کد خبر: 1065952
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
مسئول گروه جهادی گفتمان ناب در گفتگو با «جوان»:
خدمات گروه‌های جهادی زمان و مکان نمی‌شناسد و گواه این ادعا دوران کرونایی است که در این مدت هم دست از یاری رساندن به هموطنان نیازمند و کم‌برخوردار برنداشتند. یکی از این گروه‌های جهادی که هیچ وقت فعالیت خود را متوقف نکرد، گروه جهادی گفتمان ناب است

خدمات گروه‌های جهادی زمان و مکان نمی‌شناسد و گواه این ادعا دوران کرونایی است که در این مدت هم دست از یاری رساندن به هموطنان نیازمند و کم‌برخوردار برنداشتند. یکی از این گروه‌های جهادی که هیچ وقت فعالیت خود را متوقف نکرد، گروه جهادی گفتمان ناب است. گروهی متشکل از دانشجویان و جهادگران جوان و مؤمن انقلابی که با آغاز فصل هزاررنگ پاییز نیز یکی از اردو‌های خدمات‌رسانی اش را در غرب کشور برگزار کرد. نکته حائز اهمیت در مورد اردوی آخر جهادگران گفتمان ناب اینکه آن‌ها درست همزمان با اربعین حسینی وقتی دیدند به علت محدودیت‌ها نمی‌توانند در راهپیمایی شرکت کنند، راه یکی از روستا‌های محروم را در پیش گرفتند تا از طریق خدمت‌رسانی به مناطق محروم ارادت خود را به حضرت اباعبدالله (ع) نشان دهند. به همین بهانه به سراغ سجاد مردانه، مسئول گروه جهادی گفتمان رفتیم تا گفت‌وگویی با ایشان داشته باشیم.
در مورد آخرین اردویی که داشتید بفرمایید و اینکه در کدام استان حضور داشتید.
با فرا رسیدن فصل پاییز و همزمان با هفته دفاع مقدس، یعنی از اول تا هشتم مهر ۱۴۰۰ جهادگران گروه جهادی گفتمان ناب به اردوی جهادی، عمرانی، فرهنگی و سازندگی در روستای نرلو، واقع در دهستان سنجبد شمالی در بخش مرکزی شهرستان کوثر استان اردبیل اعزام شدند. با یاری خدا این اردو مصادف با ایام اربعین حسینی به مدت هشت روز در این روستا برگزار شد. با توجه به محدودیت‌های ایام کرونا برای پیاده‌روی اربعین، جهادگران گروه جهادی گفتمان ناب تصمیم گرفتند از طریق خدمت‌رسانی به مناطق محروم و احداث پروژه آب‌رسانی به اهالی روستای نرلو، سلام و ارادت خود را به آرمان‌های سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) برسانند.
آیا در سال‌های قبل هم برنامه‌ای برای روستا‌ها داشته‌اید؟
بله. ما سعی کرده‌ایم برنامه‌ها و اردوهایمان را منسجم و متمرکز کنیم. یعنی به جای اینکه در چند روستا به صورت خرد کاری انجام دهیم، یک روستا را هدف قرار دهیم و کار بزرگی را شروع کنیم و به نتیجه برسانیم.
گروه جهادی گفتمان ناب در سال‌های گذشته از طریق برنامه منسجم سه ساله توانست به یکی از روستا‌های جنوبی کشور یعنی روستای زمیندر از توابع بخش سندرک شهرستان میناب در استان هرمزگان در حد توان خود خدمت کند و با اتمام طرح «احداث خانه اقتصادی شهید سلیمانی» در راستای کمک به اقتصاد منطقه، برنامه خود را در این روستا به پایان رساندیم. امسال هم با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، روستای نرلو که با فقدان سیستم آب‌رسانی مواجه است به عنوان روستای هدف انتخاب شد.
مجموعه کار‌ها و برنامه شما برای این روستا چه بود؟
همانطور که شما گفتید کار‌های ما به صورت یک پکیج و رفع مشکلات اساسی روستا‌ها در کنار یکدیگر است. بر همین اساس برنامه گروه جهادی گفتمان ناب برای روستای نرلو با نام «سفر به مرکز دنیا ۴» شامل پروژه عمرانی حفرچاه آب، احداث منبع آب و آب‌رسانی به خانه‌های روستا، پروژه مرمت و آماده‌سازی کلاس‌های مدرسه، اجرای طرح غربالگری پزشکی و معاینات رایگان اهالی، مشاوره خانواده، برنامه آموزش کارآفرینی و همچنین برنامه‌های فرهنگی حوزه کودک و نوجوان بود.
اگر برای این اردو بخواهید یک ویژگی خاص عنوان کنید، به چه موردی اشاره می‌کنید؟
همزمانی اردو با ایام اربعین حسینی و هفته دفاع مقدس، فرصت خوبی بود تا جوانان علاقه‌مند و مستعد، بتوانند از حضور در این حرکت الهی بهره‌مند شوند؛ لذا فراخوانی دادیم و از همه عزیزانی که مشتاق حضور و فعالیت جهادی در گروه جهادی گفتمان ناب بودند خواستیم اگر از راهپیمایی اربعین جا مانده‌اند می‌توانند با خدمت به بندگان خدا همان راه را پیش بروند.
نگاه شما به گروه‌های جهادی و عملکرد آن‌ها چطور است؟
ما وقتی با جهادگران صحبت می‌کنیم به خوبی می‌توانیم به نیت و خواسته و اهداف آن‌ها از حضور در گروه‌ها و اردو‌های جهادی پی ببریم. وقتی دانشجو، دکتر یا یک خیر راه یک روستای کم‌برخوردار را در پیش می‌گیرد، دیگر نمی‌توانی در مورد آن حرف بزنی یا نظر بدهی. چون اینجا دل‌ها تصمیم می‌گیرند و حساب و کتاب‌ها با خداست. به نظر من اردو‌های جهادی، امروزه مصداق مبارزه در خط مقدم با جنگ نرم هستند که خودسازی از اهداف اصلی برگزاری این نوع اردو‌هاست. یکی از شیوه‌های مهم در امر خودسازی و جهاد با نفس آن هم در دوران جوانی، شرکت در همین اردو‌های جهادی است. اردو‌های جهادی که حتی در ایام شیوع بیماری کرونا نیز تعطیل نشدند و جهادگران با برنامه‌های مختلف سعی کردند نبض خدمت‌رسانی به مناطق محروم کشور را تپنده نگاه دارند. وقتی در دوران آرام و بی‌دغدغه در مورد جهادگران صحبت می‌کنیم، نباید فراموش کنیم که همین جوانان در بحبوحه کرونا و زمانی که کسی برای نزدیک‌ترین عزیز خود هم نمی‌توانست کاری کند، عزم خود را جزم و برای یاری رساندن در زمینه‌های مختلف راهی مناطق مختلف شدند.
برنامه شما برای ماه‌های آینده چیست؟
برای هر اردویی که قرار است برگزار کنیم، ابتدا روی روستایی که معرفی می‌شود تحقیق می‌کنیم و نیاز‌های آن را شناسایی و اولویت‌بندی می‌کنیم. سپس با برنامه‌ریزی و تأمین اعتبارات به آنجا رفته و می‌دانیم چه کاری را در چه مدت زمانی باید به نتیجه برسانیم. در حال حاضر هم روی چند روستا در حال مطالعه هستیم که ان‌شاءالله با نهایی شدن کار، اعزام‌ها شروع می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار