کد خبر: 1066465
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶
در حالیکه که کبدی ایران برای دفاع از عنوان قهرمانی خود با برگزاری مسابقات سراسری برای بازی‌های آسیایی هانگ ژو استارت کار را از اوایل مهرماه به صدا در آورد اکنون با یک برنامه فراگیر و تخصصی بدنبال برگزاری اردوهای شبانه روزی است.
وحید صابری
4 سال قبل در چنین روزهایی سکان فدراسیون کبدی به دست مدیری جوان و پخته افتاد و در حالی که تردیدها در باره این تغییرات آنهم در آستانه بازیهای آسیایی نسبت به مدیری جوان در بین متخصصان کمیته المپیک و وزارت ورزش کار را دشوار کرده بود تیم های دختران و پسران آماده حضور در جاکارتا می شدند.
چندماه به بازی‌های آسیایی جاکارتا ایران در گرگان میزبان مسابقات قهرمانی زنان و مردان آسیا بود و ناکامی ایران در حضور هواداران مشتاق گلستانی و ایجاد حواشی زیاد تا حد زیادی تردیدها برای حضور موفق در جاکارتا را افزایش داده بود اما فدراسیون با یک تغییر نگرش بیشتر روی مسائل روحی روانی کار کرد و از طرفی عباس اورسجی که با شعار خرد جمعی و شایسته سالاری بر کرسی ریاست فدراسیون انتخاب شده بود این شعار را با تشکیل کمیته فنی خواست به منصه ظهور برساند.
کمیته فنی برگرفته از خرد جمعی نهایتا کادر فنی را انتخاب کرد و رئیس فدراسیون به مربیان تیم های ملی اختیار نام داد که فقط به دنبال شایسته ها باشند و بدون توجه به نام ها و شهر ها و استان‌ها فقط بهترینها را انتخاب کنند و در همین حال همه امکانات مورد نظر را در حد توان برای هردو تیم مردان و زنان مهیا کرد.
حرکت بر مدار خرد جمعی و شایسته سالاری و البته اختیار نام و حمایت از کادر فنی نتیحه داد و شیرین ترین اتفاق کاروان ورزش ایران در دوم شهریور 1397 رخ داد و کبدی کاران ایران با دو مدال زرین طلای تیمی در یک روز تمام نگاه ها را معطوف به خود کردند و کبدی تیتر یک همه رسانه ها شد...
"دلا تا بزرگی نیاری بدست"
"به جای بزرگان نشاید نشست"

در میان هیاهوی فوتبال و رشته های نامدار و اسامی بزرگ حاضر در کاروان ایران در جاکارتا وقتی کبدی اولین مدال تیمی بانوان آنهم از نوع طلا را در تمام ادوار بازیهای آسیایی به تالار افتخارات ورزش ایران هدیه داد و ساعتی بعد شیرمردان ایران طلای دوم را سرمستانه به کلکسیون افتخارات کاروان ورزشی ایران افزودند دوربین ها و قلم های آگاه و بیدار کبدی را روی جلد اول بردند و از همان لحظه سیل درخواست خانواده ها بخصوص بانوان برای عضویت در تیم های کبدی به سمت ورزش و فدراسیون سرازیر شد. این بزرگترین دستاورد فدراسیون کبدی در دوره مدیریت جدید بود که با بالارفتن کبدی کاران ایران از سکوهای قهرمانی در بهترین نقطه ممکن ورزش بومی و سنتی اصیل ایرانی را به دل خانواده ها در سراسر ایران برد.
ثمره اش قهرمانی جوانان ارومیه ایی در المپیاد جوانان دیده شد... در حضور خوزستان در فینال مسابقات قهرمانی کشور دیده شد و در نایب قهرمانی دختران قزوینی در مسابقات سراسری بانوان به منصه ظهور رسید. حساب کنید اگر کرونا دوسال سرعت کبدی را نمی گرفت امروز کجای این مسیر ایستاده بودیم؟!

لیگ برتر کبدی مردان و زنان بعد از جاکارتا با کیفیت فوق العاده ای برگزار شد و ایران برای نخستین بار تقاضای میزبانی جام جهانی جوانان را ارائه کرد. کاری که تا حدودی ناممکن می نمود و تصور این بود که مسابقات با حضور چند تیم آسیایی برگزار می‌شود.
اما جزیره زیبای کیش در آبان 98 میزبان 16 تیم از اروپا... آفریقا... آسیا شد و تیم آمریکا هم در لحظه آخر بدلیل نوپا بودن رسما عذر خواهی کرد ولی زیبایی کار زمانی دیده شد که تیم اوگاندا از قاره آفریقا به همراه جوانان ایران به فینال راه یافتند تا شاهد اولین فینال جهانی کبدی باشیم.
قهرمانی جوانان ایران تا حدودی مسجل بود ولی خوشحالی کارشناسان از حضور اوگاندا در فینال وصف ناپذیر بود. حتی محمد سرور دبیرکل فدراسبون جهانی هم به رغم ناراحتی از عدم صعود تیم کشورش پاکستان به فینال از حضور اوگاندا ابراز خوشحالی کرد و همانجا دانمارک از اروپا تقاضای میزبانی دختران جوان را ارائه کرد.
در حالیکه ایران برای مسابقات نوجوانان جهان برنامه ریزی می کرد اپیدمی کرونا تمام معادلات را بهم ریخت و دوسال تمام دست ورزشی ها بخصوص کبدی را در پوست گردو قرارداد.
رسیدیم به امروز... فدراسیون کبدی اکنون بهترین مسیر برای جبران عقب افتادگی از برنامه ها را در برگزاری مسابقات سراسری دید و مهرماه 1400 تمام موجودیت کبدی مردان و زنان در این رویداد بزرگ به میدان آمد و حالا خانم جیلان سرمربی موفق هندی تیم ملی بانوان با قراردادی یکساله به ایران آمده و نفرات خود را در قهرمانی کشور انتخاب کرده و امیر مازندرانی هم تیم مردان را فراخوانده است.
ارودها بزودی آغاز می شود. کار بسیار دشوار و سنگین است
18 ستاره ایران آماده حضور در لیگ ستارگان جهان یا پرو کبدی هستند و این هم فرصتی است تا ستارگان تیم ملی در پرو کبدی با بزرگان جهان و هندی ها دسته و پنجه نرم کنند ولی عدم حضور مهره های صاحب نام در اردوهای اولیه کار را برای هماهنگی دشوار می کند و حالا چشم به هنر امیر مازندرانی دوخته ایم که چگونه خواهد توانست در اردوهای نهایی این هارمونی و هماهنگی را بین جوانان با انگیزه و نامداران پرو کبدی برقرار کند.
دو رویداد مهم دیگر را هم کبدی پیش رو دارد.
انتخابات فدراسیون که باید 24 آذرماه برگزار شود و در این باره مجمع کبدی تصمیم به انتخاب رئیس آینده خواهد گرفت و هیچ پیش‌داوری در این خصوص نمی توان و نباید داشت اما آنچه مسلم است چارچوب و برنامه ها و راه اتخاذ شده همین است که با خرد جمعی طراحی شده و رئیس آینده هرکه باشد همین مسیر را ادامه خواهد داد. این مهم البته دست مجمع می باشد.
رویداد بزرگ دیگر انتخابات ریاست فدراسیون جهانی است که با مدیریت ایران انجام خواهد شد و اینجا اتفاقا باید همه آنها که حس ملی و مردمی دارند دست در دست هم برای انتخاب کاندیدای ایران تلاش کنند تا برای نخستین بار یک ایرانی ریاست فدراسیون جهانی کبدی را بدست گیرد.
اینجا نام دکتر عباس خواجه اورسجی مهم نیست بلکه نام سرافراز ایران عزیز مهم است که باید سردمدار یک فدراسیون جهانی شود و خوشبختانه علاوه بر کمیته المپیک و وزارت ورزش نهاد بزرگی مثل مجلس و دولت هم به حمایت از نماینده ایران آمده اند و منتظر یم دبیرکل مجمع جهانی کبدی زمان دقیق انتخابات را که در تهران با حضور اکثریت اعضا برگزار می شود اعلام کند و انشالله بنیان یک جریان بزرگ جهانی ورزش در ایران نهاده شود و یقینا تا سالها تهران مقر و پایگاه جهانی کبدی خواهد بود که ثمرات فرهنگی ورزشی و اقتصادی و سیاسی بسیاری برای کشورمان به همراه خواهد داشت.
 
 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار