کد خبر: 1065442
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
اروپا در پایان اولین رایزنی رسمی با دولت جدید ایران، برای رایزنی‌های بیشتر طی روز‌های آینده در بروکسل به توافق رسید، ولی درباره زمان ازسرگیری گفتگو‌ها توافقی نشد.

اروپا در پایان اولین رایزنی رسمی با دولت جدید ایران، برای رایزنی‌های بیشتر طی روز‌های آینده در بروکسل به توافق رسید، ولی درباره زمان ازسرگیری گفتگو‌ها توافقی نشد.
درباره نتیجه مذاکرات «انریکه مورا» معاون سرویس اقدام اتحادیه اروپا با «علی باقری» معاون سیاسی وزارت امور خارجه از اروپا گزارش‌های متفاوتی منتشر شده است؛ مذاکراتی که در آن علاوه بر برجام، درباره مسائلی مانند افغانستان هم گفتگو شده است. بر اساس گزارش یک منبع دیپلماتیک در سرویس خارجی اتحادیه اروپا، انریکه مورا گفته که ایرانیان هنوز برای مذاکرات در وین آماده نیستند، اما واضح است که آن‌ها اساساً مایل به از سرگیری مذاکرات هستند و تنها به دنبال گفتگو برای مذاکره نیستند، بلکه به دنبال نتایج عملی برای بازگشت به برجام هستند. این دیپلمات تأکید کرد که ایران نه تنها رئیس‌جمهور جدید و وزیر جدید دارد، بلکه معاون جدید وزیر خارجه و مذاکره‌کننده برجام نیز در آنجا منصوب شده‌اند. خاطرنشان شده که طرف ایرانی به بروکسل در مورد روند‌های مربوط به برجام در داخل ایران اطلاع داد. با این حال، روزنامه نشنال امارات با اشاره به سفر معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران درباره ازسرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین، به نقل از سخنگوی اتحادیه اروپا نوشت که رایزنی‌ها در تهران درباره از سرگیری مذاکرات، فعلاً بی‌نتیجه مانده‌اند. علی باقری در این ملاقات با تأکید بر اینکه ایران همواره ثابت کرده که یک بازیگر مسئول در عرصه بین‌المللی است، در حالی که رفتار طرف مقابل نشان می‌دهد که با مسئولیت‌پذیری فاصله معناداری دارد، گفت: «هر طرف که مسئولیت‌پذیری بیشتری از خود نشان دهد، به میز مذاکره نزدیک‌تر است.»‌وی با بیان اینکه برای ایران دستیابی به نتایج ملموس موضوعیت دارد، گفت: «ایران برای مذاکرات جدی که نتیجه آن توافق عملی و نه توافق کاغذی باشد، همواره آماده است.» انریکه مورا در آستانه سفرش به تهران بدون اشاره به اینکه چه عواملی باعث ایجاد مشکل در اجرای برجام و عمل نشدن به این توافق شد، گفته بود که ادامه مذاکرات برجامی از نقطه‌ای که ژوئن گذشته متوقف شد برای تداوم کار‌های دیپلماتیک حیاتی است.
پکن: امریکا همه تحریم‌ها را بردارد
ژائو لی جیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست خبری روز پنج شنبه در واکنش به سخنان اخیر رابرت مالی، نماینده ویژه دولت امریکا در امور ایران مبنی بر اینکه واشنگتن آماده است همه گزینه‌ها در قبال ایران را در دستور کار داشته باشد، با انتقاد از این رویکرد واشنگتن گفت‌: «امریکا باید از اعمال تحریم‌های جدید مرتبط با ایران خودداری کند و برجام را به مسیر اصلی بازگرداند. پکن معتقد است از سرگیری اجرای موثر و کامل برجام تنها راه مؤثر برای حل مسئله هسته‌ای ایران است.» این مقام چینی تأکید کرد: بار‌ها ثابت شده است که تحریم و فشار راه به جایی نمی‌برد و گفتگو و مذاکره تنها مسیر صحیح است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار