کد خبر: 1066056
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳
رییس مرکز پایش فقر کمیته امداد از طراحی مدل بومی تعیین خط فقر توسط کمیته امداد خبر داد و گفت: در بخش فقر خوراکی و فقر غیرخوراکی برای اولین بار استانداردسازی جدیدی در کمیته امداد متناسب با شرایط خانواده‌ها شکل گرفته است و اکنون این سبد، استانداردسازی و قیمت‌گیری می‌شود.
سرویس جامعه جوان آنلاین: ابراهیم باغبانی با اشاره به اینکه مدل بومی تعیین خط فقر توسط کمیته امداد طراحی شده است، گفت: در بخش فقر خوراک و فقر غیرخوراک برای اولین بار استانداردسازی جدیدی در کمیته امداد متناسب با شرایط خانواده‌ها شکل گرفته است و اکنون این سبد استانداردسازی و قیمت‌گیری می‌شود و حدودا حداقل مبلغ مورد نیاز یک نفر در بخش خوراک که باید داشته باشد به صورت آنلاین در ۱۸۳۵ نقطه کشور تولید و مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه براساس این مدل زیر ساخت لازم به همراه سیستم نرم افزاری آنلاینی فراهم شده است که به تفکیک هر منطقه متفاوت است، ادامه داد: قیمت سبدی که تولید می‌شود از جنس کاربردی است؛ خط فقری که بتواند در حوزه عملیات و اجرا، فقیر را از غیر فقیر تفکیک کند و کاربرد داشته باشد. برای اولین بار در کشور این بستر فراهم شده تا خط فقر هر خانواده‌ای در هر موقعیت مکانی که زندگی می‌کند، مشخص شود. در این مدل بومی اینگونه نیست که خط فقری را در نظر بگیریم و آن را مشمول همه بدون توجه به تفاوت‌های منطقه‌ای بدانیم، بلکه برای هر خانواده‌ای حداقل‌هایی در حوزه خوراک و غیرخوراک مشخص و استانداردسازی شده است. فرآیند این مدل بر اساس مطالعات علمی و برمبنای نظر نخبگان طراحی شده است و اساتید برجسته اقتصادی نسبت به این مدل نظرات خود را ارائه می‌دهند.

رئیس مرکز پایش فقر کمیته امداد اظهار کرد: در صورتی که این مدل نهایی شود، برای هر خانواده برمبنای آن حداقل‌ها اعلام می‌کنیم که خانواده نیاز به چه اقلامی و چه مبلغی دارد تا بتواند حداقل زندگی خود را اداره کند.

باغبانی در پاسخ به این سوال که پس از مشخص شدن حداقلی‌های هر خانوار و شناسایی آنها، چه اقدامات حمایتی در دستور کار قرار می‌گیرد؟ اینطور توضیح داد: بر این مبنا و با استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی، آمار افرادی که حداقل‌های موردنیاز را ندارند مشخص می‌شود. براین اساس اگر قرار است منابع کشور اختصاص پیدا کند، باید به این افراد اختصاص پیدا کند.

وی ادامه داد: همچنین این مدل، نیاز‌های فرد را احصاء می‌کند و نیاز‌ها را براساس رویکرد توانمندسازی و فاصله آن با خط فقر، در هر ۱۸ سبد مختلفی که تعریف شده، براساس کوچکترین محلات تا سطح کشوری رتبه‌بندی می‌کند.

رئیس مرکز پایش فقر کمیته امداد با بیان اینکه «سامانه ملی سخا» برای مردم و خیریه‌ها و مجموع تشکل‌های مردمی و دولت که در راستای رفع محرمیت هر یک به اندازه ظرفیت خود تلاش می‌کنند پیش‌بینی شده است، گفت: این سامانه در حال تولید است و در اختیار همگان قرار می‌گیرد تا منابع و بانک‌های اطلاعاتی نیازمندان تجمیع شده و میزان کمک‌ها به هر خانواده از طریق این سامانه در فضایی کاملآ شفاف پایش شود.

باغبانی افزود: در این مدل بومی آمار دقیق و تعیین شده‌ای را از تعداد فقرای هر محله و شهر و شهرستان و ... کسب می‌کنیم. تمام تلاش ما این است که افراد فقیر واقعی را هم به مجموعه خیر و احسان کشور و هم به مجموعه حاکمیت معرفی کنیم و اگر قرار است یارانه یا هر نوع تصمیمی برای فقرا اتحاذ شود، مجموعه حاکمیت با مراجعه به این سامانه بتواند درست تصمیم‌گیری کند تا منابع هدر نرود.
منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار