کد خبر: 1066121
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
در جلسه با تهیه‌کننده‌های سریال‌های نمایش خانگی مطرح شد
تهیه‌کنندگان سریال‌های شبکه نمایش خانگی در روز‌هایی که صنف «وی‌او‌دی» خواستار تقویت حضور دولت بر بحث نظارت بر شبکه نمایش خانگی بودند، با حضور در ساترا، عملاً بر همکاری با این سازمان صحه گذاشتند.
محمدصادق عابدینی

تهیه‌کنندگان سریال‌های شبکه نمایش خانگی در روز‌هایی که صنف «وی‌او‌دی» خواستار تقویت حضور دولت بر بحث نظارت بر شبکه نمایش خانگی بودند، با حضور در ساترا، عملاً بر همکاری با این سازمان صحه گذاشتند.
دعوا بر سر مرجعیت صدور نمایش ساخت و نمایش آثار در شبکه نمایش خانگی و همچنین نظارت محتوایی بر آن، باعث سردرگمی میان فعالان حوزه نمایش خانگی شده است. وزارت ارشاد و ساترا، دو مدعی اصلی بحث نظارت هستند و شورای موسوم به «الماس» هم روی صدور مجوز ساخت به عنوان سومین مدعی ورود پیدا کرده است. در این شرایط و چند روز پس از نامه سرگشاده صنف وی‌او‌دی به رئیس شورای عالی فضای مجازی و درخواست آن‌ها از رئیس‌جمهور برای سر و سامان دادن به شبکه نمایش خانگی، چند تهیه‌کننده شناخته شده شبکه نمایش خانگی با حضور در ساترا و جلسه با قائم مقام این سازمان، مشکلات و خواسته‌های خود را مطرح کردند.
در این دیدار علی سرتیپی گفت: «مشکل حال حاضر ما عدم آگاهی است. ما باید طبق یک برنامه‌ریزی بدانیم با چه کسانی طرف هستیم. این پیچیدگی در ساترا باید برای ما حل شود. اصل کلام من مربوط به ناشناخته بودن ارتباطات است. ما برای جمعیتی کار تولید می‌کنیم که سریال‌های ایرانی را می‌بینند و این به معنای خدمت به فرهنگ کشور است.» مصطفی کیایی در این جلسه گفت: «برای ما باید روشن شود که دخالت کمی و کیفی در کار‌ها به چه معناست؟ آیا مداخله را در تولید می‌بینید یا قبل و بعد آن، ذائقه ایده‌آل چگونه است؟»
مهدی فرجی نیز در نشست ساترا و تهیه‌کنندگان گفت: «من زبان مشترکی بین ساترا و تهیه‌کنندگان هستم. باید بگویم در عملکرد ساترا حسن‌نیت وجود دارد. ساترا رقیب نمایش خانگی نیست. این سازمان به دنبال حذف اثر نمایشی هم نیست، اما مشکلات موجود دلایلی دارند. من شاهد تلاش‌های شبانه‌روزی ساترا هستم.»
فرجی افزود: «معتقدم ساختار‌ها در ساترا باید طوری تعریف شوند که دوستان کار‌های خود را راحت‌تر پیگیری کنند. اگر می‌خواهیم اثر نمایشی ساخته و پخش شود، باید به تعامل برسیم. این جلسات چرخه تعامل را روان می‌کند. اگر مسائل نمایش خانگی در ساترا حل شوند، این صنعت رونق بسیاری خواهد یافت.»
اسماعیل عفیفه در ادامه جلسه گفت: «ساترا از نمایش خانگی تعریفی ارائه کند و بگوید جایگاه آن کجاست. رویکرد ساترا باید با تلویزیون متفاوت باشد. گردش مالی بالای شبکه نمایش خانگی بیش از هزارمیلیارد تومان است. با این رقم باید به فعالان این عرصه مدال داد. ما باید به‌روز باشیم. برقراری ارتباط با یکدیگر اتفاقات خوبی همراه خواهد داشت.»
وحید فرهمند، قائم مقام رئیس ساترا در این نشست درصد مداخله این سازمان در محتوای آثار شبکه نمایش خانگی را حدود ۳۸/۷ درصد اعلام کرد و آسیب به ارزش‌های نهاد خانواده، باور‌ها و اعتقادات، ارزش‌های انقلابی و ملی و گفتار نامناسب را از بیشترین مواردی دانست که در شاخص‌های ارزیابی دبیرخانه محتوای حرفه‌ای ساترا قابل توجه دانسته شده‌اند. ما تا دی ماه اجازه ثبت اثر را فقط به پلت‌فرم می‌دادیم، اما متوجه شدیم این روند خیلی کمک‌کننده نیست، به همین علت به تهیه‌کننده هم اجازه ثبت اثر را دادیم. ما مکلف به پاسخگویی هستیم و ایراد‌ها را برطرف می‌کنیم، زیرا سیستم بسته‌ای نداریم و امیدوارم این روند به همه ما کمک کند.»
تخت‌کشیان با اشاره به این آمار گفت: «آمار ارائه شده در خصوص میزان مداخله ساترا در محتوای سریال‌ها نشان می‌دهد بیش از ۹۲ درصد از این محتوا مطابق قوانین این سازمان بوده که نشان‌دهنده شناخت تهیه‌کنندگان از چارچوب‌هاست.» وی با اشاره به دیدگاه‌های مخاطبان درباره سریال «زخم کاری» و انتقادشان به نمایش بیش از حد سیگار کشیدن شخصیت‌های آن گفت: «نمایش سیگار در سریال زخم‌کاری اشتباه بود و ما این انتقاد را می‌پذیریم. ما می‌خواهیم در چارچوب‌ها کار و با آسیب‌هایی، چون شبکه‌های ماهواره‌ای و سریال‌های خارجی مقابله کنیم.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار