کد خبر: 1065595
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
اعتراضات در عراق علیه تقلب در اعلام نتایج انتخابات با برگزاری برخی تجمعات اعتراضی روز جمعه ادامه یافت. در حالی که معترضان عراقی امارات را متهم ردیف اول دخالت در انتخابات می‌دانند، مشاور «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق اعتراضات صورت گرفته علیه تقلب در انتخابات را به بازندگان در این رقابت‌ها نسبت می‌دهد.

اعتراضات در عراق علیه تقلب در اعلام نتایج انتخابات با برگزاری برخی تجمعات اعتراضی روز جمعه ادامه یافت. در حالی که معترضان عراقی امارات را متهم ردیف اول دخالت در انتخابات می‌دانند، مشاور «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق اعتراضات صورت گرفته علیه تقلب در انتخابات را به بازندگان در این رقابت‌ها نسبت می‌دهد.
ده‌ها معترض روز جمعه در ادامه واکنش‌ها به نتایج انتخابات پارلمانی عراق، مقابل دفتر کمیسیون عالی انتخاباتی تجمع کردند و خواستار رسیدگی به ادعای تقلب در انتخابات و اعلام نتایج سریع شمارش دستی آرا شدند. پیش‌تر نیز در بصره، اعضای عشیره «بنی تمیم» با برپایی تظاهرات، خواستار بازشماری دستی آرا شده بودند. واکنش‌های اعتراضی به نتایج انتخابات عراق، تنها محدود به اعتراضات روز جمعه نیست و «حسنین لیث»، مسئول بخش شکایت‌های کمیسیون عالی انتخابات روز جمعه از دریافت ۳۵۶ شکایت درباره تخلفات در انتخابات پارلمانی اخیر خبر داد. «سعید جاسم» مدیر دایره قانونی بخش شکایات کمیسیون عالی انتخابات عراق نیز گفت که اگر هیئت دستگاه قضایی عراق این شکایت‌ها را وارد بداند، نتایج نهایی انتخابات بر مبنای آن اعلام خواهد شد.
ادعای مشاور نخست‌وزیر علیه معترضان
با وجود اعتراضات و حجم گسترده شکایات از روند شمارش آرای انتخابات پارلمانی عراق، «حسین الهنداوی»، مشاور انتخاباتی نخست‌وزیر این کشور گفت که اعتراضات زیادی به نتایج انتخابات نشده و همه چیز به صورت شفاف انجام شد. الهنداوی با بیان اینکه دولت عراق از ناظران بین‌المللی برای نظارت بر انتخابات پارلمانی عراق دعوت کرده، همچنین از به پایان رسیدن شمارش دستی آرا خبر داد و افزود: فقط برخی بازندگان از عملکرد کمیسیون انتخابات راضی نیستند.
ادعای مشاور الکاظمی در حالی صورت گرفته که بسیاری از شخصیت‌ها و ائتلاف‌های مهم عراق مانند «نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولت قانون، «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح، «حیدر العبادی» رئیس ائتلاف النصر و حتی برخی از احزاب کردی عراق از جمله حزب اتحاد میهنی کردستان به نتایج انتخابات اعتراض کرده‌اند.
«عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز در جریان دیدار با فالح الفیاض، رئیس حشدالشعبی نسبت به بروز بحران سیاسی جدید در عراق به دلیل نتایج انتخابات پارلمانی هشدار داد. همچنین «نوری المالکی» نخست‌وزیر پیشین عراق و رئیس ائتلاف دوله‌القانون از کمیساریای عالی انتخابات خواسته است موارد «اجحاف و اختلال» در نتایج انتخابات را رسیدگی کند. پس از این موضع‌گیری، «صالح محمد العراقی»، چهره نزدیک به مقتدی صدر، با انتشار متنی و با تصریح به این امر که این سخنان از جانب شخص مقتدی صدر است به این بیانیه نوری المالکی واکنش نشان داد و گفت: از شنیدن این سخنان غافلگیر شده و به المالکی توصیه می‌کند که پیش از آنکه فرصت را از دست بدهد، با شجاعت در عملکرد خود تجدید‌نظر کند.
دخالت محور غربی-عربی در انتخابات
همزمان با اعتراضات گسترده علیه نتایج انتخاباتی عراق، برخی سیاستمداران این کشور با تأیید نفوذ امارات، انگلیس و امریکا در انتخابات اخیر این کشور، فرضیه دستکاری و دخالت این طرف‌های خارجی در نتایج انتخابات پارلمانی اخیر را تأیید می‌کنند. «حسین علی جاسم»، نامزد انتخاباتی از حزب «حرکه حقوق» نیز از دخالت امریکا، بریتانیا و امارات در نتایج انتخابات پارلمانی اخیر عراق خبر داد. وی در گفتگو با العهد تأکید کرد: تقلب که با این انتخابات پارلمانی همراه شد، به نفع کشور‌های خارجی برای تضعیف نیرو‌های مقاومت است. به گفته حسین علی جاسم، نیرو‌های سیاسی شواهد قانع‌کننده‌ای برای اثبات دخالت امریکا، بریتانیا و امارات در نتایج انتخابات دارند و نیرو‌های سیاسی متضرر در این انتخابات، از روش‌های قانونی برای اعتراض و به چالش کشیدن مشروعیت این نتایج استفاده می‌کنند. «سید صدرالدین قبانجی» خطیب نماز جمعه نجف اشرف نیز تقلب در انتخابات پارلمانی عراق را تأیید و آن را «اظهرمن‌الشمس» خواند و از احزاب سیاسی خواست قبل از شمارش دستی آرا با یکدیگر گفتگو و نتایج انتخابات را پس از اصلاح آن بپذیرند. قبانجی از کمیساریای انتخابات خواست با شفاف‌سازی، عراق را از بحران نجات دهد و سپس این سؤال را طرح کرد: «چرا شمارش آرا در کشور امارات انجام شد؟»
همچنین «محمود الحیانی» نامزد ائتلاف فتح برای انتخابات عراق از تقلب صحبت کرد و گفت: همه از دور تا نزدیک می‌دانند که تقلب شده است و نسبت این تقلب در استان الانبار صددرصد است. «ندی جودت» عضو فراکسیون النصر در پارلمان سابق عراق نیز برخی احزاب سیاسی را به سرقت آرا در جریان شمارش آرا متهم کرد. وی در گفتگو با پایگاه خبری «المعلومه» اظهار داشت: احتمال تقلب، وجود داشت، ولی سرقت آرا به این شکل زشت، غیرقابل پیش‌بینی بود. جودت با انتقاد از ساز و کار شمارش آرا، بر ضرورت محاکمه همه کسانی که در سرقت آرای مردم دست دارند، تأکید کرد. «قیس الخزعلی»، رئیس جنبش عصائب اهل حق نیز چند روز پیش در صفحه توئیتر خود نوشته بود: «به احتمال زیاد به زودی اطلاعاتی به دست می‌آوریم که وجود تقلب در انتخابات را تأیید می‌کند.»‌محمود المشهدانی، رئیس پیشین پارلمان عراق نیز فرضیه هک کردن و دخالت سایبری از سوی برخی کشور‌های خارجی را تأیید کرد و بدون نام بردن از کشوری با تأیید تقلب در این انتخابات گفت: نفوذ در این انتخابات سایبری بود که تنها از سوی برخی کشور‌ها امکان‌پذیر است. پیش‌تر الهنداوی، مشاور نخست‌وزیر عراق که اعتراضات علیه نتایج را به بازندگان انتخابات محدود کرد، از شمارش آرای انتخاباتی عراق در امارات خبر داده بود و به نظر می‌رسد که عمده انتقادات و حملات علیه دخالت خارجی در انتخابات عراق نیز متوجه نقش امارات متحده در شمارش آراست که در واقع بخشی از فرایند شمارش آرا نیز در آن کشور صورت گرفته است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
said
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
0
0
شکی در دستکاری انتخابات عراق نیست !
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار