کد خبر: 1066414
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۴

اسرای وابسته به جنبش جهاد اسلامی فلسطین که به مدت ۹ روز در زندان‌های رژیم صهیونیستی دست به اعتصاب غذا زده بودند، حرف خود را به کرسی نشاندند و به دنبال پذیرش خواسته‌های‌شان از سوی صهیونیست‌ها، به اعتصاب خود پایان دادند.
رژیم صهیونیستی که در ماه‌های اخیر محدودیت‌های زیادی علیه اسرای فلسطینی در زندان‌های این رژیم اعمال کرده بود، سرانجام در مقابل اراده فلسطینی‌ها کوتاه آمد و با خواسته‌های آن‌ها موافقت کرد. به گزارش شبکه المیادین، هیئت عالی مربوط به اسرای جهاد اسلامی فلسطین جمعه شب در بیانیه‌ای ضمن ذکر جزئیات مذاکرات میان اسرا و مقامات اداره زندان‌های رژیم صهیونیستی گفت: «پس از به توافق رسیدن طرفین در مذاکرات طولانی، اسرا به اعتصاب غذای خود پایان دادند.» منابع فلسطینی با اشاره به اعتصاب غذای ده‌ها اسیر فلسطینی وابسته به جهاد اسلامی جزئیات توافق میان کمیته عالی اسرای جنبش جهاد اسلامی و اداره امور زندان‌های رژیم اشغالگر را افشا و تأکید کرد که این توافق بعد از یک جلسه گفت‌وگوی طولانی با اداره امور زندان‌ها صورت گرفت. این منابع گفتند که کمیته عالی اسرای جنبش جهاد اسلامی به ریاست زید بسیسی، برگزاری این جلسه گفتگو را بر اداره امور زندان‌ها تحمیل کرد. این منابع تأکید کردند که جنبش جهاد اسلامی در جریان گفتگو‌ها پیامی تهدید آمیز فرستاد مبنی بر اینکه اجازه نمی‌دهد زمان اعتصاب‌ها طولانی شود. طبق این توافق، «باید حق و حقوق اسرای فلسطینی جهاد اسلامی به طور کامل رعایت شود و زندانیان از سلول انفرادی به بند عمومی منتقل شوند، انجمن‌ها و صنف‌های مرتبط با آنان نیز به کار خود ادامه داده و فعالیت خود را از سر گیرند.»‌به گزارش روزنامه القدس‌العربی، این مذاکرات و اعتصاب غذای فلسطینی‌ها در حالی انجام می‌شد که جنبش جهاد اسلامی برای مقابله با هرگونه اتفاقی در این مورد در حالت آماده‌باش قرار داشت، که این خود در دستیابی زندانیان به خواسته‌های‌شان بسیار مؤثر بود. بیش از ۲۵۰ اسیر جنبش جهاد اسلامی فلسطین از ۱۳ اکتبر در اعتراض به اقدامات ظالمانه مأموران زندان دست به اعتصاب غذا زده بودند. صهیونیست‌ها پس از فرار موفقیت‌آمیز شش اسیر فلسطینی از زندان «جلبوع» در تاریخ ششم سپتامبر که پنج تن از آن‌ها از اعضای جهاد اسلامی بودند، اقدامات سختگیرانه و ظالمانه‌ای علیه زندانیان این جنبش فلسطینی آغاز کرده بودند که این موضوع با واکنش و اعتصاب غذای گسترده زندانیان مواجه شده بود. با وجود تحمیل خواسته‌های اسرای فلسطینی برای پایان دادن به اعتصاب غذا، باشگاه اسرای فلسطینی روز شنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که شش نفر از اسرای فلسطینی در زندان‌های اسرائیل در اعتراض به بازداشت‌های اداری به اعتصاب غذا ادامه می‌دهند. به گزارش پایگاه خبری فلسطین الیوم، بر اساس این بیانیه، کاید الفسفوس از ۱۰۲ روز و مقداد القواسمه از ۹۵ روز پیش تاکنون به اعتصاب غذا ادامه می‌دهند. وضعیت سلامتی این شش اسیر به ویژه الفسفوس و القواسمه که در بیمارستان اسرائیل بستری شده‌اند، بسیار وخیم است. بر اساس آخرین گزارش این نهاد، «شمار اسرای فلسطینی در زندان‌های اسرائیل به ۴ هزار و ۶۵۰ نفر از جمله ۲۰۰ کودک و ۴۰ زن رسیده است و ۵۲۰ نفر نیز در بازداشت اداری قرار دارند.»
در ماه‌های اخیر گروه‌های مقاومت فلسطین به رژیم صهیونیستی هشدار داده‌اند تا پرونده تبادل اسرا را هر چه زودتر به سرانجام برساند، ولی مقامات صهیونیستی در این موضوع تعلل می‌کنند. در همین راستا، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس شنبه شب تأکید کرد: «این جنبش هرگز در عمل به وظایف و مسئولیت‌هایش در زمینه آزادی اسرای‌مان تعلل و کوتاهی نخواهد کرد». به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، هنیه خاطرنشان کرد که تیم مذاکره‌کننده که مذاکرات غیرمستقیم با رژیم صهیونیستی را مدیریت می‌کند، جزو بهترین نیرو‌های حماس هستند، آنان می‌دانند که برای دستیابی به یک توافق شرافتمندانه دست به چه کاری بزنند. هنیه از مجامع بین‌المللی و نهاد‌های ذی‌ربط خواست به وظایف و مسئولیت‌های خود در زمینه پایان بخشیدن به رنج و محنت‌های اسرای فلسطینی و خاتمه دادن به سیاست‌های تجاوزگرانه مدیریت زندان‌های اسرائیلی علیه این اسرا عمل کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار