کد خبر: 1065712
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن طی عملیات «ربیع النصر» موفق شدند کنترل یک منطقه استراتژیک در استان راهبردی مأرب را به دست بگیرند و با این پیروزی، یک گام دیگر به آزادسازی کامل این استان نزدیک شدند. عملیاتی که متجاوزان را سردرگم کرده و به اذعان یک رسانه یمنی سعودی‌ها از ایران درخواست کرده‌اند به منظور توقف پیشروی انصارالله، میان آن‌ها وساطت کند.

نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن طی عملیات «ربیع النصر» موفق شدند کنترل یک منطقه استراتژیک در استان راهبردی مأرب را به دست بگیرند و با این پیروزی، یک گام دیگر به آزادسازی کامل این استان نزدیک شدند. عملیاتی که متجاوزان را سردرگم کرده و به اذعان یک رسانه یمنی سعودی‌ها از ایران درخواست کرده‌اند به منظور توقف پیشروی انصارالله، میان آن‌ها وساطت کند.

در شرایطی که عربستان سعودی تلاش می‌کند با کمک متحدان غربی و سازمان ملل، راه پیروزی یمنی‌ها را سد کند، جنبش انصارالله و ارتش یمن به پیشروی‌های گسترده خود در جبهه‌های مختلف این کشور ادامه می‌دهند. وب‌سایت «کریتر اسکای» یمن روز یک شنبه از تسلط کامل نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بر «العبدیه» در جنوب استان مأرب خبر داد. این وب‌سایت افزود: مأرب همچنان شاهد درگیری‌های شدید میان نیرو‌های انصارالله و نیرو‌های وابسته به ائتلاف سعودی است. به گزارش شبکه «المسیره»، علی محمد طعیمان، استاندار «مأرب»، به منظور بررسی شرایط شهروندان و تلاش برای عادی‌سازی شرایط کلی در منطقه «عبدیه»، از این شهر بازدید کرده است. ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بیستم ماه جاری موفق شدند کنترل شهر مهم و راهبردی «الجوبه» در استان مأرب را به دست بگیرند. در همین حال، یحیی سریع، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن در مورد عملیات «ربیع النصر» در استان‌های «مأرب» و «شبوه» گفت: «مساحت کل مناطق آزاد شده در عملیات مذکور ۳ هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربع است و مناطق العبدیه و حریب به همراه بخش‌هایی از الجوبه و جبل مراد در استان مارب آزاد شدند.» به گفته وی، «این عملیات سبب آزادی عسیلان، بیحان و عین در شبوه نیز شد.» سخنگوی نیرو‌های یمنی همچنین اظهار کرد که در جریان عملیات «ربیع النصر» مقادیر قابل ملاحظه‌ای تسلیحات کشف و ضبط شد. نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن طی هفته‎های اخیر در جبهه «مأرب» پیشروی‌های گسترده‌ای داشته و به مراحل پایانی آزادسازی این استان به عنوان یکی از مناطق راهبردی نزدیک شده‎اند. نبرد آزادسازی استان مهم مأرب در شرق استان صنعا از سال گذشته میلادی آغاز شده و بیشتر مناطق و شهر‌های آن تحت کنترل نیرو‌های صنعا درآمده است. مأرب جزو آن دسته استان‌های یمن است که از منابع طبیعی مثل نفت و گاز برخوردار است و قلب اقتصادی این کشور به شمار می‌رود. عربستان سعودی و مزدورانش در یک سال گذشته همه تجهیزات خود را به کار گرفتند تا از سقوط این استان به دست نیرو‌های انصارالله و کمیته‌های مردمی یمن جلوگیری به عمل آورند، اما همه این اقدامات ناکام ماند و این شهر مهم و استراژیک اکنون در آستانه آزادسازی کامل قرار گرفته است. آزادسازی این استان، می‌تواند ضربه سختی بر پیکر متجاوزان به یمن وارد کرده و معادلات میدانی را به نفع انصارالله تغییر دهد.
ریاض به ایران متوسل شد
با تداوم پیروزی‌های انصارالله در مناطق مختلف و وارد کردن ضربات سخت بر مزدوران سعودی، مقامات ریاض سر در گم شده و برای توقف پیروزی یمنی‌ها به هر طرف خارجی متوسل می‌شوند. پایگاه الخبر الیمنی، گزارش داد که برخی منابع عراقی ادعا کردند که سعودی‌ها از ایران درخواست کرده‌اند که برای توقف پیشروی نظامی انصارالله یمن در استان مأرب میانجیگری کند. این پایگاه خبری نوشت: «این اقدام در حالی است که عربستان به دنبال ازسرگیری روابط با ایران است و دیدار‌هایی میان مسئولان عالی رتبه دو کشور در پایتخت عراق درحال برگزاری است.» منابع عراقی گفته‌اند: «هیئت سعودی موجود در عراق از هیئت ایرانی درخواست کرده است به‌منظور توقف پیشروی حوثی‌ها در استان مأرب وساطت کند.»
این منابع گفته‌اند: «هیئت ایرانی وعده داده است که درخواست سعودی‌ها را به وزارت خارجه ایران منتقل کند و با مقامات این کشور آن را مورد بررسی قرار دهند.» در این گزارش ادعا شده است که در پی تغییراتی که در روابط عربستان با کشور‌های غربی به وجود آمده است، ریاض اخیراً هیئتی بلندپایه به ریاست عادل الجبیر به بغداد فرستاده است تا درخصوص از سرگیری روابط با تهران رایزنی کند. بر اساس این گزارش، «فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان اخیراً ضمن تأیید برگزاری چهار دور مذاکره میان تهران و ریاض تأکید کرد که این مذاکرات جدی است.» درخواست میانجیگری ریاض از ایران برای جبران شکست‌هایش در یمن، درحالی است که سعودی‌ها هفت سال پیش مدعی بودند که برای مقابله با نفوذ ایران در یمن، به این کشور حمله کرده‌اند. عربستان در سال‌های اخیر تلفات سنگینی را در خاک یمن متحمل شده و برای بیرون آمدن از بحران خودساخته، دست به دامن کشور‌های غربی و منطقه شده است. تکاپوی ریاض برای توقف پیشروی‌های انصارالله، درحالی است که رهبران این جنبش بار‌ها اعلام کرده‌اند تا زمانی که حملات سعودی علیه ملت یمن ادامه داشته باشد، یمنی‌ها نیز سلاح خود را زمین نخواهند گذاشت. انصارالله و ارتش یمن در سال‌های اخیر به توانمندی‌های زیادی در عرصه موشکی و پهپادی دست یافته‌اند و ده‌ها بار خاک عربستان را با موشک و پهپاد مورد هدف قرار داده‌اند و همین مسئله نگرانی سعودی‌ها را در پی داشته داست.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
0
3
عجله عربستان برای انجام مذاکرات با ایران ؛ به قصد برقراری روابط مجدد نیست ،بلکه آنها می خواهند از ایران برای جلو گیری از حمله انصار الله به مارب استفاده کنند و برای خود زمان بخرند
پاسخ ها
said
| Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
دقیقاً
said
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
0
0
سلام. نه تنها نباید فشارها در مأرب کم کرد که باید شدت هم افزود ، به ریاکاران سعودی رحم نباید کرد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار