کد خبر: 1065538
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
مهم‌ترین چالش زیست‌محیطی استان آذربایجان‌غربی هم‌اکنون مسئله آب و کاهش شدید سطح تراز دریاچه ارومیه است که به خصوص در یک سال گذشته این مشکل زیست‌محیطی خطر تولید ریزگرد‌های نمکی را در منطقه افزایش داده است.

مهم‌ترین چالش زیست‌محیطی استان آذربایجان‌غربی هم‌اکنون مسئله آب و کاهش شدید سطح تراز دریاچه ارومیه است که به خصوص در یک سال گذشته این مشکل زیست‌محیطی خطر تولید ریزگرد‌های نمکی را در منطقه افزایش داده است.
مهران نظری مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌غربی با بیان اینکه در حال حاضر ارتفاع دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته حدود ۶۱ سانتی کاهش پیدا کرده است، گفت: از نظر سطح نیز ۱۴۲۳ کیلومتر مربع از سطح زیر آب دریاچه ارومیه کاسته شده که بر این اساس حدود ۲ میلیارد مترمکعب نیز از حجم آب دریاچه ارومیه کاسته شده است. وی با بیان اینکه با توجه به وضعیت بحرانی موجود لازم است برای حفظ این نگین فیروزه‌ای کشورمان در سطح ملی تدابیری انجام و اجرایی شود، ادامه داد: براساس موارد اشاره شده بروز احتمالی طوفان‌های گردوغبار نمکی می‌تواند اثرات سوئی بر جوامع انسانی و حاشیه دریاچه داشته باشد. این مقام مسئول گفت: به دلیل کاهش آب دریاچه ارومیه در حال حاضر جزایر به هم چسبیده و موجب باتلاقی شدن مسیر‌ها شده و مأمورین پارک ملی دریاچه ارومیه برای تردد و عزیمت به جزایر با استفاده از قایق موتوری با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شده‌اند. که این مسئله می‌تواند حراست از جزایر دریاچه ارومیه و گونه‌های نادر حیات وحش را به خطر اندازد. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌غربی تصریح کرد: با توجه به حفر تونل کانی سیب و کانال انتقال آب از طریق رودخانه گدار و منطقه حفاظت شده و اعلام شدن آن توسط شورای عالی محیط‌زیست کشور اولاً نیاز است پیگیری‌های لازم برای اتمام این پروژه بزرگ انجام شود و در ادامه نیرو‌ها و امکانات مورد نیاز به منظور حفظ تونل، کانال و آب منتقل شده به بستر دریاچه ارومیه فراهم، تا هیچ گونه دست‌اندازی و برداشت غیرمجاز از مسیر انتقال آب انجام نشود. نظری اظهار کرد: از دیگر مشکلات زیست‌محیطی استان می‌توان به احداث دیوار مرزی ترکیه با ایران، مناطق آزاد تجاری و اقتصادی اطراف منطقه حفاظت شده، مشکلات زیست‌محیطی ایجاد شده توسط شهرداری‌ها و دستگاه‌های دولتی، ایجاد سازوکار مشخص برای استفاده از توان واحد‌های صنعتی در حفاظت از محیط‌زیست و همچنین عدم پرداخت درآمد‌های ناشی از اجرای قوانین زیست‌محیط از جمله قانون هوای پاک، قانون مدیریت پسماند و قانون حفاظت از خاک اشاره کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار