کد خبر: 1066361
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۰
وزیر سوئدی:
وزیر همکاری توسعه بین‌المللی سوئد هشدار داد افغانستان در حال فروپاشی اقتصادی است که این کشور را در معرض بحران سیاسی جدید قرار می‌دهد.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: «پر اولسون فرید» وزیر همکاری توسعه بین‌المللی سوئد امروز (شنبه) هشدار داد که افغانستان در حال فروپاشی اقتصادی است؛ مسئله‌ای که به گفته وی، این کشور را در معرض بحران سیاسی جدیدی قرار می‌دهد.

به گزارش رویترز، افغانستان در پی فروپاشی دولت تحت حمایت غرب این کشور و تسلط طالبان بر آن در ماه اوت، در بحران فرو رفته که با پایان ناگهانی میلیارد‌ها دلار کمک به اقتصاد خود نیز مواجه شده است.

وزیر سوئدی در مصاحبه با رویترز گفت: نگرانی من این است که این کشور در آستانه فروپاشی قرار دارد و این سقوط سریع‌تر از آنچه فکر می‌کردیم در حال رخ دادن است.

به نوشته رویترز، اتحادیه اروپا متشکل از ۲۷ کشور شامل سوئد، از زمان بازگشت طالبان به قدرت، کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را افزایش داده، اما کمک‌های توسعه‌ای خود را متوقف کرده، اقدامی که بسیاری از کشور‌های دیگر و بانک جهانی نیز انجام داده‌اند.

صلیب سرخ روز جمعه از جامعه بین‌المللی خواست تا با طالبان تعامل کنند و هشدار داد که گروه‌های امدادی به تنهایی فقط می‌توانند راه‌حل‌های موقت ارائه دهند.

این مقام سوئدی در ادامه گفت کشورش در حال افزایش تلاش‌ها از طریق گروه‌های جامعه مدنی افغانستان برای تأمین خدمات اولیه است و سایر کشور‌ها نیز باید متقاعد شوند که این امر بدون مشروعیت بخشیدن به دولت جدید افغانستان امکان‌پذیر است.

او با این حال گفت سوئد کمک‌های توسعه‌ای را از طریق طالبان به این کشور نخواهد داد.

اکثر کشور‌ها سفارتخانه‌های خود در کابل را تعطیل کرده‌اند و برخی آن را به قطر منتقل کرده‌اند. فرید اظهار داشت کشور‌های اروپایی آماده بازگشایی سفارتخانه‌های خود در کابل نیستند و افزود که قبل از بازگشت به افغانستان، نمایندگی‌های دیپلماتیک بیشتری در قطر افتتاح می‌شود.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار