کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان با حضور «سلیمان یاکوبو سنتورکی» سفیر نیجریه در ایران و «محمد علی‌بک» سفیر جمهوری اسلامی ایران در نیجریه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مسعود گلشیرازی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه اصفهان صنعتی‌ترین استان کشور است، اظهار داشت: سهم این استان در GDP کشور با احتساب نفت رتبه سوم و بدون احتساب نفت رتبه دوم است.

وی افزود: اصفهان با دارا بودن بیش از 180 دانشگاه و موسسه آموزش عالی جایگاه حائز اهمیتی در اقتصاد دانش‌بنیان کشور دارد.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به نقش پررنگ استان اصفهان در اقتصاد ایران ادامه داد: صادرات غیرنفتی استان بیش از 2 میلیارد و 600 میلیون دلار در سال برآورد می‌شود.

گلشیرازی گفت: در صورتی که بتوانیم روابط تجار اصفهانی را با طرف‌های تجاری خود در نیجریه از طریق همکاری با دو سفارتخانه گسترش دهیم می‌توانیم در آینده شاهد توسعه مبادلات تجاری و اقتصادی میان دو کشور باشیم.

وی تصریح کرد: امیدوارم با برنامه‌ریزی کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی بتوانیم بهره‌برداری مناسبی از نشست امروز داشته باشیم.

گلشیرازی تاکید کرد: تداوم این جلسات و همچنین برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی در دو کشور می‌تواند روابط ما را تعمیق و گسترش دهد.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان خاطرنشان کرد: امیدوارم با تدوین برنامه‌ای یک ساله مقدمات برگزاری دو نمایشگاه تجار اصفهانی در نیجریه و همچنین تجار نیجریه در اصفهان فراهم شود.

احمد پزنده، رئیس کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان نیز با اشاره به حضور تولیدکنندگان، فعالان و تجار صنعت سنگ، کاشی و صنایع‌دستی اصفهان در این نشست گفت: برای گسترش همکاری‌ها و تبادلات تجاری میان اصفهان و نیجریه مصمم هستیم و امیدوارم به‌زودی شاهد برگزاری نمایشگاه سنگ، کاشی و صنایع‌دستی اصفهان در نیجریه باشیم.

همچنین فرشته امینی، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان نیز اظهار داشت: در چند سال اخیر و به دلیل شیوع بیماری کرونا امکان برنامه‌ریزی مناسب برای گرامیداشت روز ملی صادرات فراهم نشد که موجب کاهش انگیزه تجار شده است و امیدوارم در آینده شاهد رفع موانع صادرات و تسهیل این امر باشیم.

سلیمان یاکوبو سنتورکی، سفیر نیجریه در ایران در این نشست با بیان اینکه نخستین سفر خود به اصفهان را تجربه می‌کند، گفت: اصفهان شهری پر از خلاقیت و مرکزی دانش‌بنیان محسوب می‌شود. در سفر به این شهر شاهد فعالیت‌های اتاق بازرگانی اصفهان بودم و امیدوارم با همکاری سفارت ایران در نیجریه شاهد توسعه روابط و مبادلات اقتصادی میان اصفهان و نیجریه باشیم.

وی با بیان اینکه ایران و نیجریه دو کشور بزرگ و مهم در دو قاره آسیا و آفریقا هستند، افزود: اخیراً وزرای امور خارجه ایران و نیجریه در دیداری که در نیویورک داشتند بر توسعه روابط میان دو کشور تأکید کردند.

سفیر نیجریه در ایران با اشاره به لزوم تشکیل کمیسیون تجاری مشترک میان دو کشور ادامه داد: علاقه‌مند به استفاده از تولیدات سنگ، محصولات معدنی و صنایع‌دستی اصفهان هستیم و امیدوارم بتوانیم از تکنولوژی و توانمندی ایران در این زمینه استفاده کنیم.

یاکوبو سنتورکی با بیان اینکه دولت نیجریه برای سرمایه‌گذاران خارجی در این کشور مشوق‌های مالیاتی در نظر گرفته است، گفت: نیجریه دارای معادن غنی طلا و سنگ‌آهن است اما تکنولوژی فرآوری آن را در اختیار نداریم، بنابراین تمایل به جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به‌خصوص از سوی ایران داریم. از حضور هر شرکت ایرانی در کشورمان استقبال می‌کنیم و مطمئن هستم که اصفهان می‌تواند پرچم‌دار حضور تجار ایرانی در نیجریه باشد.

وی تأکید کرد تولیدات و محصولات ایرانی از نظر کیفیت و قیمت قابلیت رقابت‌پذیری بالایی در بازار نیجریه خواهد داشت.

سفیر نیجریه در ایران با بیان اینکه متأسفانه حجم مبادلات تجاری میان ایران و نیجریه ناچیز است، تصریح کرد: یکی از دلایل پایین بودن حجم مبادلات تجاری میان دو کشور کمبود اطلاعات مردم نیجریه درباره ایران و توانمندی‌های این کشور است و سفارتخانه‌های ایران و نیجریه باید اطلاعات مردم دو کشور از یکدیگر را افزایش دهند.

یاکوبو سنتورکی خاطرنشان کرد: ایران می‌تواند به یکی از شرکای بزرگ تجاری نیجریه تبدیل شود و تجارت یکی از پایدارترین دیپلماسی‌هایی است که می‌تواند میان دو کشور برقرار شود.

محمد علی‌بک، سفیر ایران در نیجریه نیز ابراز امیدواری کرد برگزاری این نشست راه را برای توسعه روابط اقتصادی میان ایران و نیجریه هموار کند.

وی اضافه کرد: قاره آفریقا دارای 55 کشور است و مبادلات تجاری ایران و کشورهای آفریقایی باید گسترش یابد. افزایش حجم صادرات ایران به نیجریه نشان می‌دهد می‌توان در این زمینه بیشتر تلاش کرد.

سفیر ایران در نیجریه با برشمردن کالاهای صادراتی کشورمان به نیجریه ادامه داد: اتاق بازرگانی اصفهان توانایی یافتن فرصت‌های همکاری بیشتر با این کشور را دارد و ما نیز آمادگی هرگونه همکاری در این زمینه را داریم.

علی‌بک تصریح کرد: برگزاری وبینارهای مشترک میان اتاق بازرگانی اصفهان و اتاق‌های بازرگانی شهرهای گوناگون نیجریه یکی از راه‌های گسترش روابط و تبادلات تجاری میان دو طرف است.

در پایان این نشست حاضران بر تشکیل کمیسیون تجارت مشترک میان دو کشور، برگزاری وبینارهای مستمر میان اعضای اتاق‌های بازرگانی دو کشور، پیگیری برگزاری دو نمایشگاه تخصصی در اصفهان و نیجریه، تسهیل صدور ویزا برای ایرانیان از سوی نیجریه، پیگیری برقراری خطوط پروازی و کشتی‌رانی میان دو کشور و استفاده از ظرفیت کارگو ترمینال اصفهان برای صادرات به نیجریه تأکید کردند.

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر