کد خبر: 1066324
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۹
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قرآن، پیامبر اعظم (ص) و قبله از نقاط اشتراک مسلمانان است، گفت: اینکه چرا باوجود این اشتراکات، شاهد اختلافاتی هستیم، چیزی نیست جز اینکه برای خود اهداف مشترک تعیین نکرده‌ایم.

سرویس سیاسی جوان آنلاین: محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در اختتامیه سی وپنجمین دوره کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با بیان اینکه سیره پیامبر اعظم وحدت و اتحاد میان امت اسلام از هر قبیله‌ای است، گفت: امروز ما با تأسی از این روش گرد هم آمدیم تا پیام وحدت و برادری را به آحاد مسلمانان جهان منتقل کرده و گامی به سوی وحدت اسلامی برداریم.

وی با طرح این سؤال که وحدت چگونه شکل می‌گیرد، خاطر نشان کرد: من بر این باورم که وحدت بر اساس مشترکات شکل می‌گیرد. ما مشترکاتی همچون قرآن، پیامبر اعظم (ص) و قبله یکسان داریم، اما اینکه چرا با وجود این اشتراکات، شاهد اختلافاتی هستیم، چیزی نیست جز اینکه برای خود اهداف مشترک تعیین نکردیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به میزانی که رویکرد مشترک ایجاد شود وحدت حاصل می‌شود، ادامه داد: مهمترین تجربه و شاهد تاریخی ما موضوع مهم فلسطین است. فلسطین توانسته عامل شکل‌گیری جبهه مقامت در برابر رژیم غاصب صهیونیستی شود.

قالیباف با تقسیم دوره اشغال فلسطین به دو دوره گفت: اگر به عمر بیش از ۷۰ ساله اشغال فلسطین توسط رژیم اشغالگر قدس دقت کنیم، می‌توان آن را به دو دوره تقسیم کرد؛ دوره پیش از تشکیل انقلاب اسلامی و دوره دوره بعد از پیروزی انقلاب اسلامی. در دوره اول دولت و کشور‌های عرب با نگاه ملی‌گرایی عربی تلاش کردند جلوی رشد این غده سرطانی را بگیرند که نتیجه، جنگ آن دوران شد.

وی با اشاره به اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی جنگ عربی با شکست مواجه شد و محصول آن تقویت سیاسی و نظامی رژیم کودک‌کش صهیونیستی شد، افزود: در مقطع دوم یعنی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، اسرائیل غاصب در برابر نیروی مقاومت مردمی متشکل از برادران اهل تشیع و تسنن در لبنان و فلسطین شکست خورد و در نتیجه افسانه شکست‌ناپذیری رژیم اشغالگر قدس به پایان رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شکست رژیم صهیونیستی موجب تغییر رویکرد ملت‌ها با محوریت اسلام ظلم‌ستیز بود، خاطر نشان کرد: این هدف مشترک در نتیجه آگاهی و شناخت امت اسلامی شکل گرفت و مسلمانان به این امر توجه بیشتری کردند.

‌قالیباف با بیان اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی (ره) نه تنها اسلام سیاسی را در ایران پیاده کرد بلکه ظلم‌ستیزی در برابر اسرائیل غاصب و پشتیبان او یعنی آمریکا را محقق ساخت، گفت: ایشان به نخبگان امت اسلام نشان داد که قرآن، نهی از منکر را وظیفه هر مسلمانی قرار داده و ظلم مستکبران و جهل ناشی از نظام سرمایه‌داری با اتحاد مسلمانان تحقق می‌یابد. امام خمینی (ره) به ما اثبات کردند که با توجه به راهبرد «نه شرقی نه غربی»، با خدا باوری و تکیه بر توان مردم می‌توان در برابر هر قدرت به ظاهر بزرگی پیروز شد.

‌رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امت اسلامی در جهان با اعتقادات مذهبی متفاوت ضرورت مبارزه با استکبار را تبیین کردند، افزود: در این میان مجاهدانی همچون شهید حاج قاسم سلیمانی برای تحقق این رویکرد جهاد کردند و در نتیجه مسلمانان سنی و شیعه بدون پشیتباتی دولت‌ها با تکیه بر سنت الهی توان قدرت‌های به ظاهر توانمند را که از درون پوشالی و عنکبوتی بودند، نشان دادند.

‌وی با بیان اینکه با شناخت از اسلام سیاسی و تکیه بر سنت الهی معجزه عصر جدید شکل گرفت و هیمنه استکبار فروریخت، تصریح کرد: این هدف مشترک باعث نگرانی جبهه استکبار شد و عادی سازی ظلم پذیری برخی دولت‌های منطقه همچون طرح ابراهام و طرح موسوم به معامله قرن در برخی کشور‌ها مورد توجه قرار گرفت. اما امت اسلامی باید بداند که امروز استکبار جهانی با سرکردگی آمریکا و رژیم صهیونیستی در پی آن هستند تا با ایجاد تفرقه، مسلمانان را به سمت برادرکشی سوق دهند. در افغانستان و سایر منطقه دشمنان سعی دارند تا دنیای اسلام را ناامن کنند. تلاش آن‌ها برای ایجاد تفرقه در لبنان و عراق و تحریک سران کشور‌های منطقه همه در این راستا است.

‌قالیباف با اشاره به اینکه ممکن است در ظاهر سربازان آمریکایی از منطقه خارج شده باشند، اما اقدامات آن‌ها به پایان نرسیده است، گفت: امروز تجربه مقابله با رژیم صهیونیستی و درگیری امت اسلامی پیش روی ماست و نسخه شفابخش گذر از این شرایط پیچیده، شناخت امت اسلام است.

‌رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد: بار اصلی موفقیت نه به دوش دولت‌ها که به دوش نخبگان جهان اسلامی است. بی‌تردید گمشده امت اسلام آگاهی و شناخت است. نخبگان باید نشان دهند منکر اصلی که باید با آن مبارزه کرد، ظلم ظالمان جهانی است و با مقابله مدبرانه باید نقشه دشمن را شناخت و برای سرنگونی ظلم ظالمان نقشه دقیقی داشت.

‌وی با بیان اینکه یکی از حلقه‌های مفقوده راهبرد گفتگوی فراگیر در حوزه تمدنی است، افزود: علما از هر مذهب و قومیتی که هستند باید با یکدیگر به تبادل فکری بپردازند که این راهبرد نقطه تقابل تکفیر است.

‌قالیباف با بیان اینکه همه ملت‌های مسلمان دنیا باید چنان درباره جریان تکفیر آگاه شوند که این امر در آغاز به تاریخ بپیوندد، خاطر نشان کرد: برای اصلاح تصویری که دشمنان برای مردم دنیا با سواستفاده از جریان تکفیری مثل داعش ایجاد کردند نخبگان اسلام باید فعالانه وارد میدان شوند و از تمام ظرفیت هنری و اندیشه‌ای برای بازنمایی اسلام استفاده کنند و روایت خشونت‌بار اسلام را کنار زده تا جهانیان با چهره نورانی اسلام آشنا شوند.

‌رئیس خانه ملت با اشاره به اینکه امروز این ظرفیت در فضای رسانه‌ای فراهم شده که شایستگی اسلام به همه جهان نشان داده شود، گفت: تصویر پیامبر اعظم (ص) می‌تواند مهمترین راهبرد مشترک برای تبلیغ دین مبین اسلام باشد. امروز پیشرفت و تغییرات در عرصه ارتباطات فرصت‌هایی بی‌بدیل را ارائه می‌دهد و همین ابزار‌های نوین این فرصت را به دنیای اسلام داده است که پیام اسلام را به همه حق جویان جهان برساند.

‌قالیباف با بیان اینکه استفاده از ظرفیت تولید محتوا در شبکه‌های جهانی این فرصت را فراهم کرده است تا آگاهی مردم را به عنوان محور کانونی امت واحده اسلامی فراگیر کنیم، گفت: امروز جهان اسلام جمعیت قابل توجهی دارد و در صورت رفع تعارضات می‌تواند حرکت به سوی اتحادسازی و همراه کردن کشور‌های غیرمسلمان هم‌پیمان را توسعه دهد که تحقق این امر مستلزم ایجاد باب گفتگو و رفع سوءتفاهم بین دولت‌های اسلامی است.

‌رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران برای حل تمام مسایل خود با کشور‌های اسلامی در چارچوب نفی سلطه‌پذیری و سلطه‌گری و خروج کشور‌های بیگانه از منطقه و همکاری متقابل با کشور‌های منطقه با اولویت کشور اسلامی اعلام آمادگی می‌کند، افزود: ایران همواره برای جلوگیری از جنگ داخلی و دخالت خارجی و تجزیه کشور منطقه گام برداشته و از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد. در پایان به روان پاک آیت الله محمدعلی تسخیری که پیشگام اتحاد اسلامی بود، درود می‌فرستم و از بانیان برپایی این مراسم و اندیشمندان و علمای اسلام که عمر خود را صرف تقریب مذاهب و مبارزه با رویکرد تکفیری کردند، تقدیر و تشکر می‌کنم.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار