کد خبر: 1065579
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۳

وزیر نفت اعلام کرد که ظرفیت برداشت روزانه نفت خام در استان فارس از رقم کنونی ۴۲‌هزار بشکه تا پایان سال ۱۴۰۱ به ۶۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.
به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از روابط عمومی وزارت نفت، جواد اوجی وزیر نفت در گزارشی از سفرش به شهرستان‌های فراشبند، فیروزآباد و قیر و کارزین به رئیس‌جمهوری در شورای اداری استان فارس گفت: تاکنون شش‌میدان گازی در این استان توسعه یافته و برای توسعه شش‌میدان گازی جدید که قول می‌دهیم اجرای آن‌ها در دولت سیزدهم آغاز شود، اعتباری نزدیک ۲‌میلیارد دلار در نظر گرفته شده‌است.
وی با اشاره به انتظار‌های مردم این مناطق برای توسعه میدان گازی آغار افزود: ان‌شاءالله به‌زودی طرح توسعه میدان گازی آغار اجرا می‌شود.
وزیر نفت با تأکید بر اینکه استان فارس با تولید روزانه ۱۱۴‌میلیون مترمکعب گاز دومین تولیدکننده گاز کشور است، گفت: توسعه فاز دوم میدان آغار و فاز دوم پالایشگاه گازی فراشبند با ظرفیت ۲۰‌میلیون مترمکعب و ۲۵۰‌میلیون دلار اعتبار در دستور کار قرار گرفته است.
اوجی اجرایی شدن طرح‌های فشارافزایی میدان‌های شانول، هما، وراوی و تابناک را از دیگر مصوبه‌های این سفر دانست و گفت: ۴۰۰‌میلیون دلار از اعتبارات وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران از سهم ۵/۱۴ درصد برای اجرای این طرح‌ها در نظر گرفته شده‌است تا جلوی افت فشار و تولید در این میدان‌ها گرفته شود.
وی افزود: در حوزه نفت، هم‌اکنون ظرفیت تولید روزانه ۴۲‌هزار بشکه نفت در این استان وجود دارد که این رقم با بهره‌برداری از میدان خشت تا پایان سال‌۱۴۰۰، ۱۰‌هزار بشکه افزایش می‌یابد. وزیر نفت ادامه داد: با افزایش حدود ۱۰‌هزار بشکه دیگر در سال‌۱۴۰۱، ظرفیت تولید روزانه نفت خام در استان فارس به ۶۰‌هزار بشکه می‌رسد.
قول وزیر نفت برای اصلاح محور پرمخاطره شیراز - عسلویه
اوجی به دغدغه‌های مردم فراشبند برای توسعه میدان آغار، توسعه فاز‌۲ پالایشگاه فراشبند و اصلاح محور شیراز - کوار – فیروزآباد‌-‌عسلویه اشاره کرد و گفت: این قول را می‌دهیم که با کمک وزارت راه و شهرسازی، ۸۰۰‌میلیارد تومان از اعتبارات طرح‌های مسئولیت اجتماعی وزارت نفت برای استان فارس را به این مسیر پرمخاطره و پرتلفات، به‌ویژه در بخش کوار تا فیروزآباد اختصاص دهیم.
وزیر نفت با اشاره به دریافت درخواست‌های پرشمار از سوی مردم منطقه فراشبند برای تخصیص آب به این منطقه افزود: در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی، طی این سفر هزارو ۱۵۰ میلیارد تومان از اعتبارات وزارت نفت به ۲۵۰‌پروژه ورزشی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی اختصاص یافت که بخشی از این پروژه‌ها تا پایان امسال و بخشی هم تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند.
اوجی درباره وضع چهار پتروشیمی فیروزآباد، داراب، جهرم و فسا گفت: متأسفانه نزدیک ۱۵‌سال است که سهام این پتروشیمی‌ها بلاتکلیف مانده و سرمایه‌گذار اقدامی نکرده است. پیش از این سفر، این قول را دادم و مکاتباتی نیز داشتیم که تضمین خوراک اتان و اتیلن این پتروشیمی‌ها برای تولید اتیلن و پلی‌اتیلن انجام شود.
وی با تأکید بر لزوم تعیین تکلیف هر چه سریع‌تر این مجتمع‌ها گفت: با توجه به استقبال نکردن سرمایه‌گذاران در طول سال‌های گذشته، برنامه داریم تا ان‌شاءالله با بسیج کردن هلدینگ‌های بزرگی همچون شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، صندوق بازنشستگی صنعت نفت و پارسیان هلدینگ بتوانیم سرمایه‌گذار جایگزین را مشخص و تکلیف این چهار پتروشیمی را در این چهار منطقه تعیین کنیم.
وزیر نفت با اشاره به اینکه پروژه‌های بالادست تولید گاز، تولید نفت و نخستین مجتمع پتروشیمی ایران در مرودشت استان فارس وجود دارد، افزود: صنعت پتروشیمی، توسعه و تکمیل زنجیره ارزش در این صنعت، توسعه صنایع تکمیلی، تضمین خوراک برای بخش پیشران به‌ویژه صنایع شیمیایی را که در مجاورت مجتمع پتروشیمی شیراز قرار گرفته‌است جزو تعهد‌های خود می‌دانیم و این قول را می‌دهیم که وزارت نفت افزون بر تضمین خوراک، حمایت لازم از سرمایه‌گذاران این عرصه را به عمل خواهد آورد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار