کد خبر: 1065417
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
علیرضا سزاوار

اعضای شورای شهر تهران در آخرین روز‌های شهریورماه با تخفیف ۲۵ درصدی عوارض به متقاضیان پروانه ساختمانی موافقت کردند. طبق قانون چیزی به عنوان حق تخفیف عوارض وجود ندارد و به همین دلیل شهردار جدید تهران لایحه دو فوریتی تخفیف عوارض را به شورای شهر داد که در نهایت تصویب شد.
سال گذشته ۶۷ درصد درآمد شهرداری تهران از شهرسازی بود که تراکم‌فروشی هم بخشی از آن است. تهران ۱۲ هزار متر بافت ناپایدار دارد که هم یک تهدید بزرگ و هم یک فرصت است؛ شهرداری و شورای شهر تلاش می‌کنند تا به روش‌های مختلف از تهدید آن کم کنند.
رونق شهری هدف مدیران شهری
تعداد صدور پروانه‌های ساخت و ساز در پایتخت نسبت به سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده‌است، اما نکته مهمتر این است تغییراتی که شورای شهر قبلی در بحث عوارض داده‌بود، سبب‌شده که انقباضی برای ساخت و ساز در شهر ایجاد شود. رکود ساخت و ساز در تهران و افزایش شدید قیمت مسکن موجب‌شده تا با آغاز مدیریت جدید شهری، شهرداری و شورا تصمیم گرفتند مشکل را حل و ساخت و ساز دوباره در شهر رونق گیرد. به همین دلیل شهرداری تهران لایحه تخفیف عوارض ساخت و ساز به شورا داد و اعضای شورا با این تخفیف موافقت کردند. بازپرداخت عوارض ساخت و ساز برای افراد عادی دوساله و برای خانواده شهدا و ایثارگران سه ساله است. برای کسانی که عوارض را یکجا می‌پردازند هم تخفیفی در نظر گرفته می‌شود که این موضوع هم برای خودشان مفید است و هم برای شهرداری.
کمک به سرمایه‌گذاران بافت‌های فرسوده
در همین خصوص رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در گفتگو با «جوان» گفت: این تخفیف به آن بخشی از جامعه کمک می‌کند که برای پرداخت نقدی عوارض ساختمانی در مضیقه هستند و این تخفیف نوعی جایزه خوش حسابی است. این کار انگیزه شهروند را بالا می‌برد تا بیاید و بدهی خود را یکجا تسویه کند. در اصل تلاش می‌کنیم تا فرصتی باشد برای افرادی که در صنعت ساختمان فعالیت و بافت‌های فرسوده را احیا می‌کنند؛ یعنی می‌خواهیم کمکی شود به افرادی که در ساخت و ساز مشغول به سرمایه‌گذاری هستند تا انگیزه آن‌ها برای احیای بافت‌های فرسوده کاهش پیدا نکند.
مهدی عباسی افزود: ما در تلاش هستیم پروژه بافت‌های فرسوده را به سمتی ببریم تا افرادی که تمایل دارند در حوزه بازسازی بافت‌های فرسوده و محله‌های کم‌برخوردار فعالیت کنند، بتوانند پروژه‌هایی را در این محدوده‌ها پیش برده و برای آن‌ها سودآور هم باشد. پایدار‌سازی، ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده از دغدغه‌های اصلی شورای شهر است.
بهره‌مندی همه مناطق تهران از تخفیف
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا با بیان اینکه انگیزه‌های حضور در بافت فرسوده برای نوسازی از سوی سرمایه‌گذاران باید تقویت شود، گفت: به طور کلی یا باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی‌ها جلو برود که خود پروژه سودآور شود یا اگر سرمایه‌گذاران کلان می‌خواهند در آنجا فعالیت و نوسازی کنند، سودی که به صورت معقول تعریف می‌شود در پروژه‌های دیگر و در مناطق دیگری به آن‌ها داده شود. یعنی به ازای خدمات آن‌ها در مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده، فرصتی برای جبران ضرر آن‌ها در دیگر ساخت و ساز‌های شهری انجام شود.
وی تأکید کرد: این تخفیف عوارض در کل مناطق تهران مشترک انجام می‌شود و در هیچ منطقه‌ای هم از ۲۵ درصد بیشتر نخواهد بود.
فرایند صدور پروانه ساخت را ساده می‌کنیم
عباسی افزود: یکی دیگر از پیش‌بینی‌های شورای شهر برای حل مشکل بافت‌های فرسوده، تسهیل فرایند صدور پروانه است. از دید شورای شهر کاهش مدت زمان صدور پروانه و گواهی‌های ساختمانی با شهروند‌سپاری در صدور پروانه، ایجاد حقوق عادلانه و برابر برای شهروندان، توجه به اقتصادی کردن پروژه‌ها به رونق ساخت و ساز کمک می‌کند.
این عضو شورای شهر پایتخت با بیان اینکه افزایش عوارض ساخت و ساز و صدور پروانه ساخت در سال‌های قبل بالا بوده‌است، گفت: در بسیاری از مناطق شهرداری افرادی که برای دریافت پروانه ساخت اقدام کرده و درخواست داده بودند، به مشکلات جدی برخورد کرده‌اند.
وی در زمان تصویب این لایحه در صحن شورای شهر هم گفت: درست است که درآمد شهرداری افت می‌کند، اما سیاست بر این است که ساخت و ساز در تهران افزایش پیدا کند.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به اولویت‌های دوره ششم افزود: اولویت ما در حوزه شهرسازی رفع بلاتکلیفی مردم است. همچنین از دیگر اولویت‌ها رفع هزینه‌های افسار‌گسیخته عوارض، تسهیلگری فرآیند صدور پروانه و مراحل گواهی‌های ساختمان اعم از پایان کار و عدم خلافی‌ها است.
عباسی در نهایت تأکید کرد: هر چیزی که به شفافیت و حقوق برابر کمک کند، برای ما اولویت دارد. نمی‌گذاریم اخلالی در زیست شهر ایجاد شود.
یک راه قانونی برای کاهش زمان تصویب
گفتنی است از آنجایی که در عملیات صدور پروانه ساختمانی، از زمانی که فیش اعلام عوارض به متقاضی داده می‌شود و زمان پرداخت عوارض آغاز می‌شود تا صدور پروانه ساخت و ساز، یک بازه زمانی کوتاه‌مدت وجود دارد. در نتیجه اگر لایحه شهرداری در زمینه تخفیف عوارض به صورت عادی مطرح می‌شد، تا به کمیسیون‌ها برسد و مورد بررسی قرار بگیرد، زمان زیادی می‌گذشت.
معاونت جدید معماری و شهرسازی شهرداری تهران هم در بررسی پرداخت عوارض در سال‌های گذشته متوجه شد که همیشه در شهریور و مهر و آبان، درآمد شهرداری از محل صدور پروانه پایین است. به همین دلیل لایحه تخفیف ۲۵ درصدی عوارض در اواخر شهریور به شورا رفت تا در همین بازه کم درآمدی شهرداری در پاییز اثرگذاری خود را نشان دهد. درآمد شهرداری از محل عوارض در آغاز سال خوب است، اما در وسط سال‎ افت پیدا می‌کند.
مقابله با فعالیت دلالان در صدور پروانه
شهرداری تهران در این دوره قصد تراکم‌فروشی ندارد و شهردار تهران هم تأکید کرده که تراکم فروشی خط قرمز است. علیرضا زاکانی اخیراً در این خصوص گفت: بنا داریم در قالب طرح جامع بتوانیم بازسازی و نوسازی شهر را انجام دهیم و سرعت بخشیدن به هر موضوعی را که در قالب قانون باشد، حسن می‌دانیم. موضوعی که تحت عنوان تراکم‌فروشی و شهرفروشی باشد خط قرمز ما است و هرگز به آن سمت نخواهیم رفت؛ بنابراین مسیر درست توسعه و پیشرفت شهر را دنبال می‌کنیم.
از سوی دیگر مشکلات زیادی در زمینه صدور پروانه وجود دارد که باعث سردرگمی شهروندان شده‌است. به همین دلیل رئیس شورای شهر تهران هم در این‌باره در صحن علنی شورا گفت: شهروندان زمانی که برای صدور پروانه مراجعه می‌کنند، در شهرداری نمی‌دانند چه اقدامی باید انجام دهند و سردرگم هستند؛ بنابراین پیشنهاد ما تشکیل دفاتر خدمات راهنما است. تشکیل این دفاتر مانع از فعالیت دلالان و واسطه‌گران خواهد شد و تسریع در صدور پروانه نیز شاهد خواهیم بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار