کد خبر: 1065713
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
با وجود تشدید ابهامات درباره توانایی برقراری امنیت

دو حمله بزرگ اخیر یکی در قندوز و دیگری در قندهار، طالبان را بیش از هر موقع دیگری در مظان ناتوانی تأمین امنیت افغانستان قرار داد. به تازگی هم برخی گزارش‌های غیر رسمی، از برافراشته شدن پرچم داعش در دو شهر افغانستان خبر می‌دهند. با همه اینها، طالبان همچنان داعش را نیرویی نه چندان قوی خوانده و از همسایگان افغانستان خواسته در شناسایی امارت اسلامی افغانستان پیشقدم بشوند.
به گزارش «جوان»، هرات‌نیوز از قول یک عضو جامعه مدنی جوزجان گفته که افراد وابسته به داعش از روز جمعه به این طرف، پرچم سیاه‌شان را بر بالاحصار شهر آقچه و قرارگاه منسوب به «آق‌محمد قوماندان» برافراشته بودند. این منطقه در مرکز شهر آقچه قرار دارد. همزمان از ولسوالی منجیگک جوزجان نیز رویداد مشابهی گزارش شده است. «داعش» در سرمقاله نشریه هفتگی تلگرام خود که جمعه، ۱۵ اکتبر ساعاتی قبل از حمله به مسجد «امام بارگاه فاطمیه» شیعیان در شهر قندهار منتشر شد، نوشته بود که به حملات خود علیه «اماکن مذهبی و مراکز شیعیان» در این کشور ادامه خواهند داد. بعد از دو حمله انتحاری به نماز جمعه شیعیان در دو مسجد در قندهار و قندوز در فاصله یک هفته، بحث‌ها درباره ناتوانی طالبان در تأمین امنیت افغانستان تشدید شده است. برجسته‌ترین موضع‌گیری، حرف‌های ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه است که روز جمعه اعلام کرد نیرو‌های بسیاری از گروه‌های افراطی و تروریستی از جمله داعش، القاعده و جنبش اسلامی ازبکستان در شمال افغانستان فعال هستند و تأکید کرد «شمار جنگجویان داعش تقریباً ۲هزار نفر است». او گفت که رهبران داعش برای گسترش نفوذ خود در کشور‌های آسیای مرکزی و مناطق روسیه برنامه‌هایی دارند. با این حال، امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه دولت موقت طالبان که در ترکیه به سر می‌برد، گفته که با بزرگ‌نمایی داعش می‌خواهند دولت طالبان را ضعیف نشان بدهند و مصرانه تأکید کرده که تهدید داعش در حال حاضر در افغانستان جدی نیست: «عناصر داعش حملاتی را در مساجد و خیابان‌ها ترتیب می‌دهند. در افغانستان مرکزی به نام داعش وجود ندارد، آن‌ها قدرت نظامی ندارند. البته که تبلیغات به نفع داعش جریان دارد.»
طالبان: امنیت مساجد شیعیان تأمین می‌شود
دو حمله فاجعه‌بار داعش، طالبان را در معرض فشار افکار عمومی بین‌المللی قرار داده تا جایی که دیروز مقامات طالبان تأکید کردند امنیت در مساجد شیعیان تأمین خواهد شد. به گزارش آسوشیتدپرس، عبدالغفار محمدی، فرمانده پلیس طالبان در قندهار گفت که افراد بیشتری برای تأمین امنیت مساجد شیعیان مستقر می‌شوند. به گفته محمدی، طالبان همچنین با نیرو‌های داوطلب محلی برای تأمین امنیت مساجد همکاری خواهند کرد. سهیل شاهین، نماینده طالبان در سازمان ملل نیز در گفتگو با آسوشیتدپرس گفت: طالبان به صورت مستقل با افراطی‌گری از جمله داعش در افغانستان مبارزه خواهد کرد و در این زمینه با واشنگتن همکاری نخواهد کرد. همچنین «امیر خان متقی» وزیر خارجه دولت موقت طالبان در جریان سفر به آنکارا در گفتگو با خبرگزاری آناتولی گفت که دولت طالبان موفق شده امنیت کشور را کنترل کند، هرچند تأیید کرد که تأمین امنیت مساجد و خیابان‌های مورد هدف داعش کار آسانی نیست. او گفته که به رسمیت شناخته نشدن دولت طالبان از سوی جامعه بین‌المللی در راستای منافع گروه تروریستی داعش قرار دارد و از همسایگان افغانستان دعوت کرد در این زمینه از دیگر کشور‌ها پیشی بگیرند. متقی درباره اینکه پیام‌های طالبان به مقامات ترکیه چه بود و چه پیام‌هایی از آن گرفت، گفت: «به دعوت رسمی دولت ترکیه آمدیم و با وزیر امور خارجه دیداری داشتیم. در مورد وضعیت کنونی افغانستان و روابط دوجانبه رایزنی کردیم. درباره به رسمیت شناختن دولت طالبان و سرمایه ملت افغانستان که در خارج از کشور از سوی امریکا بلوکه شده است، نیز بحث کردیم. نظر دولت ترکیه نیز در این موارد مثبت بود.» وزیر خارجه طالبان همچنین گفته که از امریکا خواسته‌ایم که در آبادانی و بازسازی افغانستان نقش فعالی داشته باشد: «به مقامات واشنگتن گفته‌ایم که می‌خواهیم روابط دیپلماتیک داشته باشیم.» او گفت در دیدار با مقامات امریکا و دیگر کشور‌های جهان در قطر و مقامات ترکیه در آنکارا نیز بر این موضوع تأکید کردیم. در سطح جهان کشور‌هایی وجود دارند که به‌رغم آنکه رؤسای دولت‌های‌شان با کودتا روی کار آمده یا منسوبان یک خاندان هستند به رسمیت شناخته می‌شوند، اما دولت ما به رسمیت شناخته نمی‌شود. به نظر من این رفتار جهان غصب و پایمال حق و حقوق مردم افغانستان است.»
در گفت‌وگویی جداگانه که عصر ایران با ذبیح‌الله مجاهد، معاون وزیر فرهنگ و سخنگوی طالبان انجام داده، او گفته که طالبان با جمهوری اسلامی ایران روابطی بسیار خوب از قبل تا حال دارد و هیئت‌های جمهوری اسلامی ایران با طالبان رفت و آ‌مد دارند. مجاهد با ابراز امیدواری درباره اینکه «مسئله به‌رسمیت شناخته شدن» از طرف ایران نیز حل شود، می‌گوید: «ما هم می‌خواهیم با جمهوری اسلامی ایران روابط خوب و قوی داشته باشیم تا نزدیکی بین دو ملت وجود داشته باشد، باور وجود داشته باشد و منافع مشترک هم داریم؛ تجارت مشترک، مرز مشترک، امنیت مشترک.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار